Феновете в Катар получиха нов финансов удар – от валутата
Катарският риал е обвързан с щатския долар, който разтърси пазарите тази година
Със сигурност феновете, които пътуваха до Катар за Световното по футбол, знаеха, че изживяването няма да е евтино, но поскъпването на валутата на страната от Персийския залив прави пътуването особено болезнено от финансова гледна точка за пътуващите от Южна Корея, Япония и Англия. Националните отбори и на трите страни успяха да стигнат до фазата на директните елиминации на турнира, но всичко – от хотелските сметки до цената на бутилка Coca-Cola на стадиона – притиска туристите, които в много случаи вече понасят удари от главоломно високата инфлация в родните си страни.
Катарският риал е обвързан с щатския долар, който разтърси пазарите тази година със силата си на фона на агресивните повишения на лихвените проценти от Федералния резерв и войната в Украйна.
Риалът се повиши с почти 9% спрямо южнокорейския вон тази година, който беше засегнат от отслабването на износа и напрежението на местния жилищен пазар. Той е поскъпнал с почти 17% спрямо йената, което се дължи на разминаването на паричната политика на Япония със САЩ. Японската валута достигна дъно от три десетилетия спрямо долара през октомври. За японските туристи, които са по-свикнали с дефлационна среда, цените на местата на Мондиала са особен шок. Риалът поскъпна и с около 10% спрямо паунда, благодарение на тазгодишната политическа криза в Обединеното кралство.
Катар въведе мерки за смекчаване на нарастващите разходи, като забрани всякаква препродажба на билети на гише и управлява разходите за настаняване чрез официален уебсайт. Общественият транспорт и SIM картите за интернет връзка са безплатни за посетителите, притежаващи картата Hayya. С нея феновете се идентифицират като притежателите на билети за Световното. Все пак подобни усилия не бяха достатъчни, за да компенсират силата на инфлацията и силния долар.
В повечето хотели например плащанията се извършват между 5 и 6 дни преди престоя, така че дори той да е бил резервиран преди месеци, сега трябва да се отделят по-големи разходи заради по-високите обменни курсове.
Алкохолът пък е забранен в Катар, но посетителите могат да закупят бутилка Budweiser на определени места за около 50 риала (13.60 долара). Това е близо 10 пъти повече от цената на същия продукт в един универсален магазин в Южна Корея.