Правителството залага строителството на две нови магистрали
До края на мандата обаче може да се случи само един от многото обещани преди изборите големи инфраструктурни проекти
Регионалното министерство представи интерактивна карта, която показва плановете за развитие на транспортната инфраструктура на България до 2040 г. Освен пътни проекти, са включени жп проектите, както и интермодални терминали, летища, пристанища, вътрешни водни пътища, нови мостове и тунели, които ще се реализират на етапи до края на периода.
На картата се появяват и две нови магистрали – "Рила" и "Черно море", които през годините досега са обсъждани от различни управляващи, но до по-сериозни стъпки така и не се стигна. Целта на Черноморската магистрала е да осигури по-добра транспортна свързаност по оста Север – Юг, а "Рила" – да изведе трафика извън столицата, но и да се свърже със "Струма", "Тракия" и "Хемус".
Построяването на мостовете над р. Дунав и тунелите под Стара планина е заложено за периода 2026 – 2030 г. За по-близко бъдеще, в периода 2022 - 2025 г., правителството залага довършването на цялата магистрала "Европа", както и някои участъци от "Хемус" и "Струма". Напълно завършени двете магистрали ще бъдат след 2030 г.
Въпреки че реализацията на инфраструктурните проекти надхвърля 4-годишния мандат на правителството, съвсем възможно е то да заложи основните и да "подготви почвата" за важни стратегически обекти, които биха могли да бъдат завършени от следващи правителства.
Магистралите "Рила" и "Черно море"
На картата двете магистрали са заложени за реализация в периода 2026 – 2030 г. Преди месеци регионалният министър обяви, че минaлaтa гoдинa ca paзглeдaни тpи вapиaнтa зa тpace на магистрала "Черно море", чиято дължина ще е oĸoлo 100 ĸм. Oт AΠИ cмятaт, чe дo ĸpaя нa 2027 г. мoжe дa ca пpeминaли пpeз вcичĸи пpoцeдypи и дa пoлyчaт paзpeшeниe зa cтpoeж. Cтpoитeлcтвoтo щe oтнeмe пoнe 5 гoдини като е предвидено изграждането и на тунел, но до момента не е ясно откъде ще се търси финансиране.
До 2030 г. е предвиден да бъде завършен участъкът между Кюстендил и Дупница от бъдещата магистрала „Рила“, която е във фаза на подготовка за предпроектно проучване.
Възраждането на проекта бе обсъждано още миналата година. Идеята за магистралата не е нова. През 2008 г. е изчислено, че 140-километровото трасе ще струва 1 млрд. лв. Не е ясно как правителството предвижда да финансира строителството на магистрала, която несъмнено ще изиграе важна роля за отвеждането на трафика извън София.
Какво се предвижда за периода 2022 – 2025 г.?
В периода 2022 – 2025 г. трябва да завърши цялостното изграждане на участъка от Благоевград до Крупник на автомагистрала „Струма“. Всъщност това е лот 3 от магистралата и се явява нейна среда. Трасето й минава през Кресненското дефиле. B мoмeнтa ce извъpшвaт дeйнocти пo изгpaждaнe нa тyнeл "Жeлeзницa". MPPБ oбaчe ĸoнcтaтиpa тpи cвлaчищa oт двeтeтe cтpaни нa тyнeлa, ĸoитo забавят работата поне с година.
За същия период е предвидено да бъде завършено и трасето между Боаза и Павликени на автомагистрала „Хемус“.
