Еврокомисията представи закона за защита на медийната свобода
Европейският акт трябва да защитава журналистите от политическа намеса в работата им
Европейската комисия представи законодателен акт за свободата на медиите – набор от правила за защита на плурализма и независимостта на медиите в ЕС. Предложеният регламент включва, наред с другото, гаранции срещу политическата намеса в редакционните решения и срещу неправомерното следене. С него се поставя и акцент върху независимостта и стабилното финансиране на обществените медии, както и върху прозрачността на собствеността върху медиите и разпределянето на държавната реклама.
Законодателният акт обхваща и въпроса за медийната концентрация и с него се създава нов независим Европейски съвет за медийните услуги. Комисията прие и допълнителна препоръка за насърчаване на вътрешните гаранции за редакционна независимост и за допълнително засилване на прозрачността на собствеността в медийния сектор.
През последните години сме свидетели на различни форми на натиск върху медиите. Крайно време е да се действа. Трябва да установим ясни принципи: никой журналист не трябва да бъде шпиониран заради работата си; никоя обществена медия не трябва да се превръща в пропаганден канал. Това е, което предлагаме днес за първи път: общи гаранции за защита на свободата на медиите и плурализма в ЕС", коментира вицепрезидентът по ценностите и прозрачността Вера Йоурова.
Европейският законодателен акт трябва да гарантира, че медиите – били те обществени или частни – ще могат да работят по-лесно зад граница в рамките на вътрешния пазар на ЕС, без върху тях да се упражнява неправомерен натиск и като се взема предвид цифровата трансформация на медийното пространство:
- Защита на редакционната независимост – регламентът ще изисква от държавите членки да зачитат ефективната редакционна свобода на доставчиците на медийни услуги и да подобряват защитата на журналистическите източници. Освен това доставчиците на медийни услуги ще трябва да гарантират прозрачност по отношение на това чия собственост са, като оповестяват публично тази информация и предприемат мерки за гарантиране на независимостта на отделните редакционни решения;
- Забрана за използване на шпионски софтуер срещу медиите – Законодателният акт за свободата на медиите включва силни гаранции срещу използването на шпионски софтуер срещу медии, журналисти и техните семейства.
- Независими обществени медии – финансирането, предоставяно на обществените медии, следва да бъде адекватно и стабилно, така че да гарантира редакционна независимост. Ръководителите и управителните съвети на обществените медии ще трябва да бъдат назначавани по прозрачен, открит и недискриминационен начин. Доставчиците на обществени медийни услуги трябва безпристрастно да предоставят разнообразна информация и разнообразни мнения в съответствие със своята мисия за обществена услуга.
- Тестове за медиен плурализъм – Законодателният акт за свободата на медиите изисква от държавите членки да оценяват въздействието на концентрацията на медийния пазар върху медийния плурализъм и редакционната независимост. Той изисква също така всякакви законодателни, регулаторни или административни мерки, предприети от държава членка, които биха могли да засегнат медиите, да бъдат надлежно обосновани и пропорционални.
- Прозрачна държавна реклама – със Законодателния акт за свободата на медиите ще бъдат установени нови изисквания за разпределянето на държавната реклама между медиите, така че тя да бъде прозрачна и недискриминационна. Законодателният акт също така ще засили прозрачността и обективността при системите за измервания на аудиторията, които оказват въздействие върху цените на рекламата, по-специално онлайн рекламата.
- Защита на медийното съдържание онлайн – особено големите онлайн платформи с над 45 милиона потребители, както е посочено в Законодателния акт за цифровите услуги, ще трябва да представят мотиви на доставчиците на медийни услуги, преди да предприемат спиране на съдържание. Всички жалби, подадени от доставчици на медийни услуги, ще трябва да бъдат разглеждани приоритетно от тези платформи.
- Ново право на потребителите да персонализират медийното си предлагане – със Законодателния акт за свободата на медиите ще се въведе право на персонализиране на медийното предлагане на устройства и интерфейси, като хибридни телевизори, което ще даде възможност на потребителите да променят настройките по подразбиране, за да отговарят на собствените им предпочитания.
