Гергана Паси: Не трябва да се плашим от експерименти в образованието
Днешните деца имат нужда от нови умения
~ 2 мин.
Образователната система е консервативна, но ние не трябва да се плашим от експерименти. Това смята Гергана Паси, основател на Дигитална национална коалиция (ДНК). „Даже трябва да си дадем сметка, че сме стигнали до ниво на обществено развитие, в което липсата на експеримент в образованието е с по-голям риск, отколкото неуспешния експеримент“, каза още тя в ефира на Нова тв.
Без промяна днешните деца ще се чувстват загубени на пазара труда утре, смята Паси, обръщайки внимание на различната индустриална епоха. Новите реалности, категорична е тя, изискват и нови методи.
„Все още начинът на преподаване, начинът на комуникиране с децата е един и същ, но това не са децата, които са били преди 100 години, това не са дори децата отпреди 30 години“, изтъкна Гергана Паси.
Показателно за съвършено различните реалности е дори простият факт, че към този момент в света вече има над 20 млрд. свързани устройства, а използването на някаква форма на изкуствен интелект вече не е новина. Професиите се променят, едни замират, но други се задават на хоризонта. Прогнозите сочат, че много от днешните деца ще работят неща, които все още не са се появили на пазара на труда.
В тази връзка Паси даде интересен пример с два типа работна среда отпреди 100 години и сега. „Ако вземем една операционна зала от тогава и днес, ще видим, че и най-брилянтният хирург от онова време не може да се справи в новата. Ако вземете обаче една класна стая пак отпреди 100 години и я наложите към днешната, ще видите, че тя е една и съща“, коментира тя.
„Собствените ни деца трябва да имат съвършено различни умения – първо, за да могат да преминават през тези 12 години в образованието без да им е скучно и не знаейки какво точно правят и, второ, за да могат да си намерят работа и то по професии на бъдещето, за които ние още не подозираме какви ще бъдат“, смята Паси.
Често обаче, когато се говори колко много технологиите могат и трябва да подобрят начина, по който се преподава, се пропуска важния момент, че това не може да се случи без учителя.
Това е теза, която споделят и мнозина бизнес лидери, включително от технологичния свят. Някогашният председател на една от най-големите корпорации в тази сфера Intel – Крейг Бърет, преди време беше казал, че ако трябва да изберем само една единствена технология, която да поставим в класната стая, това ще е технологията „добър учител“.
„Това е ключов въпрос“, убедена и самата Гергана Паси, според която учителят в днешно време няма социалния статут, който му приляга в действителност. В добавка на това голяма част от преподавателите в България са в пенсионна или предпенсионна възраст, което поставя въпроса както за липсата на кадри, така и за мотивацията им да възприемат и внедряват иновации в обучителния процес.
Неотдавна ДНК обяви началото на съвместния си проект с Google и Министерство на образованието, наречен e-start@school. В рамките му над 450 учители в Северозападна България ще се обучават как да внедрят технологии и иновации в начина си на преподаване.