Джак Ма, който не разбира от технологии и създаде интернет гигант
Любимецът на Китай изпадна в немилост заради острите си критики срещу управлението
Изграждането на една от най-големите световни компании за електронна търговия не изисква научна специализация или технически и математическите познания на гений, нито дори бизнес план. Тогава какво е необходимо? Историята на Джак Ма, най-богатият човек в Китай и един от най-заможните в света, доказва, че за да се натрупат активи на стойност 35 млрд. долара, е необходимо да се следи голямата картинка, пише Forbes.
Днес той е изпаднал в немилост заради острите си критики срещу режима в Китай, затова и историята му до върха звучи още по-завладяващо.
Като момче Джак Ма е бил запален читател на Марк Твен и е използвал всяка възможност, за да подобри уменията си по английски език. На 12 години му хрумва план. Всяка сутрин в пет часа кара колело до международен хотел в родния си град, където е пълно с туристи. Усилието му отнема по 40 минути в посока, но си струва. Срещне ли чужденци, той им предлага сделка – да ги разходи из града като техен личен пътеводител, а в замяна те да му помогнат в подобряването на английския му. Независимо от метеорологичните условия Ма е посрещал международните гости ден след ден в продължение на години.
Веднъж той се среща с австралийско семейство, сприятелява се с тях и получава покана те да му покажат Австралия. Момчето остава впечатлено от високия стандарт на живот, с който хората в Китай не могат да се похвалят.
Нужен ли е интернет за създаването на интернет компания
Неговият английски се подобряваше непрекъснато, но математиката му е толкова слаба, че се проваля на кандидатстудентския си тест, получавайки само 1 от 120 възможни точки. На втория опит резултатът му се повишава на 19 от 120. В крайна сметка успява да влезе в университет, но в най-малко уважаваният в града. През 1988 г. той получава бакалавърска степен по английски език и си намира работа като учител по английски език.
А 7 години по-късно пътува до Сиатъл, където за първи път се докосва до интернет. Това събитие се оказа решаващо за бъдещето на Ма, който е бил силно впечатлен и интуитивно е признал ролята, която ще играе виртуалното пространство в бъдеще. Няколко месеца по-късно основава интернет компания за доставки China Yellow Pages, чиято регистрация поглъща почти всичките му пари и не му остава капитал за нищо друго. Офисът на компанията се състои от единична стая с работна станция и много стар компютър в средата й.
Най-големият проблем е, че по онова време достъпът до интернет в родния му град Ханджоу не е възможен. Всеки друг би се отказал от идеята да създаде интернет компания при такива обстоятелства, но Джак Ма е различен. Той е разказвал на всички свои приятели за невероятните възможности на дигитализацията и успява да убеди някои от тях да го наемат за създаването на уебсайтове за тях. Те му изпращат информация за компаниите си, а той я превежда на английски език и изпраща по пощата до Сиатъл, където всъщност са правят сайтовете. Приятелите му в Сиатъл му изпращат снимки на свършената работа, а той ги показа на своите клиенти в Китай. Фактът, че Ма изобщо е успял да намери компании в родния си град, които са били готови да похарчат не маловажната сума от 20 000 юана (около 2 500 евро) за нещо почти илюзорно, е доказателство за неговата способност да убеждава хората. Въпреки това не всички са били склонни да повярват.
С мен се държаха като измамник в продължение на три години“, така Джак Ма си спомня онези ранни дни.
„Искаме да бъдем номер едно в света“
През следващите няколко години Ма многократно променя бизнес модела си - комбинирайки експерименти с постоянство. През 1999 г. той основава Alibaba Group като платформа за електронна търговия между компании. Отначало нещата не са никак лесни. По-късно Джак Ма си спомня: „През първата седмица имахме седем служители. Ние самите продавахме и купувахме в платформата, защото в нея нямаше други участници. Втората седмица се появи първият истински продавач, съответно ние купихме всичко, което той предлагаше. След още две седмици стана така, че напълних две стаи с вещи, от които нямах полза, само за да кажем на хората, че платформата работи."
От самото начало Ма има много амбициозни цели. Малко след създаването на компанията си той споделя пред журналист: „Не искаме да сме номер едно в Китай. Искаме да бъдем номер едно в света". Той е бил толкова убеден в бъдещия си успех, че дори засне видео в скромния си апартамент през февруари 1999 г., за да документира момента за по-късната история на компанията си. В него той задава въпрос, на който дава отговор:
Какво ще стане с Alibaba през следващите пет или десет години?“, пита бъдещият милиардер самия себе си. „Нашите конкуренти не са в Китай, а в Силициевата долина и трябва да позиционираме Alibaba като международен уебсайт“.