Предложението е придружено от препоръка, определяща редица доброволни и най-добри практики, събрани със сектора и насочени към насърчаване на редакционната независимост и по-голяма прозрачност на собствеността. Препоръката предоставя инструментариум от доброволни мерки, които медийните компании да вземат предвид, като например условията за независимо създаване на редакционно съдържание, чрез овластяване на журналистите да участват в решаващи решения за функционирането на медиите, до стратегии за осигуряване на дългосрочна стабилност на производството на съдържание.
Европейски орган за свободата на медиите
Комисията предлага да се създаде нов независим Европейски съвет за медийни услуги, съставен от национални медийни органи. Бордът ще насърчава ефективното и последователно прилагане на медийната правна рамка на ЕС, по-специално като подпомага Комисията при изготвянето на насоки по въпроси, свързани с медийното регулиране. Той също така ще може да издава становища относно национални мерки и решения, засягащи медийните пазари и концентрациите на медийния пазар.
Бордът също така ще координира националните регулаторни мерки по отношение на медии извън ЕС, които представляват риск за обществената сигурност, за да се гарантира, че тези медии не заобикалят приложимите правила в ЕС. Бордът ще организира структуриран диалог между много големи онлайн платформи и медийния сектор, за да насърчи достъпа до разнообразни медийни предложения и да наблюдава съответствието на платформите с инициативите за саморегулиране, като Кодекса на ЕС относно дезинформацията.
ЕС е най-големият демократичен единен пазар в света. Медийните компании играят жизненоважна роля, но са изправени пред намаляващи приходи, заплахи за свободата и плурализма на медиите, появата на много големи онлайн платформи и мозайка от различни национални правила. Европейският закон за свободата на медиите предоставя общи предпазни мерки на ниво ЕС, за да се гарантира множеството гласове и че нашите медии могат да работят без никаква намеса, независимо дали са частни или обществени. Новият европейски регулатор ще насърчи ефективното прилагане на тези нови правила за свобода на медиите и концентрациите на екранни медии, така че те да не възпрепятстват плурализма“, коментира Тиери Бретон, комисар по въпросите на вътрешния пазар.
Следващи стъпки
Сега предстои Европейският парламент и държавите членки да обсъдят предложението за регламент на Комисията съгласно обикновената законодателна процедура. След като бъде приет, той ще бъде пряко приложим в целия Европейски съюз. Комисията ще насърчи дискусиите, по-специално като част от Европейския форум за новинарски медии, относно доброволните практики на медийните компании, свързани с придружаващата препоръка.
Независимите медии са обществен страж, ключов стълб на демокрацията, както и важна и динамична част от нашата икономика. Те са от решаващо значение за формирането на обществената сфера, оформянето на общественото мнение и търсенето на отговорност от управляващите. В глобален мащаб Европейският съюз остава крепост за свободни и независими медии, пишат от Комисията.
В същото време в ЕС се наблюдават все по-тревожни тенденции. Комисията следи отблизо всички тези развития чрез доклада за върховенството на закона и други инструменти като монитора за медиен плурализъм. Предизвикателствата, идентифицирани в предишните доклади за върховенството на закона, доведоха до няколко инициативи на ЕС, включително препоръка относно безопасността на журналистите и мерки за справяне със злоупотреби срещу участието на обществеността (SLAPP).
Европейският закон за свободата на медиите беше обявен от президента Фон дер Лайен в нейната реч за състоянието на Съюза през 2021 г. Той се основава на докладите на Комисията относно върховенството на закона и преразгледаната Директива за аудиовизуалните медийни услуги, която предвижда координиране в целия ЕС на националното законодателство за аудиовизуалните медии. Законът също така се основава на Закона за цифровите услуги (DSA) и Закона за цифровите пазари (DMA), както и на новия Практически кодекс относно дезинформацията. Това е част от усилията на ЕС за насърчаване на демократичното участие, справяне с дезинформацията и подкрепа на свободата и плурализма на медиите, както е посочено в Европейския план за действие за демокрация.
Това предложение допълва наскоро приетата Препоръка относно защитата, безопасността и овластяването на журналистите и Директивата за защита на журналистите и защитниците на правата от злоупотреба със съдебни спорове (пакет против SLAPP). Законът за свободата на медиите работи и в тандем с инициативи, свързани с жизнеспособността, устойчивостта и цифровата трансформация на медийния сектор, приети съгласно Плана за действие за медиите и аудиовизията и преразгледаните правила за авторското право. Предложението се основава на широка консултация със заинтересованите страни, включително обществена консултация.