Европейският парламент прие отлагането на екостандарта Евро 7
Успешно постигнахме баланс между екологичните цели и жизненоважните интереси на производителите, заяви докладчикът Александър Вондра
Най-строгият екологичен регламент за автомобилната индустрия – Евро 7 – трябваше да започне да се прилага от 2026 г. Европейският парламент обаче гласува в сряда окончателното му отлагане до 2030 г. Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) заяви, че
днешното гласуване бетонира Европа като глобален лидер в стандартите за емисии.“
С 297 гласа „за“, 190 гласа „против“ и 37 гласа „въздържал се“ Парламентът прие постигнатото споразумение със Съвета.
Днешното гласуване за Евро 7 постави фокуса там, където има най-голямо значение – върху ориентирани към бъдещето предизвикателства като спирачните емисии на автомобили и микробуси и изискванията за батериите на електрическите превозни средства“, каза Сигрид де Врис, генерален директор на ACEA.
За леките автомобили и микробусите ще се запазят настоящите условия Евро 6 за тестване и граничните стойности на емисиите на отработили газове. За автобусите и камионите ще се прилагат по-строги гранични стойности за емисиите на отработили газове, измерени в лаборатории и в реални условия на шофиране, като същевременно се запазят настоящите условия за тестване Евро 6.
За първи път стандартите на ЕС ще включват гранични стойности на емисиите на спирачни частици (PM10) за леки и товарни автомобили и минимални изисквания за експлоатационните характеристики за дълготрайност на акумулаторните батерии в електрическите и хибридните автомобили.
За всяко превозно средство ще бъде предоставен екологичен паспорт, който съдържа информация за екологичните показатели в момента на регистрацията (като пределни стойности на емисиите на замърсители, емисии на CO2, разход на гориво и електроенергия, пробег в електрически режим на задвижване, дълготрайност на батерията).
Успешно постигнахме баланс между екологичните цели и жизненоважните интереси на производителите. Искаме да осигурим достъпността на новите по-малки автомобили с двигатели с вътрешно горене за клиенти и в същото време да дадем възможност на автомобилната индустрия да се подготви за очакваната трансформация на сектора“, коментира докладчикът Александър Вондра (ЕКР, Чехия).
Отлагането идва в критичен момент, когато европейската автомобилна индустрия се пренасочва от двигатели с вътрешно горене към електрически автомобили. Браншът също така е изправен пред по-силна конкуренция от Китай и САЩ, увеличени разходи за бизнес в Европа и мозайка от регулаторни рамки, които неизбежно подкопават конкурентоспособността на Европа, коментира генералният директор на ACEA.
„Но не се заблуждавайте: Euro 7 все още затяга емисиите на отработени газове и процедурите за тестване. По-специално, производителите на камиони и автобуси ще бъдат изправени пред значително по-строги правила, тъй като те вече се борят с приближаващите се цели за декарбонизация до 2030 г. при липса на жизненоважни благоприятни условия.“
Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) напомня значителният напредък към днешна дата по отношение на емисиите, които са намалени с 90% между първия стандарт Евро и първата версия на Евро 6.
Има много неща, с които производителите на превозни средства и политиците могат колективно да се гордеят досега. Но за да осъзнаят наистина какво има за цел да постигне Евро 7, политиците трябва да направят повече, за да заменят по-старите, по-замърсяващи превозни средства по пътищата с по-нови модели, оборудвани с най-модерната технология за емисии“, казва още организацията.
Допълва, че не става въпрос само за стимули за насърчаване на навлизането на пазара на по-нови превозни средства, но и за установяване на холистична регулаторна рамка, която поддържа мобилността достъпна за всички европейци.