ЕК иска търговията с емисии да обхване сградите и транспорта
В момента разрешителните са необходими при производството на енергия и промишлеността
Европа ще предложи търговията с въглеродни емисии за сгради и транспорт, заяви председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен по време на срещата на върха на световните лидери днес. Така тя поставя началото на планирания от ЕС основен ремонт на въглеродния пазар, пише Reuters. Въглеродният пазар на ЕС е гръбнакът на плана му за намаляване на емисиите парникови газове. Схемата принуждава електроцентралите и промишлеността да купуват разрешителни, когато излъчват CO2, като така ефективно определя цената на замърсяването. Компаниите могат да купуват и продават тези разрешителни, известни като „търговия с емисии“.
Фон дер Лайен заяви, че ЕС ще разшири търговията с емисии в нови сектори като част от пакет от политики, който трябва да се появи през юни и има за цел да направи всеки икономически сектор по-екологичен.
„Ще накараме търговията с емисии да работи не само за производството на енергия и промишлеността, но и за транспорта и за сградите“, каза Фон дер Лайен на виртуална среща на върха по изменение на климата, организирана от правителството на САЩ.
Въглеродът трябва да има своята цена, защото природата не може да плати цената повече.“
Френският президент Еманюел Макрон също смята, че светът трябва да вземе предвид околната среда в разходите за инвестиции и търговия и че без това не може да има преход към по-екологична икономика. „Предприемането на действия за климата означава регулиране на международно ниво. Ако не определим цена на въглерода, няма да има преход“, каза той по време на виртуалната конференция.
Цените на въглерода в ЕС скочиха до рекордните 47 евро на тон в четвъртък, след като в сряда ЕС постави по-амбициозна цел за намаляване на емисиите през това десетилетие. Анализаторите също така повишиха своите прогнози за цените за следващите години, очаквайки, че новата цел ще доведе до по-голямо търсене и недостиг на разрешителни за CO2.
Важен въпрос за бизнеса е дали ЕС ще добави сгради и транспорт към настоящия пазар на въглеродни емисии в ЕС, или ще създаде нова, отделна система, потенциално с различна цена на разрешителните.
Дидерик Самсом, ръководител на кабинета на Европейската комисия по въпросите на климата, заяви тази седмица, че е по-вероятна да бъде създадена отделна схема за сгради и транспорт. „Ако го предложим, ще бъде различна, съседна система“, каза Самсон на онлайн събитие, организирано от POLITICO във вторник, добавяйки, че тя може да се свърже със съществуващия въглероден пазар с течение на времето.
Комисията заяви, че иска да разшири пазара на въглерод, за да обхване корабоплаването, но засега предлага оскъдни подробности.