ЕС премина последната пречка: Забранява нови продажби на бензинови и дизелови коли от 2035 г.
В подкрепа на закона се обяви Франс Тимерманс, който напомни, че между миналата година и края на тази Китай ще пусне 80 модела електрически автомобили на международния пазар
Европейският парламент гласува да одобри забраната за нови продажби на бензинови и дизелови автомобили с въглеродни емисии до 2035 г., преодолявайки последното законодателно препятствие за тази цел.
Страните членки на ЕС вече одобриха законодателството и сега официално ще го приемат като закон, въпреки съпротивата на консервативните евродепутати, най-голямата група в парламента.
Поддръжниците на законопроекта твърдяха, че той ще даде на европейските производители на автомобили ясна времева рамка, в която да преминат към производството към електрически превозни средства с нулеви емисии.
Това от своя страна ще подкрепи амбициозния план на Европейския съюз да стане „климатично неутрална“ икономика до 2050 г. с нулеви нетни емисии на парникови газове.
Позволете ми да Ви напомня, че между миналата година и края на тази година Китай ще пусне 80 модела електрически автомобили на международния пазар“, предупреди евродепутатите вицепрезидентът на ЕС Франс Тимерманс. Това са добри коли. Това са автомобили, които ще бъдат все по-достъпни и ние трябва да се конкурираме с това. Не искаме да отстъпим тази важна индустрия на външни хора“, каза той.
Но опонентите твърдят, че индустрията не е готова за такова драматично прекъсване на производството на превозни средства с двигатели с вътрешно горене - и че стотици хиляди работни места са застрашени.
Нашето предложение е... да оставим пазара да реши коя технология е най-добрата ни за постигане на нашите цели“, каза евродепутатът Йенс Гизеке, член на дясноцентристката Европейска народна партия.
Гизеке обяви, че аргументите на Зелените и социалистическите евродепутати, че електрическите коли са по-евтини за управление, са станали „невалидни“ поради кризата с нарастващите разходи за енергия.
В Германия 600 000 души работят за производството на такива автомобили, тези работни места са изложени на риск“, заяви той, призовавайки Европейската комисия да преосмисли плановете си за разширяване на забраната и за камиони и автобуси.
Противниците също твърдят, че автомобилните батерии се произвеждат в чужбина от европейските конкуренти като Съединените щати, но Тимерманс смята, че благодарение на подкрепяните от ЕС инвестиции европейското производство ще се увеличи.
Законът беше приет от парламента в Страсбург с 340 гласа „за“, 279 „против“ и 21 „въздържал се“.