Google може да спре секцията си с новини за Европа
Компанията вече предприе такова действие в Испания през 2014 г., където и досега потребителите нямат достъп до Google News
~ 2 мин.
Ричард Гинграс, вицепрезидент на Google News, обяви, че компанията е готова да спре предоставянето на новинарската си услуга в Европа, ако бъде засегната от поредната задаваща се регулация в Европейския съюз (ЕС). Думите му пред The Guardian са по повод проектодирективата за авторско право в цифровия единен пазар и по-конкретно спорния член 11 от нея, отнасящ се до въвеждането на тъй наречения „данък линк“.
Текстът предизвика широк отглас сред технологичната и медийна общност и провокира остри критики както от страна на интернет пионери, така и от страна на представители на бизнеса. Член 11 предполага сключването на лицензионни отношения, които да уредят използването на вече достъпни онлайн ресурси. По силата на бъдещата норма социалните канали като Google и Facebook трябва да плащат на медиите, чиито статии се споделят на платформите им чрез линкове. Идеята е уж да се подкрепят журналистите и издателите, но критиците обръщат внимание, че такава практика по-скоро ще доведе до обратното – тя може да засили още повече неравенството в полза на големите играчи на пазара и в ущърб на малки, които може да останат невидими.
По думите на Гинграс бъдещето на Google News в Европа зависи от финалния резултат и от това дали ЕС ще редактира член 11. „Не можем да вземем решение, докато не видим крайния вариант“, казва той. От думите му става ясно, че компанията не иска да изключва услугата, но определено е обезпокоена от развитието на казуса.
Това няма да е първият път, в който Google преустановява своята новинарска услуга. През 2014 г. например испанското правителство лансира подобно законодателство, което принуди сайтовете за агрегиране да плащат за линкове към статии. Реакцията на американския гигант бе непоколебима – компанията спря новинарската си услуга в страната. И до днес тя продължава не е активна.
По думите на Грингас това е довело до спад в трафика на испанските новинарски сайтове. „Не бихме искали това да се случи в Европа“, коментира още той.
Вицепрезидентът на Google News обясни, че тази секция не е най-масово печелившата за бизнеса на компанията, но е ценен социален инструмент за потребителите. „В нея няма реклами, не е продукт, генериращ приходи за Google, но смятаме, че тя е ценна като услуга за обществото“, коментира още Грингас.
Текстът предизвика широк отглас сред технологичната и медийна общност и провокира остри критики както от страна на интернет пионери, така и от страна на представители на бизнеса. Член 11 предполага сключването на лицензионни отношения, които да уредят използването на вече достъпни онлайн ресурси. По силата на бъдещата норма социалните канали като Google и Facebook трябва да плащат на медиите, чиито статии се споделят на платформите им чрез линкове. Идеята е уж да се подкрепят журналистите и издателите, но критиците обръщат внимание, че такава практика по-скоро ще доведе до обратното – тя може да засили още повече неравенството в полза на големите играчи на пазара и в ущърб на малки, които може да останат невидими.
В резултат на бурните реакции през юли евродепутатите отложиха гласуването на окончателните текстове за края на лятото с идеята те евентуално да бъдат редактирани на места. На 12 септември обаче директивата бе приета почти без промяна спрямо първоначалния си вид. След това гласуване предстоят финални преговори между ЕП и Съвета на Европа. Окончателното гласуване на Директивата ще е в началото на 2019 г., като все още има теоретични шансове нещата да се обърнат.
По думите на Гинграс бъдещето на Google News в Европа зависи от финалния резултат и от това дали ЕС ще редактира член 11. „Не можем да вземем решение, докато не видим крайния вариант“, казва той. От думите му става ясно, че компанията не иска да изключва услугата, но определено е обезпокоена от развитието на казуса.
Това няма да е първият път, в който Google преустановява своята новинарска услуга. През 2014 г. например испанското правителство лансира подобно законодателство, което принуди сайтовете за агрегиране да плащат за линкове към статии. Реакцията на американския гигант бе непоколебима – компанията спря новинарската си услуга в страната. И до днес тя продължава не е активна.
По думите на Грингас това е довело до спад в трафика на испанските новинарски сайтове. „Не бихме искали това да се случи в Европа“, коментира още той.
Вицепрезидентът на Google News обясни, че тази секция не е най-масово печелившата за бизнеса на компанията, но е ценен социален инструмент за потребителите. „В нея няма реклами, не е продукт, генериращ приходи за Google, но смятаме, че тя е ценна като услуга за обществото“, коментира още Грингас.