И Транспортна комисия одобри ограничаването на инхауса
Промените в Закона за обществени поръчки ще стопират порочните практики на държавното „Автомагистрали“, което е превъзлагало дейностите на други фирми
Забраната за превъзлагане на дейности по т.нар. инхаус процедура бе задвижена от още една комисия в парламента. След като в сряда правната комисия гласува промените в Закона за обществените поръчки, днес и транспортна последва примера.
При обсъждането на текстовете Борислав Гуцанов (БСП) припомни историята на въпросния инхаус. По думите му през 2013 г., когато практиката е била приета, процедурата е била предвидена единствено и само за военни нужди. Идеята е била аварирала военна техника да се ремонтира в специализирания държавен завод, а не да се избира изпълнител за ремонта с обществена поръчка по ЗОП.
Впоследствие нещата минаха в светлината на извращението. Да се надяваме, че по констатираните нарушения прокуратурата рано или късно ще се произнесе“, коментира Гуцанов.
Промените бяха приети в Комисията с 14 гласа „за“, нямаше против и 5-ма въздържали се.
По време на обсъждането присъстваха и представителите на Министерство на финансите. Те представиха още веднъж в детайли промените. Обясниха, че порочната практика ще бъде изцяло забранена, а изпълнителят ще трябва да има ресурса сам да изпълни основната част на поръчката.
Петя Аврамова (ГЕРБ) поиска да разбере дали с промените изпълнителите ще трябва на 100% да изпълняват всички дейности. Тя напомни, че има специфични дейности (взривни работи и др), които не могат да бъдат изпълнявани от всеки. Георги Свиленски (БСП) пък допълни, че преди време е имало идея само до 20% от дейносите по договор да могат да бъдат превъзлагани, а останалите 80% да се изпълняват задължително от избраната фирма, без превъзлагания.
Галя Манасиева от Агенцията по обществени поръчки обясни, че всяко дружество, което изпълнява дадена дейност, ще трябва да набави ресурсите за нея по реда на ЗОП, т.е. с обществена поръчка. След като си набави ресурсите, ще трябва то само да изпълни дейностите по поръчката.
С други думи държавното дружество „Автомагистрали“ няма да може да превъзлага дейностите по строителство на големите инфраструктурни обекти в страната на други фирми, сключвайки договори за наем на техника и доствка на материали, каквато е била практиката до момента.
Припомняме, че законопроектът бе внесен от Министерски съвет. При анонсирането му служебният премиер Гълъб Донев коментира, че процедурата се е превърнала в „емблема за източване на държавни средства“. Порочната практика бе констатирана миналата година, когато стана ясно, че държавното друржество „Автомагистрали“ е превъзлагало дейности на частни фирми, но под прикритието на договори за наем на техника и доставки на материали. Процедурата е била използвана главно при строителството на автомагистралата „Хемус“ и част от скоростния път „Видин – Ботевград“.
В сряда ключовите промени бяха приети без дебати от Правна комисия. Законопроектът трябва да се гледа от още няколко комисии в парламента – по въпросите на Европейския съюз, по здравеопазването, по земеделието. Най-вероятно претенции към него ще има и регионалната комисия.