Гвоздейков защити новите такси за жп превозвачите
Транспортният министърът твърди, че няма поскъпване
Министърът на транспорта Георги Гвоздейков оправда увеличението на ключова за жп превозвачите такса. Той изтъкна, че Националната компания „Железопътна инфраструктура“ е увеличила единствено тарифите за непланиран превоз, която той определя като допълнителна услуга, а не основна, задължителна такса, която се плаща от превозвачите.
Не става въпрос за увеличение на такси, а за услуги и за промяна в цената за експресно заявяване на график."
Той дори даде пример с издаването на лични документи, където има няколко различни такси за обикновена, бърза и експресна услуга.
По-рано обаче жп превозвачите изразиха недоволство именно от поскъпването на непланираните превози, тъй като по данните на бранша 98% от превозите на товари в България са именно такива.
На пресконференция браншът се оплака също така и от липса на комуникация с институциите, но министърът заяви, че не е отказвал среща с нито един бранш и че железопътните превозвачи търсят единствено сензация.
Абсолютни внушения бяха направени от тяхна страна. Едно от тях е, че са се опитвали да осъществят контакт с министъра, но никой не им е обърнал внимание“, заяви Гвоздейков, цитиран от БТА.
Той подчерта, че „не става въпрос за увеличение на такси, а за услуги и за промяна в цената за експресно заявяване на график“. Напомни, че е планирано от началото на 2024 г. таксата за преминаване да бъде намалена с 35% – нещо, което съобщиха и по-рано от НКЖИ. Над 4.4 милиона лева ще бъдат спестени от товарните жп превозвачи през следващата година, заяви министърът.
Обясни още, че се увеличават единствено тарифите за непланирани товарни превози извън годишното разписание. Актуализацията на тези услуги се прави за пръв път от 2008 г. насам и касае тарифите за допълнително предоставяните от компанията експресни услуги, коментира министърът.
За същия този период цената на железопътните товарни услуги се е увеличила с 223%. За какви скандали и протести става въпрос? Какви внушения се опитаха днес да направят колегите към българското общество и бранша?“
Генералният директор на НКЖИ инж. Мария Генова коментира, че се касае за увеличаване на цени на допълнителни услуги, а не за допълнителни такси. Тъй като години назад във времето те са били с едни и същи стойности, сега от НКЖИ считат за необходимо да бъдат актуализирани.
Тези услуги не са задължителни, а са допълнителни, които всеки един от превозвачите може да пожелае. В зависимост от това дали услугата ще бъде стандартна или експресна, да заплати съответните цени, предвидени в нова методика, одобрена в лабораторния орган. Тези услуги дават възможност за много гъвкаво разпределени на капацитета по железопътната инфраструктура“, заяви тя.
По думите на Генова увеличение в непланираните превози няма да компенсира приходите на НКЖИ заради намалението с 35% на останалите такси.