Държавата ще се бори срещу вноса на стари коли в България
Според министъра на екологията намаляването на остарелите автомобили ще се случи чрез икономически мерки
~ 2 мин.
Старият автомобилен парк и използването на въглища за битово отопление са двата основни проблема, които трябва да се решат, за да се подобри качеството на въздуха в България. Това е мнението на екоминистъра Нено Димов, който в интервю за БНТ заяви, че решението на тези проблеми е приоритет за правителството.
„Първата мярка срещу вноса и продажбата на стари автомобили е много засиленият контрол и крутите санкции при спазването на нормите“, каза Димов. Той добави, че се върви към това, че чисто икономически да стане неизгодно да се купуват стари коли над определена възраст и неотговарящи на определени норми.
„Вече имах среща със зам.- министрите на транспорта и вътрешните работи, до десетина дни ще направим работна група и ще поканим Сдружението на общините, за да видим как да решим този проблем. Едно от нещата, за които ще настоявам, е да има е строг контрол на пунктовете за технически преглед. Ако пуснат кола, която не отговаря на условията, лицензът им трябва веднага да бъде отнет“, смята Димов.
Според министъра на екологията Министерството на финансите трябва да е водещо при изготвянето на икономическите мерки, които трябва да бъдат предприети в посока намаляване на остарелия автопарк в България. Министърът се съгласи, че България се превърнала в „автомобилното гробище на Европа“, а 70% от автопарка е на възраст над 15 години.
По отношение на битовото отопление министърът обясни, че вече се работи към преминаване на по ефективни и по-чисти горива. „Предприели сме мерки по отношение на домашното отопление, което е другият съществен проблем, особено в зимните месеци. Ще обсъдим със социалното министерство как да направим така, че помощите за отопление да се движат от въглища към пелети, например“, каза Димов. Според него може да се използват пари от еврофондовете, за да се оборудват домовете на енергийно бедните със специални котли, които да използват пелети за гориво. „Те отдават повече топлина и замърсяват по-малко“, каза екоминистърът.
„Първата мярка срещу вноса и продажбата на стари автомобили е много засиленият контрол и крутите санкции при спазването на нормите“, каза Димов. Той добави, че се върви към това, че чисто икономически да стане неизгодно да се купуват стари коли над определена възраст и неотговарящи на определени норми.
„Вече имах среща със зам.- министрите на транспорта и вътрешните работи, до десетина дни ще направим работна група и ще поканим Сдружението на общините, за да видим как да решим този проблем. Едно от нещата, за които ще настоявам, е да има е строг контрол на пунктовете за технически преглед. Ако пуснат кола, която не отговаря на условията, лицензът им трябва веднага да бъде отнет“, смята Димов.
Според министъра на екологията Министерството на финансите трябва да е водещо при изготвянето на икономическите мерки, които трябва да бъдат предприети в посока намаляване на остарелия автопарк в България. Министърът се съгласи, че България се превърнала в „автомобилното гробище на Европа“, а 70% от автопарка е на възраст над 15 години.
По отношение на битовото отопление министърът обясни, че вече се работи към преминаване на по ефективни и по-чисти горива. „Предприели сме мерки по отношение на домашното отопление, което е другият съществен проблем, особено в зимните месеци. Ще обсъдим със социалното министерство как да направим така, че помощите за отопление да се движат от въглища към пелети, например“, каза Димов. Според него може да се използват пари от еврофондовете, за да се оборудват домовете на енергийно бедните със специални котли, които да използват пелети за гориво. „Те отдават повече топлина и замърсяват по-малко“, каза екоминистърът.