И „Щадлер“ обжалва един от търговете за новите влакове
Това е втората жалба срещу стартираните мегапоръчки от Министерство на транспорта
Още един международен производител е подал жалба срещу търговете за новите влакове и локомотиви, финансирани по Плана за възстановяване и устойчивост, става ясно от справка в Комисията за защита на конкуренцията. Полската компания „Щадлер“ е недоволна от получено разяснение по търга за покупка на 7 броя електрически двуетажни влака, чиято прогнозна стойност е над 410.5 млн. лв. без ДДС.
Тя е подала жалбата днес, като по нея има иск и за налагане на временни мерки, т.е. спиране на търга. Естеството на претенцията на компанията не става ясно, тъй като Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) все още не е публикувала документите. Практиката на Антимонополния орган е да публикува пълната информация след окончателното решение.
За сметка на това разяснението, което е обжалвано, е налично в Регистъра на обществени поръчки. То е по въпроси, получени на 11 октомври от заинтересовани лица. Отговорът на Министерство на транспорта е с дата 16 октомври.
Питането на „Щадлер Полска“ е, дали всички 7 бройки по процедурата трябва да са еднотипни, дали до втория етаж на всеки вагон следва да има входна врата, дали максималната височина на всеки влак трябва да е до 4650 мм. Зададен е и въпрос дали сроковете на доставка на новия състав и сроковете за регистрация трябва да съвпадат.
Министерство на транспорта е отговорило на всички, като е препратило и към документация, свързана с техническите спецификации и изискванията за доставка. Но очевидно „Щадлер“ не е доволна от разясненията.
Припомняме, че това е втората поръчка от стартираните общо четири, която се обжалва. Само преди седмица ресорното ведомство спря процедурата за 35 електрически влака на стойност над 1.1 млрд. лв. без ДДС заради жалба на „Шкода Транспортейшън“.
Дали и поръчката за 7-те двуетажни електрически влака ще бъде спряна, ще стана ясно след решението на КЗК.
В Плана за възстановяване и устойчивост всичките 42 електрически влака (35 бр. едноетажни и 7 бр. двуетажни) присъстват в един проект. Заложено е да се използват за крайградските райони на София, Пловдив и други големи градове, за да се осигури бързо придвижване на пътници, но и да се намали автомобилният трафик.
В Плана има и ясно разписан график на дейностите, който обаче вече отдавна е изпуснат. Търговете например трябваше да бъдат стартирани още през второто тримесечие на 2022 г. – до края на юни. Сключването на договори с избраните изпълнители бе заложено за първите три месеца на 2023 г. Първите бройки трябваше да бъдат доставени през второто тримесечие на 2024 г., а последните – в началото на 2026 г. Предвид изоставането обаче е ясно, че България няма да посрещне чисто новите си влакове през 2024 г.