Големите нехранителни магазини се готвят за протести
Те настояват да отворят от 12 април
Големите нехранителни магазини и търговски центрове да отворят на 12 април, настоява Сдружението за модерна търговия (СМТ). Според заповедта на здравния министър Костадин Ангелов те трябва да останат затворени до 11 април, но въпросното ограничение вече веднъж бе удължено и от сектора се опасяват, че това може да се случи отново.
От бизнес организацията посочват, че рестрикциите водят до тежки икономически последствия не само за самите търговци, но и за всички компании, свързани с ритейл сектора – доставчици на стоки, логистични, охранителни и фасилити мениджмънт фирми и т.н.
„Ново удължаване на затварянето на големите нехранителни магазини и на търговските центрове неминуемо ще доведе до верижно влошаване на финансовото състояние на много компании в сектора, до ръст на междуфирмената задлъжнялост и на безработицата, тъй като евентуално освобождаване на служители би осигурило възможност за запазване на функционирането на бизнеса и на положителни резултати“, посочват от СМТ.
Междувременно редица големи магазини, продаващи нехранителни стоки – Техномаркет, Технополис, Зора, Praktis, Mr. Bricolage, Aiko, LC Waikiki, Carpet Max, Praktiker, HomeMax, TechMart, Domko, Decathlon, Мебели Виденов, разпространиха отворено писмо до властите, в което предупреждават, че са готови за гражданско неподчинение и протести, ако не бъдат отворени.
В декларация те напомнят, че са поставени в неблагоприятно положение спрямо конкурентите си с по-малка площ, защото в по-малките магазини дистанция се спазва по-трудно.
Следва да бъдат отворени всички търговски обекти за нехранителни стоки, без между същите да прави изкуствено разграничение на база нетна търговска площ, или, ако епидемиологичната обстановка налага това, то следва да бъдат затворени всички. Магазините, които продават приоритетно хранителни стоки, следва да бъдат задължени да спрат от продажба всички нехранителни стоки, които не са от първа необходимост до момента на отваряне на другите търговски обекти, каквато е практиката в много страни от ЕС“, заявяват в позицията си големите вериги.
Големите магазини вече изразиха опасенията си от ръст на фалити, нанасяне на още по-тежки щети върху държавната хазна и ръст на безработицата, ако останат затворени за по-дълго от предвиденото.
Според бизнеса отварянето на въпросните обекти няма да доведе до ръст на заболеваемостта, тъй като големите търговци и мениджмънта на търговските центрове са доказали, че могат да спазват стриктно противоепидемичните мерки.