Европейските градове залагат на велосипедите след Covid
Масово алеите се удвояват, за да подпомогнат социалното дистанциране и да намалят замърсяването на въздуха
След като пандемията от коронавирус доведе до блокиране в цял свят, стотици градове преконфигурираха улиците си, за да улеснят пешеходците и колоезденето, за да подпомогнат социалното дистанциране и да намалят замърсяването на въздуха.
Сега, с прекратяването на ограниченията, което се наблюдава плавно, мерките се оказаха толкова успешни, че градове в цяла Европа залагат на велосипеда, който да води възстановяването.
Според Европейската федерация на велосипедистите (ECF) градовете на континента са похарчили 1 млрд. евро за мерки за насърчавана на колоезденето през 2020 г., създавайки поне 1000 км велосипедни алеи, за да успокоят трафика и освободят улиците.
Нещо повече, не само обичайните заподозрени в Дания и Холандия предприемат действия, но и места с липсваща инфраструктура. Пандемията стимулира търсенето на инфраструктура за колоездене и придвижване пеша и предложи шанс да ги „изградим по-добре“, както обичат да казват политиците. Сега много градове са заети с ускоряване на съществуващите планове да направят точно това.
Александър Бучински от ECF каза: „Мисля, че до голяма степен пандемията само ускори някои процеси... Градовете, които направиха добри временни велосипедни пътища, като цяло бяха положително приети от жителите“.
По време на пандемията в Барселона използването на обществения транспорт е спаднало с 50%, а използването на частни автомобили само с 10%. В града бяха направени нови велоалеи още през лятото на 2020 г., за да запушат дупки в велосипедната мрежа и да насърчат хората да избягват обществения транспорт и да се качат на колелото. Понастоящем употребата им се е повишила до 10% над нивата преди пандемията.
В Барселона ускоряват изграждането на 160 км нови или подобрени велосипедни маршрути, увеличавайки мрежата до над 300 км до 2024 г. Това също подготвя почвата за програмата Superblocks, от която велосипедните маршрути са съществен елемент и част от целите за намаляване на използването на автомобили с 25% до 2024 г.
Програмата Strade Aperte на Милано стартира през април 2020 г. с предложените 35 км нови защитени велоалеи и приоритетни зони за пешеходци. Велосипедният маршрут по Corso Buenos Aires сега е най-натовареният в града, използван от около 10 000 велосипедисти на ден, което е увеличение от 122% за няколко месеца. Сега Милано разшири Strade Aperte до 67 км и се стреми към разширяване до 100 км това лято.
В Париж улиците, някога доминирани от автомобили, са пълни с колелета. От пролетта на 2020 г. се предполага, че колоезденето е нараснало със 70%, а 49 км от временни коронаписти, инсталирани в началото на кризата, трябва да бъдат направени постоянни. Делът на жените, които карат колело, е нараснал и скорошно проучване установи, че 62% от жителите искат алеите да станат постоянни.
В проучване, обхващащо 21 европейски града , 64% от анкетираните заявяват, че не искат да се върнат към нивата на замърсяване на въздуха преди Covid, които са незаконно високи в много градове. Три четвърти са готови да преразпределят публичното пространство от автомобили към активно пътуване, за да постигнат това, докато 21% казват, че планират да карат повече велосипеди след ограниченията, а 35% планират да ходят повече.
The Guardian описва, че в цяла Европа велосипедният туризъм процъфтява и европейските градове масово залагат на планове за разширяване на мрежата с цел да ускорят тенденцията, започнала заради Covid, все повече хора да предпочетат алтернативен начин на придвижване.