ГЕРБ иска да намали обжалването на екооценките за големи проекти
В опит да наваксат изоставането по строежа на магистрали, жп линии, язовири и др.
Управляващите
предвиждат орязване на възможностите за обжалване на екологичните оценки за
големи инвестиционни проекти. В деловодството на Народното събрание е внесено
предложение от парламентарната група на ГЕРБ, което предвижда Оценките
за въздействие върху околната среда (ОВОС) да могат да се обжалват само пред една инстанция в
бързо производство, което да протече не повече от 60 дни.
Целта е да се намалят жалбите и сроковете при обжалвания, които забавят национални обекти, които са с безспорен приоритет за държавата, определени за обекти с национално значение с актове на Министерски съвет, свързани с реализацията на стратегически цели. Най-често това са магистрали, жп линии, язовири и др.
„Промените, които сме предложили, предвиждат след провеждане на процедурите, които са изискуеми по екологичното законодателство –ОВОС, решение по ОВОС и решение по Оценката за съвместимост, обжалването да бъде само на една инстанция“, заяви един от вносителите на законопроекта Ивелина Василева, председател на парламентарната Комисия по околната среда и водите и бивш министър.
Тя допълни, че в конкретика промените предвиждат, ако има обжалване, първоинстанционното решение на съда да бъде окончателно. „Въвеждаме и особен съдебен ред, който предполага съдът да се произнесе в рамките на процедура, която трае не повече от 6 месеца и не повече от 1 месец, след последното заседание на съда, да излезе с окончателно решение”, коментира Василева и поясни, че тези предложения са предпоставени от приоритетността на обектите.
Срокът беше прецезиран в кулоарите от председателят на правната парламентарна комисия и депутат от ГЕРБ Данаил Кирилов, който обяви, че той не трябва да бъде повече от 60 дни. Предложението, по думите на Кирилов, не се отнася за националните паркове, но ясно посочи, че при много от случаите оценката се забавя заради спекулация с правото на жалба. Понякога се спекулира и се посочват обекти, които изобщо нямат статут на такива с национално значение“ , обясни той и допълни, че не бива предложението за законодателно решение да бъде отнасяно към определен казус. „Изследваме становищата, които са против нашето предложение, съобразяваме ги. Мисля, че трябва да се приложи обективност и да се направи анализ по отношение на предложението, защото възможността за съдебен контрол е гарантирана“, каза още Данаил Кирилов.
Законопроектът е подкрепен и от регионалния министър Николай Нанков, който често подчертава, че често жалбите се подават именно с цел забавяне на проектите. „Едноинстанционното производство би спестило наистина значителен ресурс от време, който е важен за базирането на големите инфраструктурни проекти, включително АМ „Струма“, за която става дума в последните месеци“, коментира Нанков пред Фокус и допълва, че е „безотговорно и несериозно да пилеем европейски ресурс с толерирането и поставянето на определени интереси над глобалния интерес“.