Идея за „Червена зона“: Какво ще се случва на столичния бул. „Патриарх Евтимий“?
В СОС ще се обсъжда „синята зона“ да важи в неделя с удължено работно време и да се въведе „уикенд зона“ в определени райони на града
Седмица, след като планираният ремонт на столичния бул. „Патриарх Евтимий“ предизвика недоволството на живеещите в района, Столична община представи отново проекта днес. По време на брифинга бе разказано подробно за бус лентата и велоалеята, които трябва да бъдат изградени. Междувременно кметът на район Средец Трайчо Трайков прокара идеята за т.нар. „червена зона“ за паркиране.
Обновяването на бул. „Патриарх Евтимий“
Живеещите в района са недоволни, че предстоящата реорганизация на движението ще ги лиши от паркоместа. За да може напрежението да бъде туширано, зам.-кметът по транспорт Илиян Павлов и зам.-председателят на транспортна комисия в СОС Андрей Зографски обясниха, че е предвидена компенсация.
Ще бъдат обособени паркоместа от двете страни на булевардите около НДК – „Витоша“ и „Васил Левски“ – така че да се паркира диагонално. Освен това се водят преговори за отваряне на паркинга на ЦГМ в района, така че да се ползва като синя зона от живеещите там. Разговаря се и с ръководството на НДК за подземните два паркинга, така че да може да се използват и те.
Предвижда се по бул. „Патриарх Евтимий“ да бъдат обособени две ленти за движение на коли, една бус лента за градския транспорт и велоалея. По думите на Зографски така ще се осигури безпроблемно и безконфликтно движение на всички участници. Той изтъкна, че идеята за реорганизацията на булеварда датира още от 2009 г., но е била отлагана през годините.
Зографски заяви, че по булеварда се движат 6 от най-натоварените тролейбусни линии. Те обаче са бавни заради липсата на бус лента и се движат с 12 км/ч. По думите му за първи път ще бъдат монтирани специални платформи на спирките за трудно подвижни хора. Предстои реорганизация на движението на тролей 7 по съкратен маршрут.
Планираната велоалея в района пък ще свърже 7 други вече съществуващи в една мрежа, като така ще се даде възможност целият център на града да се минава с велосипед.
Платеното паркиране
Кметът на район Средец Трайчо Трайков заяви, че присъства като представител на живущите в района. Той заяви, че е обсъдена идея за създаването на „червена зона“ с ръководството на Столична община и Столичния общински съвет. Освен това ще се търсят и начини за обособяването на платени зони в съществуващи и нови подземни и надземни паркинги.
Трайков разказа, че „червената зона“ би могла да бъде вече част от съществуващите зони за платено паркиране, но част от тях (около 20%) да бъдат резервирани за живущите в района с годишни абонаменти. Действието й би могло да бъде за цял ден или за определен часови диапазон в деня, когато живущите се прибират от работа например.
Зографски заяви, че тепърва ще се мисли за промяна на правилата за паркиране в центъра на града. Има идея „синята зона“ да действа и в неделя, а работното й време да се удължи поне с 1 час, т.е. до 21ч.
Допълни, че ще се мисли и в посока обособяване на отделни отсечки само за живущи в съответната подзона. Тепърва ще се обсъжда и т.нар. „уикенд зона“ около Южния парк, езерото Панчарево и Банкя, които са предпочитани за разходни в почивните дни.
Зографски заяви, че ще се направи всичко възможно и служебните паркоместа за институции, като съдилища и Народно събрание, да бъдат намалени. По думите му те буквално „узурпират“ някои части от града.
Предвижда се и нов подземен паркинг в подлеза под Спортната палата, така че пешеходците да пресичат на ниво терен и да се реши проблемът с паркирането в района. Кметът на Средец заяви, че се надява скоро този проект да получи финансиране, за да започне проектирането му.