ЕК одобри инфраструктурната европрограма на България
Страната има достъп до 1.6 млрд. евро за строителство на жп линии, магистрали, мостове, тунели и водна инфраструктура
Европейската комисия даде зелена светлина на оперативна програма „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г., чийто бюджет е 1.61 млрд. евро. Така в новия програмен период България ще може да финансира и реализира мащабни инфраструктурни проекти – жп линии, магистрали, мостове, тунели, водни и пътища и т.н.
Това е първата мащабна инфраструктурна програма, която ЕК одобрява за България, но трета поред оперативна програма. Преди нея Еврокомисията даде зелена светлина и на ОП „Развитие на човешките ресурси“, както и на ОП „Образование“.
Сред някои от по-важните проекти в областта на железопътната инфраструктура са изграждането и модернизацията на жп връзката между България и Северна Македония. Освен това в програмата влиза и модернизацията на жп линията София – Перник – Радомир. Проектите са съсредоточени главно върху развитието на жп коридора Ориент – Източно Средиземноморие. Финансиране ще получи и модернизацията на жп линията София – Пловдив и по-конкретно участъка между Елин Пелин и Костенец (фаза 2).
Приоритетно е и доизграждането на съоръженията по жп линията Карнобат – Синдел, както и модернизацията на жп участъка между Волуяк и Драгоман (фаза 2), който е част от жп направлението София – Драгоман. Общият предвиден бюджет за реализацията на жп проектите е в размер на над 710.8 млн. евро, като националното съфинансиране е в размер на над 106.6 млн. евро.
По отношение на пътните проекти, един от най-мащабните, който влиза в програмата е строителството на магистралата Русе – Велико Търново. При общественото обсъждане на програмата през юли в нея бе включен и последният участък от магистрала "Струма" през Кресненското дефиле, както и проекта за обход на гр. Габрово с тунел под Шишка. Общата стойност на проектите е малко над 703.4 млн. евро, като националното съфинансиране ще е в размер на над 105.5 млн. евро.
Включени са и проекти за изграждане на инфраструктура за алтернативни горива (зарядни станции) по основните участъци от пътната мрежа в страната.
Новата оперативна програма цели да развива и разширява вътрешните водни пътища и морските пристанища за обществен транспорт за извършване на мултимодални операции. Тук влизат проекти за развитие и разширение на пристанище Лом с цел превръщането му в интермодален терминал. Включен е проект за разширение на пристанище Варна (ново кейово място), което да служи отново за извършване на мултимодални операции.
Предвижда се и реконструкция на пристанища. Така например на терминал Русе-Запад ще бъде изградено съоръжение против заливания. И още – предвидени са доставката на допълнителни мултифункционални плавателни съдове, чрез които да бъде подобрено корабоплаването по река Дунав. Общият предвиден бюджет за тези проекти е над 403.3 млн. евро, като националното съфинансиране е малко над 60.4 млн. евро.
Изграждането на жп връзки към летище Пловдив и към летище Бургас също е предвидено, като така се цели насърчаване на интермодалността в градска среда. Бюджетът за тези проекти е в размер на малко над 47 млн. евро, като националното съфинансиране е в размер на малко над 7 млн. евро.
Карта на пътните и железопътните проекти, финансирани по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 - 2020 г. и планирани за изпълнение през 2021 - 2027 г., източник: Еврокомисия