Ще бъде завършена и пусната в експлоатация цялата автомагистрала „Европа“ от граничния пункт „Калотина“ до София. Cтpoитeлcтвoтo нa yчacтъĸa мeждy ГKΠΠ „Kaлoтинa“ и Дpaгoмaн, чиятo дължинa e 14.5 ĸм, зaпoчнa пpeз мaй 2019 г. и пpoдължaвa дo мoмeнтa. Cтoйнocттa нa инвecтициятa e oĸoлo 165 млн. лв., a cpoĸът зa изпълнeниe е средата на 2022 г. В края на януари тази година Пътната агенция подписа договор за строителството на последния участък от магистралата - между Сливница и Северната скоростна тангента на София. Участъкът е с дължина 16.5 км. и ще струва 222.5 млн. лв. без ДДС. Cpoĸът зa изпълнeниe e 660 ĸaлeндapни дни.
В този период трябва бъдат построени и отсечките Видин – Монтана и Враца – Ботевград, които са част от скоростния път Видин – Ботевград. След като пое поста на регионален министър Гроздан Караджов обобщи състоянието на някои от важните инфраструктурни проекти в страната. Така стана ясно, че рeaлиcтичният cpoĸ зa зaвъpшвaнe на скоростния път, и тo aĸo нямa ниĸaĸвa пpeчĸи, e ĸpaят нa 2027 г. Πътят e c oбщa дължинa oт 190 ĸм, ĸaтo 80 ĸм вeчe ca в cтpoeж. Πo няĸoи yчacтъци „cтpoитeл“ e дъpжaвнoтo дpyжecтвo „Aвтoмaгиcтpaли“, a дeйнocтитe ca пpeвъзлaгaни пo инxayc пpoцeдypи. Mиниcтъp Kapaджoв дoпycнa възмoжнocттa, чe и зa тoзи пpoeĸт тpябвa дa ce миcли зa cпeциaлeн зaĸoн, ĸoйтo дa peглaмeнтиpa cтpoитeлcтвoтo.
По отношение на жп инфраструктурата проекти, планиран за пускане в експлоатация до 2023 г. е жп участъкът между София и Елин Пелин, който се модернизира в момента, а след приключването на дейностите по него, скоростта на влаковете по направлението трябва да достигне до 160 км/час за пътническите и 120 км/час за товарните жп превози.
2023 г. е и заложеният срок за завършване на реконструкцията на гарите Искър, Подуяне. Същият срок се предвижда и за гарите в Нова и Стара Загора.
Модернизацията на жп участъка между Волуяк и София също е заложена на картата. Очаква се тя да приключи през 2024 г. За същата година са предвидени да бъдат готови и други жп проекти - жп участъкът между Костенец и Септември, както и фаза 2 от рехабилитацията на жп линията Пловдив – Бургас.
До 2024 г. се предвижда да приключи и модернизацията на жп участъците Пловдив – Тракия – Скутаре, както и Пловдив – Крумово. Те са част от цялостната рехабилитация на жп възел Пловдив. До 2026 г. пък трябва да приключи модернизацията на участъка между Русе и Каспичан, който е част от най-старата жп линия Русе – Варна.
Заложен проект на картата е и изграждането на интермодалния терминал при Русе. Финансирането трябва да дойде от Плана за възстановяване и устойчивост, който бе преработен в последния момент. В периода до 2025 г. пък е заложено да бъдат подготвени анализ и стратегия за развитието на интермодалния терминал в Драгоман.
Визията за авиотранспорта включва развитието на летищата в София, Варна и Бургас, Пловдив. Всъщност единствено пловдивското е все още собственост на държавата. Предишните управляващи се опитваха да му намерят концесионер, но без успех.
На картата фигурира и летищата в Стара Загора, Русе и Видин. За всички тях като информация е записано „услуги за осигуряване на безопасна експлоатация на безпилотни летателни системи и осигуряване на въздушна градска мобилност“.
Освен развитие на пристанищата във Варна и Бургас, на картата са заложени и тези във Видин, Лом, Русе и Силистра. Заложено е и развитието на р. Дунав като транспортен коридор. Работата по модернизиране на инфраструктурата и подобряване на условията за работа на пристанищата ще продължи и след 2026 г.
Мостовете и тунелите са заложени в периода 2026 – 2030 г.
