Електромобилът може да е много повече от просто кола
Една от идеите е той да работи като временен генератор за захранване на дома при прекъсвания
За компаниите, които се опитват да оцелеят в условията на пандемия, частичната промяна на дейността им е от решаващо значение за запазването на бизнеса, а как това да стане за сектора на автомобилните производители – обясняват от Bloomberg в свой анализ.
Инвеститорите се съсредоточават върху идеята, че в бъдеще автомобилите трябва да се превърнат в нещо повече от обикновена кола, за да се продават и занапред. Автомобилните производители инвестираха милиарди долари в нови електрически модели, които тепърва ще навлязат на пазара, но младият сектор внезапно срещна огромна пречка – пандемията, която като цяло забави продажбите на автомобили и свали цената на петрола, което пък разубеди някои от купувачите да инвестират в кола с електрическо задвижване. Това ще доведе до 18% спад в продажбите на електрически автомобили тази година, пише Bloomberg, като обаче напомня, че им в някои страни покупките ще бъдат подкрепени чрез повече субсидии.
Все пак хората купуват електрически автомобили дори и когато цените на петрола се сриват, тъй като увеличаването на регулациите за замърсяване на въздуха в градовете може да подобри стойността на електромобилите. Показателно е това, че използваните модели на Tesla като цяло държат цена и при препродаване.
Освен това възможността електрическите автомобили един ден да бъдат част от цяла електрическа екосистема може да ги направи по-интересни за купувачите, смята Джефри Айзенберг, партньор на Фонда за интегриране на екосистемата в Сан Франциско. Той залага, че автопроизводителите ще се съсредоточат повече върху способността за свързване на електрически автомобили към електрическата мрежа, където потребителите всъщност да генерират приходи чрез предоставяне на енергийни запаси.
Системите за връзка между автомобила и дома дори могат да позволят на електрическите превозни средства да работят като временен генератор за захранване на жилището при прекъсвания на подаването.
„В момента в електромобила пред дома ми имам ток за пет дни, но нямам достъп до него все още“, казва Айзенберг. В бъдеще електрическите автомобили биха могли да осигурят критична инфраструктура на места като Калифорния, където перспективата за прекъсване на електричеството при пожар може да усложни работата от вкъщи, на която все повече разчита икономиката.
Инфраструктурата за електрически автомобили и свързаните с тях работни места също могат да бъдат начин за привличане на стимули. Потенциалът за производителите на електромобили е голям и по отношение на използването на технологиите им, включително за автономно шофиране.
Според автомобилният анализатор на Morgan Stanley Адам Джонас производителите на електромобили могат да видят висок ръст на маржовете си в бъдеще, като се превърнат в софтуерни компании, събирайки данни от инфраструктурата на електрическата мрежа. Инвеститорите може да са готови да вложат повече пари в автомобилна компания с постоянни софтуерни приходи, пише още в бележка към клиентите си Джонас.