iЛидерът зад ябълковите иновации
Компанията не пести сили, за да се обгради с най-вещите специалисти в индустрията
~ 3 мин.
Apple не пести сили да събере талантливи експерти, които да направят най-добрия продукт. Тя проправи път на сложните компютри в живота
на масовия потребител. Тя осмисли понятието за съвременния „умен“ телефон и
роди таблета. Тя извади музиката от компактдисковете и я направи още по-лесно
преносима за меломаните. Тя е Apple – гигантът от Купертино, който създаде
такива революционни устройства като Macintosh, iPhone, iPad и iPod, за които се
смята, че са променили хода на технологичната индустрия в своите области.
Зад появата и успеха на всички тях стои едно
име. Това на Стив Джобс. Той е съосновател на компанията и неин дългогодишен
изпълнителен директор, но най-вече визионерът зад всички значими иновации на
Apple. През годините успява да си извоюва авторитета на един от безспорните
новатори в технологичния свят – гениален ясновидец, прозрял простичките нужди
на потребителя.
Обграден от таланти
Джобс е
проницателен не само за това как трябва да изглежда и функционира продуктът,
така че да се възприеме добре от клиентите, но и че, за да постигне
съвършенството, към което се стреми, му е нужен най-добрият екип. Затова не
пести силите си, за да се обгради с най-вещите специалисти в индустрията. „Щом
открие даровити хора, той прави невъзможното, за да ги задържи“, пише Джей
Елиът в книгата си за него „iЛидерът“.
Въпреки трудния и
сприхав характер на Стив Джобс и въпреки огромните му изисквания, хората също
искат да бъдат част от Apple. През годините в компанията бива концентрирано
огромно количество талантливи експерти. Според Елиът тайната на добрия подбор
се крие в средата, която лидерът съумява да създаде.
Apple става
толкова привлекателна заради непрестанния стремеж да бъде най-добрата в
индустрията. Хората вярват, че ще работят върху разтърсващи и исторически
проекти, до каквито не биха имали досег където и да е другаде.
А успеят ли да ги
случат, Джобс не им спестява нужната признателност. Напротив, той цени хората
си и им го показва. Разбира се, не с типичните за повечето корпорации
празненства, а по свой начин. Веднъж например стига до извода, че както хората
на изкуството подписват своите творби, така и инженерите могат да направят
това. Така се стига до това, че подписите на всички членове на екипа,
разработил първите компютри Mac, биват гравирани във вътрешността на корпуса на
машината.
Примерът
олицетворява философията на Apple – тя е компания, ориентирана изцяло към
продукта, затова и овациите са за него, но и за талантите, които са го създали.
Има ли още кой да мисли различно
Think Different
(от англ.: „Мисли различно“) е слоганът в редица реклами на Apple. Простичката
фраза сякаш определя ерата на Джобс – време, в което компанията се бори за
утвърждаването си на пазара и в резултат на това дава в ръцете на клиента
устройствата, от които той дори не е подозирал, че има нужда. Според Стив
хората рядко знаят какво искат, докато някой не им го покаже. Тъкмо това
правеше той – съумяваше да извади правилните продукти в правилния момент и да
увлече по тях и потребителите, и конкуренцията.
След смъртта му
през 2011 г. брандът продължи да следва поетия път, но сякаш по инерция. Днес
повечето критици са единодушни, че емблематичният играч от Силициевата долина
се е превърнал от иноватор и диктатор на технологични тенденции в последовател.
Въпреки това
Apple продължава да е най-скъпата компания в света, а преди броени месеци стана
първата в САЩ и втората в света,
достигнала пазарна капитализация от 1 трлн. долара. Само времето ще покаже дали
и докога ще задържи позициите си и ще се осмели ли друг, подобно на Джобс, да я
поведе към „разрушителните“ технологии.