„Бъдещето е електрическо“: Как Норвегия стана лидер по внедряване на електромобили
Страната, за разлика от САЩ и ЕС, не е наложила мита върху вноса на китайски електромобили
Норвегия е световен лидер, когато става въпрос за навлизането на електрически автомобили – миналата година 9 от всеки 10 закупени нови автомобили в страната са се движили на ток. Могат ли други нации да се поучат от този пример, задава въпроса BBC.
Повече от 75 години базираната в Осло автокъща Harald A Møller внася Volkswagen, но в началото на 2024 г. се сбогува с автомобилите с традиционно гориво.
Сега всички пътнически превозни средства за продажба в шоурума са електрически (EV).
Смятаме, че не е правилно да съветваме клиент да си купи кола с двигател с вътрешно горене, защото бъдещето е електрическо“, казва главният изпълнителен директор Улф Торе Хекнеби, докато обикаля изложените коли. „Дълги разстояния, висока скорост на зареждане. Трудно е да се върнеш назад“, добавя той.
Електромобилите по улиците не са новост, а норма
По улиците на норвежката столица Осло автомобилите, задвижвани с батерии, не са новост, те са норма. Ако се огледате, скоро ще забележите, че почти всяка друга кола има "E" за "електрически" на регистрационния си номер.
Скандинавската нация с население 5.5 милиона души е въвела електромобилите по-бързо от всяка друга страна и е на прага да стане първата, която постепенно ще спре продажбата на автомобили с традиционни горива.
Миналата година броят на електрическите автомобили по пътищата на Норвегия за първи път надмина тези, задвижвани с бензин. Ако се добавят и дизеловите превозни средства, електрическите автомобили представляват почти една трета от всички по норвежките пътища.
В същото време почти 89% от новите коли, продадени в страната миналата година, са били електромобили, спрямо 82.4% дял през 2023 г., показват данни на Норвежката пътна федерация (OFV).
През някои месеци продажбите на изцяло електрически автомобили дори достигат 98%, тъй като покупките на нови бензинови или дизелови автомобили почти са изчезнали.
За сравнение, в Обединеното кралство електрическите автомобили съставляваха само 20% от регистрациите на нови автомобили през 2024 г., докато в САЩ този дял е бил 8 на сто.
Революцията, подготвяна три десетилетия
Норвегия несъмнено е пионер при електромобилите, но тази електрическа революция бе подготвяна в продължение на три десетилетия.
Това започна още в началото на 90-те години на миналия век. Малко по малко облагането на автомобили с бензинови и дизелови двигатели стана все по-високо, така че те станаха много по-скъпи за закупуване, докато електрическите автомобили бяха освободени от данъци“, казва Кристина Бу, генерален секретар на Норвежката EV асоциация.
„Нашата цел е да видим, че винаги е добър и жизнеспособен избор да изберем нулевите емисии“, казва заместник-министърът на транспорта на Норвегия Сесили Книбе Кроглунд.
Въпреки че е голям производител на петрол и газ, Норвегия се стреми всички продадени нови автомобили да бъдат с „нулеви емисии“, като стартова точка за това ще е някакъв момент през 2025 г. Необвързваща цел беше поставена още през 2017 г. и този крайъгълен камък вече е близо. „Ние се доближаваме до целта и мисля, че ще я постигнем. Мисля, че вече направихме прехода към пътническите автомобили“, добавя Кроглунд.
Ключът към успеха на Норвегия са дългосрочните и предвидими политики", казва заместник-министърът на транспорта.
Вместо да забрани превозните средства с двигатели с вътрешно горене, правителството избра да насочи избора на потребителите. В допълнение към по-високите данъци и регистрационни такси за автомобилите с двигатели с вътрешно горене, ДДС и вносните мита бяха премахнати за тези с ниски емисии.
Последва и поредица от други плюсове, като безплатен паркинг, намалени пътни такси и достъп до автобусни ленти.
За сравнение, Европейският съюз планира да забрани продажбите на нови автомобили с традиционни горива до 2035 г., а сегашното правителство на Обединеното кралство иска да забрани продажбата им през 2030 г.
Продажбите на бензинови и дизелови автомобили все още са разрешени в Норвегия. Малцина обаче решават да ги купят.
Една богата нация
За много местни жители, като Стьол Фиен, който купи първия си EV преди 15 месеца, преминаването към електричество имаше икономически смисъл.
С всичките стимули, които имаме в Норвегия, без данъци върху електромобилите, това беше много важно за нас от гледна точка на парите“, казва той, докато включва колата си в зарядна станция в столицата.
„На студено възможното разстояние за изминаване е може би с 20% по-кратко, но въпреки това, с обширната мрежа за зареждане, която имаме, това наистина не е голям проблем“, добавя Фиен. „Просто трябва да промените начина си на мислене и да зареждате, когато можете, а не когато имате нужда“.
По норвежките бензиностанции много помпи са заменени с пунктове за бързо зареждане и страната вече има повече от 27 000 обществени зарядни устройства. Това означава, че на всеки 100 000 души се падат по 447 зарядни устройства, докато в Обединеното кралство те са само 89.
Tesla, VW и Toyota били най-продаваните EV марки в Норвегия миналата година. Междувременно китайските марки - като MG, BYD, Polestar и XPeng - сега съставляват общо 10% от пазара, според Норвежката пътна федерация.
Норвегия, за разлика от САЩ и ЕС, не е наложила мита върху вноса на китайски електромобили.
Бу казва, че "всъщност няма причина други страни да не могат да копират Норвегия". В същото време местните жители не са по-екологично настроени спрямо други хора, а по-скоро има силни политики и хората постепенно разбират, че шофирането на електрическа кола е възможно.
И все пак Норвегия също е много богата нация, която, благодарение на огромния си износ на петрол и газ, има държавен фонд на стойност над 1/7 трлн. долара. Това означава, че Осло може по-лесно да си позволи големи проекти за изграждане на инфраструктура и да поеме загубата на данъчни приходи от продажбата на бензинови и дизелови автомобили и тяхното гориво.