Хората искат „прости телефони“: Как ще отговорят големите компании?
Технологично напрегнати хора търсят телефони с по-малко функции, но експерти цитират несигурни маржове на печалба и колеблив пазар
Тази година iPhone навършва 17 години. Пускането на устройството със сензорен екран сигнализира за момент, който определя очакванията ни за смартфоните оттогава. Почти цяло едно поколение е израснало, без да познава живота без смартфон. Измина достатъчно време, за да научат хората за доброто и лошото на тези устройства в живота си, независимо дали от безброй научни изследвания или просто от собствения си опит, разказва BBC.
Много хора вече са напълно наясно с цената на това да имат света на една ръка разстояние. И те отхвърлят начините, по които тези телефони могат да подкопаят концентрацията, да повлияят на съня и да изострят проблемите с психичното здраве.
Има много сравнително прости начини за справяне с тези проблеми до известна степен – да речем, инсталиране на приложения, които ограничават времето на екрана – но някои хора решават да отидат по-далеч, връщайки се към времето преди постоянната връзка. Те преминават към „прости телефони“ (dumbphones), общоприет термин за телефони с основни функции като обаждане, изпращане на съобщения и настройка на аларми. Някои dumbphones приличат на флип телефони от 90-те. Други са нишови продукти от висок клас, които осигуряват по-ниско ниво на смартфон изживяване при изненадваща премия.
В някои случаи загрижените родители се обръщат към тези устройства като начин да държат децата си далеч от разсейването на смартфона. Но пазарът включва и възрастни хора, които искат нещо просто; работници в тежки индустрии като строителство или земеделие, които се нуждаят от здрави телефони; и обикновени потребители, които не могат да си позволят да платят средната цена на смартфон, често над 500 долара, а водещите смартфони могат да струват до 1600 долара. Изоставянето на тези устройства също се превърна в собствена тенденция: тийнейджърите, които отчаяно се опитват да избягат от социалните медии, се представят като „неолудити“.
Въпреки търсенето от нарастваща тенденция, производителите на телефони имат малък или никакъв интерес да предлагат тези устройства. Със смартфоните, съставляващи огромното мнозинство от всички продажби на нови телефони, технологичните гиганти нямат голям икономически стимул да продължат да произвеждат нови прости телефони или да актуализират съществуващите си модели.
Лоша икономика
Макар и малък, има пазар за този вид телефони. В САЩ данните от август 2023 г. от Counterpoint Research показват, че функционалните телефони – тип базови с ограничени възможности – съставляват само 2% от пазара на телефони. Това представлява само малка частица – но това все още са много устройства. Counterpoint изчислява, че продажбите на функционални телефони само в САЩ ще достигнат 2.8 милиона до края на годината.
„Телефоните с функции са търсени в САЩ, тъй като техният прост дизайн, достъпност и здравина все още са подходящи за специфични демографски групи“, според фирмата.
Въпреки че няма да има значителен скок за функционални телефони на пазара, има постоянни нужди, които създават стабилно търсене на функционални телефони на доминиран от смартфони пазар.“
Джим Робъртс, професор по маркетинг в Hankamer School of Business към университета Бейлър в Тексас, казва, че изненадваща част от световните прости телефони се продават в САЩ – той изчислява около 20%, но данните за пазара варират значително.
„Потребителите просто установяват, че не са по-щастливи или са по-малко щастливи, отколкото биха искали да бъдат“, казва Робъртс. „И те прекарват толкова много време на телефоните си, че виждат телефоните като виновници за това.“
Според Statista Market Insights общият глобален пазар на функционални телефони се очаква да донесе 10.6 милиарда долара приходи през тази година. И все пак, докато производителите на телефони привличат значителни суми от продажбите на функционални телефони, те се борят да реализират печалба от съкратения хардуер. И до голяма степен не си струва икономически да го правят.
