Голата истина за приходите на група „Жигули“
Филмът е нискобюджетен според категорията, обявена от Националния филмов център (НФЦ)
Лентата "Голата истина за група "Жигули" пожъна невероятен финансов успех. Филмът атакува върха в класацията на най-гледаните български продукции за последните 30 години. След 24 седмици в кината и над 12 000 прожекции в цялата България, вълнуващата история на група бивши музиканти беше гледана от 151 344 зрители и отчете 1.4 млн. приходи.
Продуцентът на лентата Кръстьо Ламбев разкри за Economic.bg голата истина за финансовата страна на група „Жигули“.
Филмът е нискобюджетен според категорията, обявена от Националния филмов център (НФЦ). Сумата, отпусната за реализацията на е 420 хил. лв. Община Бургас се включи в проекта с допълнителна субсидия от 40 хиляди лева. Останалата част от бюджета се изпълни със собствени средства и с ко-продуцентско участие от „НоЕм Продаксшън“. Реално бюджетът е 620 хил. лв. Но това не бива да ни заблуждава, защото продукцията е много по-скъпа и се засне благодарение на волята и желанието на целия екип – творчески и технически“, обясни Ламбев.
Според него родните киноленти много трудно могат да си върнат инвестициите, които са над тази сума, и то само при условие, че филмът се превърне в истински хит. „Приходите на „Голата истина за група „Жигули“ вече са около 1.4 млн. лв. Не повече от 30% стигат до продуцентите. Останалите се разпределят между кината и дистрибутори. Въпреки че ние сме една от най-успешните продукции тази година (пред нас са само „Бързи и Яростни“ 9 с бюджет от $200 млн.), не можем да постигнем ниво на печалба,“ разясни продуцентът.
„Голата истина за приходите на група „Жигули“ е снимана за 22 дни. В разгара на COVID-19 пандемията всички големи спонсори се отказват да финансират продукцията. Само три компании се включват с бартерни сделки.
Заснемането на подобен филм е много трудно и без COVID заради спецификата в своята музикална част, която си е отделен филм – създаването на музиката, писането на текстовете, записите. В началото всеки трябваше да пише, композира и репетира от вкъщи. Актьорите, както знаем, не са професионални музиканти и трябваше много бързо да станат такива, за да може историята да стои достоверно на екран“, разказва продуцентът.
От друга страна пандемията е имала положителен ефект за успеха на филма. „Коронавирусът ни помогна да съберем толкова звезди, защото в нормални условия те са страшно заети и е почти невъзможно да ги видим на едно място. Докато снимахме, трябваше да спазваме мерките за сигурност, а имахме една сцена с доста статисти, и наистина беше рисковано. Въпреки това, благодарение на организацията и големия опит на режисьора Виктор Божинов, всичко мина без фалове“, споделя Ламбев.
Екипът на продукцията поема риск и го пуска на големия екран през април. Това е и една от причините лентата да се изкачи до второто място в бокс офиса. "Първата стъпка беше да вземем рискованото решение да стартираме през април. Тогава всички ни казваха, че сме луди. Доста екипи изтеглиха филмите си за есента, защото не искаха да рискуват. Ние обаче усещахме, че нещо се носи във въздуха и го разбрахме от трейлъра, който имаше над два милиона гледания и коментарите „Това ще се гледа“. Вариантът след отхлабване на мерките беше или хората да се страхуват и да не стъпят изобщо в кината, или обратно – да избягат от депресията с нещо, което да ги извади от техния „филм“, обяснява продуцентът.
Според Ламбев една рекламна кампания има живот до първата прожекция. Но ние не излъгахме зрителите и те направиха най-добрата реклама на филма след стартирането му – „от уста на уста“. Всеки, който подценява зрителите, ужасно греши. Това са хора, които гледат чужди платформи, говорят езици, пътуват, учат или живеят в чужбина и могат да сравняват. Това, което усетихме след първата публична прожекция, е че хората са заредени с изключителен емоционален заряд и имат нужда да го споделят. В случая „Голата истина за група „Жигули“ е в златното сечение, както някой каза. Има добра история, брилянтен каст, парчета – хитове и разбира се творчески екип с талант и опит. Знаете, че колкото е по-опитен и талантлив екипът, толкова по-малък е рискът за продукцията“, разяснява продуцентът.
Той си обяснява успеха на продукцията с жаждата на българския зрител за повече родни филми. “Те са дълго чакани и гледани и хората са склони да ги подкрепят. Необходимо е просто добър филм, в който актьорите да са като зашити за героите си, да няма бутафория и всичко да е истинско. Всъщност това не е просто филм за група музиканти, които се събират, за да правят кариера, а през историята за тях се прави едно обобщение на резултата от прехода, който все още явно не сме изживели. Мисля, че с този филм казваме доста сериозни неща, но по един лек и ефирен начин. Затова зрителите се връщаха отново и отново в залите, което е още едно обяснение за успешния боксофис“, обяснява продуцентът.
Според Ламбев успехът на печелившите киноленти се дължи и на добрия сценарий.
Да хвърлиш много пари за камера, но да боксува действието, е най-добрата формула за неуспех. Трябва да се търси златната среда, за да разкажеш смислени и вълнуващи истории. Но печелившите кино ленти изискват истински партньори и след произвеждането им. Успехът се крие в една сложна симбиоза между реклама, дистрибутори и кино салони. Потенциалът на българския пазар е многократно по-голям. Успехът на „Голата истина за група „Жигули“ го показва по един категоричен начин“, обяснява Ламбев.
Зрителите вече ще могат да гледат историята на група „Жигули“ и на българската онлайн платформа Neterra. От екипа завършват и няколко сделки с големи международни платформи и телевизии. Сценарият на филма е дело на Ваня Николова („Под прикритие“, „Връзки“) и Нели Димитрова (Love.net „Домашен арест“, „Връзки“, „Възвишение“), а оператор е Антон Бакарски („Под прикритие“, „Възвишение“). Актьорският състав включва Михаил Билалов, Ирини Жамбонас, Филип Аврамов, Лилия Маравиля, Димитър Рачков, Герасим Георгиев – Геро, Август Попов, Параскева Джукелова, Илиана Лазарова, Климентина Фърцова, Мая Бежанска, Николай Урумова и др.