Депутатите все пак одобриха на първо четене двойното поскъпване на IQOS
Народните представители приеха акцизът на нагреваемите тютюневи изделия да се изравни с този на цигарите
~ 2 мин.
Депутатите приеха на първо четене в пленарна зала четворното увеличение на акциза върху нагреваемите тютюневи изделия, с което цената на IQOS стиковете ще поскъпнат двойно. С промени в Закона за акцизите и данъчните складове, предложени от Менда Стоянова и група депутати от ГЕРБ, акцизът върху бездимните цигари се изравнява с този на по-вредните конвенционални цигари.
Браншовите организации са изразили становища против така направеното предложение. Затова вносителите обещават между двете четения на закона депутатите да предложат акцизът за бездимните цигари да бъде увеличен до 40% от този на обикновените цигари.
В момента акцизът на тютюна използван в стиковете на IQOS, което е единственото засега устройство, получило лиценз за работа в България, е 152 лв. за килограм суровина. Така акцизът в крайната цена на кутия с 20 стика е 93 ст. Със сега приетите промени акцизът ще бъде увеличен до 3.54 лв. за кутия, а стойността ѝ ще се увеличи от сегашните 5.5 лв. на около 10 лв.
Промените в акцизното облагане на бездимните цигари е прецедент по начина, по който се прави – без оценка на въздействието, без предварително обществено осъждане и влизайки от сила от 1 октомври. Обикновено промените в акцизите влизат в сила от началото на новата календарна година.
„Няма да бъда рекламен агент на тютюневите нагреваеми изделия и моля всички колеги, които се изказват занапред да се ограничават от тази функция“, каза Менда Стоянова, която е председател на бюджетната комисия, по време на обсъждането днес. Тя заяви, че не я интересува здравния аспект в случая, а единствено бюджетния ефект.
„Ще се спра на бюджетния аспект - има изчисления, че за една година при тази разлика в цените, 2.6 лева на кутия, се губят около 32 млн. лв. През ноември миналата година приехме ниска ставка. Но никой не е предвиждал такова главоломно нарастване на относителния дял на тези цигари“, коментира тя. „Спрямо миналата година обемът на продадените нагреваеми тютюневи изделия се е увеличил с над 50%. С чудесната рекламна кампания, която спретнахме по телевизии и радиа, може би ще бъде и надхвърлен“, каза още Менда Стоянова.