Хипермаркетите в България подкрепят въвеждането на депозитна система
Липсата на на кадри и демографската криза са най-големите проблеми на търговските вериги в страната
Производството на опаковки и управлението на отпадъците от тях е икономически сложен и важен сектор, който генерира общ оборот от 370 милиарда евро на европейско ниво. Той има значителна роля и потенциал за превръщането на Европа в чиста, устойчива и кръгова икономика, която е в съответствие с Европейския зелен пакт, пишат от Европейската комисия.
Действащата Директива относно опаковките и отпадъците от опаковки, въведена през 1994 г., не успя да намали отрицателното им въздействие върху околната среда. Секторите, в които не успя да постигне подобрение, са прекомерното опаковане; увеличаването на количествата нерециклируеми опаковки в опаковъчния микс; объркващото етикетиране, което затруднява потребителите при сортирането; и много слабото използване на рециклирано съдържание в пластмасовите опаковки, което означава огромна загуба на ценни ресурси.
За да се насърчи повторната употреба или повторното пълнене на опаковки, за компаниите в целия ЕС ще се прилагат задължителни цели за повторна употреба или повторно пълнене на опаковки, например ястията или напитките за вкъщи. Също така ще има известна стандартизация на форматите на опаковките и ясно етикетиране на опаковките за многократна употреба.
В предложението също така са предвидени задължителни депозитни системи за връщане на пластмасови бутилки и алуминиеви кутии за напитки. Според новите правила на Брюксел до 2025 г. трябва да рециклираме 77% от пластмасовите бутилки за еднократна употреба. Всяка нова бутилка трябва да съдържа 25% рециклиран материал.
Вариант за постигане на тези критерии е депозитната система, която се прилага вече в 12 държави, а още 13 планират да я въведат. В България тепърва започваме да водим разговор по този въпрос.
Зелени идеи
По време на събитие на Сдружението за модерна търговия (СМТ), което се проведе днес в София, стана ясно, че представителите на големите вериги в България напълно подкрепят въвеждането на депозитна система в страната и са на мнение, че тя ще е от полза за всички по веригата – от производителите до крайния потребител.
Депозитна система в България трябва да има и самите производители на напитки имат изгода от това. Това не е самоцел. От зелените идеи възникват бизнес решения и депозитната система е пример за това“, каза главният изпълнителен директор на „Лидл България“ Милена Драгийска.
Според нея с въвеждането на системата производителите на напитки ще имат по-евтин и по-добър достъп до суровина.
Ако България не успее да изпълни квотите за събиране, всички ние ще платим жестоки санкции, които ще бъдат наложени от Европейската комисия“, казва още тя.
На същото мнение бяха и представителите на „Кауфланд България“, които са категорични, че е най-логично и лесно за потребителите да връщат бутилките в обекта, от който са закупени напитките.
Устойчивото развитие е в основата на нашата дейност във всички направления. Ние, като производител на нашите собствени марки, имаме огромна отговорност. Към 2021 г. вече 33% от пластмасата, която се влага в опаковките на продуктите от собствената ни марка, са от рециклиран материал. До 2025 г. си поставяме за цел минимум 50% от вложения материал в опаковките да е рециклиран“, съобщи Цонка Иванова-Терзиева, управител маркетинг и снабдяване на DM България
Пазар на труда
Сред основните проблеми на ритейл бизнеса в България са липсата на кадри и демографската криза, стана ясно от думите на представителите на хипермаркетите „Лидл“, „Кауфланд“, „Фантастико“, DM и SOpharmacy. Затова огромно перо от разходите на компаниите в сектора е именно обучението на персонала и неговото задържане. Освен това част от веригите залагат на дуално обучение и множество стажантски програми съвместно с различни университети в страната.
Инвестицията в служители е много важна. Работим съвместно с 12 гимназии“, каза Цонка Терзиева.
За Светослав Гаврилов, изпълнителен директор на „Фантастико“, също липсата на кадри е голям проблем. Затова компанията работи по три програми – едната е насочена към ученици, а другата – към студенти. „Кауфланд България“ пък припомни, че имат съвместна Академия с УНСС.
Притиснати от демографията и липсата на работна ръка, виждаме бъдещето в преквалификацията и обучението. За миналата година сме инвестирали 382 000 лв. само за вътрешни обучения“, каза Иван Георгиев, директор на Дирекция „Администрация и финанси“ в „Кауфланд България“.