Много от тези технологични гиганти обикновено генерират приходи от софтуер или високоспециализиран хардуер, за който потребителите ще плащат солидни цени. Те също имат много разнообразни потоци от приходи. Samsung например печели милиарди всяка година от подразделението си за полупроводници. Просто тези компании нямат голям стимул да се грижат за потребителите на прости телефони, чийто потенциал за приходи е сравнително минимален – тоест, ако изобщо могат да накарат икономиката на производството на устройствата да работи.
Плюс това, експертите казват, че огромната сума, която технологичните гиганти могат да таксуват за смартфони, предполага, че скоро няма да дадат приоритет на потребителите на функционални телефони. Брионес, който се отказва от смартфоните през 2019 г., обяснява, че по-големите технологични компании не искат глупавите телефони да изместят техните по-блестящи и по-скъпи модели.
Големите технологични гиганти не искат нищо, свързано с намаляване на използването на вашия смартфон, защото те няма да печелят пари от хардуера на устройството“, казва той.
Жизнеспособна алтернатива?
За компаниите, които все още предлагат прости телефони, Томас Хюсън, вицепрезидент и главен анализатор във Forrester Research, не очаква много от тези продавачи да успеят – или поне да продължат да произвеждат тези устройства в дългосрочен план.
Наред с несигурните маржове на печалба, технологията, на която работят тези устройства, ще стане толкова остаряла, че няма да може да функционира. Например, потребителите на прости телефони по целия свят няма да имат късмет, ако 2G и 3G мрежите, които поддържат тяхната функционалност, изчезнат напълно. Освен това много работни места – дори позиции с ниско заплащане – изискват служителите да носят телефони с възможности за приложения. В края на деня може да няма достатъчно клиенти, които да подкрепят дори най-разумния бизнес модел.
Въпреки това може да има един начин компаниите за прости телефони да оцелеят. За да бъдат икономически жизнеспособни, твърди Хюсън, компаниите биха могли да „разработят нишова премиум марка, за да достигнат до тези сегменти“. Наистина, някои стартиращи фирми се опитват да завладеят този специализиран пазар и да намерят икономически успех – предлагайки един вид модерен поглед върху функционалния телефон. Базираната в Ню Йорк Light създава адаптивни „Леки телефони“, които минимизират излагането на интернет, социални медии и други разсейвания.
Това, което се опитваме да направим с Light Phone, не е да създадем прост телефон, а да създадем по-премиум, минималистичен телефон, който не е присъщо антитехнологичен“, казва Джо Холиър, съ- основател на Light.
Устройството в момента струва 299 долара – сравнимо с модели смартфони от нисък или среден клас. Това е висока цена за прост телефон, но е единственият начин за компанията да направи нишов продукт икономически жизнеспособен.
По-рано тази година швейцарската марка Punkt също дебютира с опростен смартфон за750 долара. Те се обзалагат, че потребителите от висок клас ще се интересуват от хардуер, който прилича на смартфоните, с които са свикнали. Punkt се насочи към подхода на луксозния прост телефон. През 2015 г. компанията предложи функционален телефон, който изглеждаше подобно на iPhone, но само осъществяваше разговори, изпращаше текстови съобщения и имаше календар и часовник. Не пожъна успех.
Тези нови устройства също ще трябва да се конкурират с други бизнес модели, предназначени да се харесат на потребители, които искат да се отучат от дигиталната си зависимост, но може да искат да го направят по начин, който преминава по-плавно в хардуерен преход.
Това е стратегията за базирания в САЩ Ghost Mode. Вместо да продава свой собствен телефон, компанията по същество препрограмира смартфон Google Pixel 6a според спецификациите на клиента, с всички необходими приложения. След като го направят, Ghost Mode заключва телефона с тези настройки. Подобно на повечето от тези нишови продукти, тази услуга не е евтина, но може да се хареса на клиентите от най-висок клас повече.
Въпреки тези нови играчи и засиления интерес към по-простите телефони, успехът все още е несигурен.