Да палиш предприемаческата искра
Колкото по-рано, толкова по-добре, колкото повече, толкова повече - това са две от успешните формули на Мира Кръстева в работата с децата
Образованието е най-мощният инструмент, с който може да променим света... С усилията си да развие у децата финансова грамотност и да ги срещне с предприемачеството Мира Кръстева все повече доказва, че това наистина е така.
Тя е социален предприемач с мисия да подобрява живота на хората чрез знание. Съосновател е на Сдружение Инкреда, което е създало и продължава да развива инициативата „Предприемачи в клас“. Тя е двигател и на проекта „Финансова грамотност с Мира“.
Предприемачеството не е успех след успех.
Трудностите и провалите
са част от този път – е послание към децата от Христо Борисов от Payhawk. Вярно, не всички деца ще станат предприемачи, но е добре всички да разберат що е то предприемач и предприемчивост. Младите хора ще научат, че може да развият свой бизнес, че не е изключено да не успеят от първия път, но след това може отново да започнат с нещо друго. Тези нагласи най-добре се формират в училищната възраст, сочат проучванията. И вместо да учат само на теория що е то актив, бюджет, юридическо лице, личният пример и историите, разказани от първо лице, имат силно въздействие върху децата. Успешни предприемачи споделят как са тръгнали, през какво са минали, в какво са се провалили, как са постигнали напредък и развитие, разказва Мира.
Тя уточнява, че „Предприемачи в клас“ е национална платформа, развивана от нестопанска организация. Училища и учители канят „Предприемачи в клас“. Историята може да е предварително записана, може срещата да е на живо или през Zoom. Интерес има от 1. до 12. клас. Финансирането става чрез спонсорство, дарения и училищен абонамент. А що се отнася до обученията по финансова грамотност, те са нейна частна инициатива, насочена към ученици, но все повече и към родителите.
Наблюденията на Мира Кръстева показват, че децата
променят нагласите си
към предприемачеството дори само от една среща. Те се впечатляват от това, че се говори и за неуспехи. В тези срещи разбират какъв е предприемаческият път, осъзнават, че богатството и успехът имат своята висока цена. Проучванията на Глобалния предприемачески мониторинг показват, че с времето предприемаческата екосистема се развива, средата се променя позитивно, но бавно. Децата още в училище научават, че предприемачеството е дейност, която е в полза на хората. Добрите примери са важни за тях. Важна е и констатацията, че към момента много от предприемачите остават в неиновативни сфери и само на българския пазар, което създава ограничения.
Подборът
на предприемачите за участие в този формат е на база лична почтеност, харизма, комуникативност, опит, разбираемост на бизнеса. Собствениците на компании са в широк възрастов диапазон и са от най-различни сфери. Чрез „Предприемачи в час“ децата биват подпомагани и в избора на професия. Личните срещи са чудесен начин и децата, и предприемачите да получат импулс и вдъхновение. Водени от тази идея, в седмицата на предприемача в края на 2023 г. организират маратон от 10 събития. Един от учениците задава въпроса „Колко най-много пари сте губили?“. Предприемачеството не се побира в конкретни рамки. Добре е децата да не го възприемат, сякаш един човек ще командва едни хора и ще печели много пари. Полезно е отрано да знаят, че има акслератори, че може да се набира финансиране, че е добре да се сформира работещ екип и да не са сами, че трябва да валидират идеята. Така един ден по-подготвени те ще направят първите стъпки към създаването на свой бизнес.
Задлъжняването, зависимостта от хазарт, липсата на финансови резерви води до трудности в домакинството. Много хора не знаят
как да направят личния си бюджет
и как по най-добър начин да го управляват. Може да насочим децата от малки да спестяват, като им дадем базови знания за парите и тяхното управление. В обученията по финансова грамотност се залага на практически упражнения. Децата учат и чрез лично преживяване, през реални случки, в група, чрез игри. Мира задава например въпроса „Как се печелят пари?“. Някой казва, че може да се кара такси. С каква кола, как може да си я купим, ако нямаме и не разполагаме с нужните средства? Темите и игровизацията са на разбираем за децата език, съобразен с възрастта и нивото на познания.
Изборът на професия
и доброто управление на финансовите потоци е важно, за да живеем добре. Но как младите хора да направят своята вярна професионална ориентация? Съветът на Мира Кръстева е постоянно да си задават въпроса „В какво е моята сила, какви са моите интереси, развивам ли се, в добра среда ли съм?“. И когато вече работим, нека от време на време да се питаме дали да не добавим нещо ново към нашата квалификация, дали не е време и за втора работа, или пък за нова работа, за развиване на нови умения. „Няма една най-подходяща професия. Предприемачеството често включва различни професии. Всеки има право да опита с една професия и може да остава в нея, докато тя му носи финансова осигуреност и удовлетворение. Затова има само подходяща за момента професия“, уточнява Мира Кръстева.
Важно е нивото на финансовата грамотност в семейството, обсъжда ли се бюджетът, какви заеми има, правят ли се застраховки. Може да се слушат подкасти, да се посещават кариерни изложения, не бива да се разчита само на училището, има различни извънкласни форми. За предприемачеството и финансовата грамотност в училищна възраст важи изразът „Колкото повече, толкова повече“. Широко е полето за работа по тези теми.
Опитът на едно семейство
„Аз съм многодетен родител и със семейството ми сме живели св чужбина в различни периоди. Когато се завърнахме в България, попаднахме в среда на предприемачи. Направихме изследване по методологията на Глобалния предприемачески мониторинг и се установи, че един от сериозните дефицити е нивото на предприемаческото обучение в училище. Скоро след това решихме да допринесем за решаването на проблема чрез платформата „Предприемачи в клас“, разказва Мира Кръстева. Тя и съпругът ѝ Искрен Кръстев, с когото са партньори в Инкреда, имат интерес към опознаването на нови култури. Живеят първо във Великобритания, после в Ирландия. Там създават българско училище. След това се появява възможността да заминат за Обединените арабски емирства, където прекарват три години. Когато отново се връщат в България, най-често задаваният към тях въпрос е „Завинаги ли се прибрахте?“: „Нямаме категоричен отговор. Развиваме своите проекти и избираме да сме тук. Във всеки момент ние се питаме дали ни е добре на това място, има ли нужда нещо да променим“.
Текстът е част от бр. 123 на сп. „Икономика“. Публикува се в Economic.bg по силата на партньорско споразумение между двете медии. Темите и мненията са подбрани от екипа на списанието и не съвпадат непременно с редакционната политика на Economic.bg.