И трите оператора вдигат тарифите, но два от тях ги грози глоба
Vivacom потвърди, че също ще индексира нагоре цената на услугите, но на база инфлацията само за 2021 г.
„Българската телекомуникационна компания“ също планира да увеличи месечните тарифни планове през следващата година, мотивирайки се с нарасналата инфлация. От Vivacom (брандът, с който телекомът оперира на пазара) обаче предприемат малко по-различен подход от конкурентите си „А1 България“ и „Теленор“ и благодарение на това остава встрани от медийния шум, както и от полезрението на регулаторите.
Това стана ясно от отговора на мобилния оператор след запитване на Economic.bg.
Във вторник А1 и Теленор непосредствено един след друг обявиха плановете си за корекция на цените в посока нагоре през 2022 г. Новината предизвика негативни коментари, макар че поскъпването на практика ще е незначително – от порядъка на около 1 лев на месец, в зависимост от тарифния план. И въпреки че е едностранно решение, увеличението е законно – поне доколкото индексацията е заложена в клаузите по договорите с клиентите.
Ден по-късно Комисията за защита на потребителите се самосезира по случая, а днес председателят ѝ Димитър Маргаритов обърна внимание на едно противоречие. Оказва се, че операторите нямат право да индексират цените, използвайки инфлацията за две години назад, каквито планове обявиха А1 и Теленор. Той обясни, че могат да направят това само за настоящата 2021 г.
В договорите на тези оператори е описано, че подобна индексация може да бъде извършвана веднъж годишно с индекса от предходната година. Това няма как да стане с натрупване, защото по същата логика те могат да се върнат с десет години назад“, коментира Маргаритов в ефира на БНТ тази сутрин.
Ако изпълнят заявките си, както са ги заложили – да коригират тарифити на база на ръста на потребителските цени и за 2020 г., и за 2021 г. – ги грози глоба до 30 хил. лв.
Наслагването на два поредни индекса не е законосъобразно и ние ще предупредим тези оператори, че ако възнамеряват да го направят (…) това не би било законосъобразна практика и ще бъде санкционирано.“
Маргаритов уточни, че решение по казуса след самосезирането на КЗП все още няма. Становище има днес, 23 декември, за когато е насрочено заседание. До евентуална глоба обаче може да се стигне след влизането в сила на индексацията, т.е. А1 и Теленор могат и да преосмислят обявените планове и да се откажат изчисление на база и 2020 г.
Подходът на Vivacom
Третият водещ мобилен оператор в България първоначално запази мълчание и остана под обществения и регулаторен радар. Ден след новините от конкурентите, Vivacom коментира пред Economic.bg, че също има план да увеличи таксите заради повишаването на цените на основните енергоносители, оборудване и услуги.
В резултат на цялостното им увеличение и след задълбочен анализ, Vivacom планира да индексира месечните абонаментни такси, като промените ще бъдат минимални и няма да надвишават натрупаната инфлация за 2021 г. Увеличението на месечните такси ще бъде не повече от 1 лв. с ДДС за всяка услуга“, посочват от компанията в отговор на отправеното запитване.
От него става ясно, че мобилният оператор ще извърши индексация само на базата на натрупаната инфлация за настоящата 2021 г.
Защо го правят и защо сега?
Economic.bg се обърна и към трите водещи телекома. Във всяка от позициите се изтъква чувствителният скок на инфлацията и желанието чрез индексацията на тарифите да се осигури начин инвестициите в мрежата и услугите да продължат. Избухването на пандемията и последвалата от нея икономическа криза съвпаднаха с пристъпването към надграждане до 5G. Тя донесе и огромен ръст в потреблението, респективно в натоварването на инфраструктурата.
Именно през тази година телекомите се сдобиха с дългоочакваните лицензи за честоти, които да използват през следващите две десетилетия. На търга А1 плати най-много, за да си осигури желания спектър – 4.7 млн. лв., Vivacom даде 4.6 млн. лв., а Теленор – 4.1 млн. лв.
На въпроса защо точно сега предприемат индексацията, сходният отговор е, че тенденциите на покачване на цените на услугите и продуктите на пазара видимо се задълбочават през последните месеци.
Теленор изтъкват, че са взели това „бизнес решение поради значителното нарастване на оперативните разходи“, както и на вносните компоненти. От А1 също се мотивират с покачването на собствените им харчове, като подчертават, че „цените ни останаха без промяна през 2020 и 2021 година, а мрежата ни регистрира все по-голямо натоварване“. От Vivacom не дават конкретен отговор, освен че „внимателно следим и анализираме динамиката в цените“.
Ще има ли понижение при дефлация?
Ако мотивът за индексацията е скочилата инфлация в последно време, то очакването за последваща дефлация поражда въпроса дали би могло да има и нова корекция на тарифите, но надолу. Никой от телекомите не се ангажира с подобна хипотеза. От Теленор и Vivacom не коментираха, а от А1 посочиха:
„Възможността за индексиране на месечната абонаментна такса е част от индивидуалните договори и може да се прилага единствено ако средногодишният индекс на потребителските цени за предходната година е равен или по-голям от 1%.“