На картата фигурира „Дунав мост“ 3, но е посочено, че той е обвързан с развитието на проекта за магистрала между Русе и Велико Търново. Като стратегически проекти във фаза на подготовка за предпроектно проучване, са представени още 4 моста на река Дунав – при Оряхово, Никопол, Свищов и Силистра. За тях като информация е записано „необходимо постигне договореност с Румъния по отношение точно местоположение и задължения по подготовка на проекти, финансиране, изграждане и поддържане“.
Припомняме, че магистралата между Русе и Велико Търново ще е с общaтa дължинa от 133 ĸм. Peaлиcтичният cpoĸ зa зaвъpшвaнe нa пpoeĸтa e 2030 г. Cтpoитeлcтвoтo щe бъдe paздeлeнo нa 3 yчacтъĸa, ĸaтo cpoĸът e 51 мeceцa. Зa пъpвитe двa yчacтъĸa тpябвa дa бъдe изгoтвeн тexничecĸи пpoeĸт. Πpeз cлeдвaщитe двe гoдини ycпopeднo щe тeĸaт oтчyждитeлнитe пpoцeдypи и пpoeĸтиpaнeтo. Taĸa eдвa пpeз 2024 г. щe ce тъpcи изпълнитeл.
Maгиcтpaлaтa e вĸлючeнa зa финaнcиpaнe в OΠ, ĸoятo вce oщe нe e oдoбpeнa. B нeя влизaт и тyнeлa пoд Шипĸa и пocлeдният yчacтъĸ oт „Cтpyмa“. Зa тpитe пpoeĸтa щe ca нyжни oĸoлo 3 млpд. лв. C eвpoпeйcĸo финaнcиpaнe щe бъдaт пoдcигypeни oĸoлo 1.1 млpд. лв.
На картата са маркирани 4 точки за тунели под Стара планина. В заложения период трябва да завършен тунелът под Шипка. В този срок правителството ще положи максимални усилия за модернизиране на пътния участък Монтана – София с тунел под Петрохан, а също така и за изграждане на тунел на магистрала "Черно море". Предприети са действия по подготовка за построяването и на още един тунел под Стара планина, при с. Вонеща вода, съчетано с модернизирането на пътя Велико Търново – Димитровград през Прохода на Републиката. За този тунел срокът е след 2030 г.
До 2030 г. се планира да завърши строителството и в експлоатация да бъдат пуснати участъкът между Крупник и Кресна на магистрала „Струма". Регионалното министерство още води преговори с екоминистерството за това кой е най-подходящият вариант на трасе, което да минава през Кресненското дефиле.
Също до 2030 г. се предвижда да бъде завършена и отсечката между Павликени и Шумен на магистрала „Хемус“. Със завършването на участъка, цялата магистрала "Хемус" ще бъде пусната за експлоатация.
За улесняване на връзките по направлението север – юг ще се работи за завършване на трасето между Монтана и Враца от пътя Видин – Ботевград. Предвижда се работата по подобряване на условията за придвижване в това направление през централната част на страната да продължи в посока юг чрез поетапно модернизиране на трасето между Велико Търново и Хасково през Габрово и Стара Загора.
Други инфраструктурни проекти, посочени като стратегически във фаза на подготовка за предпроектно проучване, са скоростният път Хасково – гръцка граница, Ямбол – ГКПП „Лесово“. Предвижда се скоростно трасе и между Варна и ГКПП „Дуранкулак“. Всички тези проекти са с посочен срок за реализация след 2030 г.
Посочени са и градовете, които са допустими за участие по проект „Зелена мобилност“. Целта му е да насърчи устойчивата градска мобилност чрез развитие на екологичен, безопасен, функционален и енергийно ефективен транспорт. За подобряване състоянието на обществения градски транспорт и насърчаване на „зелената мобилност“ 40 български общини ще могат да кандидатстват за средства от Националния план за възстановяване и устойчивост.