ЕП сложи край на подвеждащите „био“ и „еко“ етикети
Целта на директивата е да се предпазят потребителите
Загрижеността за околната среда привлече значително внимание, което накара различни организации и компании да приемат „зелен“ етикет в своите комуникации, за да привлекат добросъвестни потребители. Въпреки това, не всички твърдения за устойчивост са истински, което води до greenwashing („зелено измиване“), термин за измамни маркетингови стратегии, които невярно представят продукти, услуги или инициативи като екологични.
„Зеленото измиване“ може да се случи лесно, често водено от привлекателността да изглежда екологично осъзнатo, без да правите съществени промени. Този проблем е особено актуален по време на масови събития за пазаруване като Черен петък и Коледа, където потребителите, търсещи екологичен избор, може неволно да подкрепят зеленото измиване.
Днес Европейският парламент прие набор от правила за забрана на подвеждащи твърдения с цел защита на потребителите.
Използването на маркировки за устойчивост също ще бъде регулирано, като се има предвид объркването, което причинява тяхната употреба, както и липсата на съпоставителни данни.
Новият закон ще включва забрана за общи твърдения за околната среда, като „щадящ околната среда“, „естествен“, „биоразградим“ или „еко“, освен ако компаниите не могат да докажат, че твърдението е точно, и забраната ще важи и за търговски съобщения относно стоки, които съдържат конструктивна характеристика, въведена за ограничаване на издръжливостта на продукта. Продуктите с търговска гаранция ще имат етикет, указващ тяхната издръжливост и напомняне за задължителната законова гаранция, за да могат потребителите да идентифицират кои продукти ще издържат по-дълго.
В бъдеще ще се допускат само маркировки за устойчивост, които се основават на схеми за официално сертифициране, или такива, които са създадени от публични органи.
Освен това директивата ще забрани твърдения, съгласно които даден продукт има неутрално, намалено или положително въздействие върху околната среда заради схеми за компенсиране на емисии на парникови газове.
В ЕС има повече от 1200 зелени етикета и твърдения, но едва 35% имат някаква форма на проверка. Джунглата от фалшиви екологични твърдения ще свърши. Подвеждащи твърдения, основани на схеми за компенсиране на емисиите, като засаждане на дървета за компенсиране на емисиите на CO2 , като „въглеродно неутрални“ или „CO2 неутрални“ пластмасови бутилки или полети, ще бъдат забранени. Авиокомпаниите вече няма да имат право да продават „климатично неутрални“ полети, насърчавайки пътниците да купуват въглеродни кредити, за да компенсират своите емисии", казва хърватският евродепутат Биляна Борзан.
Друга важна цел на новия закон е производителите и потребителите да обръщат повече внимание на трайността на стоките. В бъдеще информацията за гаранцията трябва да бъде по-видима, като ще бъде създаден нов хармонизиран етикет, за да изпъкват по-лесно стоките с удължен гаранционен срок.
Новите правила също така ще забранят неоснователните твърдения за дълготрайност (например, че пералнята издържа 5000 цикъла на пране, ако това не е вярно при нормални условия), твърденията, които приканват към замяна по-рано от необходимото на консумативи (като например мастилото за принтер), и представят стоките като годни за поправка, когато те не са.
Сделката трябва да получи окончателното одобрение на Съвета. Когато директивата влезе в сила, държавите-членки ще имат 24 месеца, за да включат новите правила в своите закони.