Ма се опита да събере пари от рискови капиталисти в Пало Алто, Силициевата долина. Инвеститорите, които срещна, очакват от него да представи изцяло разработен бизнес план. Но подобно на Bloomberg, основателите на Google и много други, Джак Ма също няма такъв. Неговото мото тогава е: „Ако планираш, губиш. Ако не планираш, печелиш".
За съжаление, инвеститорите трудно разбираха подхода на Ма. „Все още нямаме ясно определена концепция“, призна той. „Ако вземем например търсачката Yahoo! Или книжарницата на Amazon, то ще открием, че подходът им не е перфектен. А ние сме си поставили високи цели и се опитваме да разберем кое е най-доброто" – с тези думи Ма успява да убеди служител на Goldman Sachs да нареди инвестиция за 5 млн. долара в Alibaba.
Интуицията е по-важна от познанието за книгите
Примерът на Джак Ма показва, че предприемаческата интуиция и най-вече готовността да бъдем отворени за нови идеи и да адаптираме бизнес модела си са много по-важни от знанията и курсовете по бизнес администрация.
Не е нужно да имате магистратура по бизнес администрация, защото повечето от направилите го не са полезни за бизнеса. Университетите преподават знания, докато стартирането на бизнес изисква мъдрост. Тя се придобива чрез опит, а знанията могат да бъдат получени и в процеса на работа", вярва Ма.
Това се потвърждава от предприемаческите изследвания: предприемаческият успех не е резултат от академично обучение и знания от книгите, а продукт на имплицитни учебни процеси, които се проявяват като светоусещане и интуиция. Това се постига чрез натрупан опит, който от своя страна е резултат от комбинация от постоянство и готовност за експерименти.
„Не разбирам от технологии“
Що се отнася до историята на Ма, дори технологичните познания не са били необходими, въпреки изключителния му успех като интернет предприемач.
Бях обучен да бъда учител в гимназия. Смешно е, че днес управлявам една от най-големите компании за електронна търговия в Китай, може би и в света, но не знам нищо за компютрите. Всичко, което знам за тях, е как да изпращам и получавам имейли", признава предприемачът.
Джак Ма, който първоначално е стартирал като посредник между компании и дизайнери на уебсайтове, а след това се е ориентирал към електронната търговия, продължава да развива бизнеса си в нови посоки. През 2003 г. основава Taobao, най-големият китайски уебсайт за пазаруване от компании за физически лица. Когато разкри плановете си за платформата, срещна скептицизъм както в рамките на компанията си, така и от страна на инвеститорите. Освен това в този момент се оказва наистина трудно да се набере рисков капитал.
Трябва ли компанията наистина да поема нов фронт преди да е спечелила битката между бизнесите? Хората около Ма са предпазливи, но той се оказва прав. През 2007 г. дори успя да победи най-яростния си конкурент eBay, който имаше далеч по-голям финансов мускул. eBay беше принуден да прекрати бизнеса си в Китай, тъй като така и не успя да разбере местния пазар, включително манталитета на големия брой дребни търговци, които използват Taobao. През 2004 г. Ма увеличи сферите, в които се разраства бизнеса му с основаването на Alipay, най-голямата услуга за интернет плащания в света.
Да скочиш срещу властта
През октомври миналата година Ма произнесе реч, в която защити визионерите. Той силно разкритикува китайските регулатори, че задушават иновациите и добави:
Днешната финансова система е наследството на индустриалната епоха“, каза Ма тогава. „Трябва да създадем нова за следващото поколение и младите хора. Трябва да реформираме сегашната система“.
След това изказване Ма не се е появявал на публично място. Вече минаха повече от 2 месеца и в пространството има спекулации за неговото изчезване заради “острата“ реч.
Джак Ма е отговорен пред бранша, като е бил и винаги ще бъде отворен за нови идеи. „Всички предприемачи знаят, че има по-голяма вероятност днес да се изправят пред трудности и неуспехи, отколкото да пожънат бленувания успех. Най-трудният ми момент все още не е дошъл, но със сигурност това ще стане. Почти десетилетие предприемачески опит ми казва, че тези трудни времена не могат да бъдат избегнати. Предприемачът трябва да може да се изправи пред провал и никога да не се отказва."