Инженерният хъб на Uber в София ще обслужва цял свят
Регуалцията трябва да се развива наравно с технологията, казва Патрик Щуденер, директор \"Експанзия\" за Централна и Източна Европа
- Г-н Щуденер, как се развива дейността на Uber Xв България досега?
Дейността ни в София се развива много бързо. Всъщност градът е сред най-бързо развиващите се въобще. Генерално бизнесът намалява след Нова Година, тъй като много от клиентите имат доста повече разходи тогава, но в София се случи точно обратното. Вълнуващо е да се види и колко много желаещи шофьори има за работа.
В зависимост от различните градове има такива, които са много подходящи за споделени пътувания. Така например София е такъв град, а и всички са заинтересовани от подобни услуги, които улесняват движението и живота на хората. Всички изисквания, които имаме към шофьорите, правят услугата много сигурна както за тях, така и за клиентите.
- Колко шофьора има до момента Uber X в София?
Само за 3 месеца те достигнаха няколко стотин, като има растеж всяка седмица. Най-вълнуващото е видимият резултат, който дава възможност за повикване на кола до едва 5 - 5:30 мин., като в самото начало средното време беше между 10 и 15 мин. Целта е това време да падне до 3 минути до 6-12 месеца.
- Намерихте ли управляващ директор за България?
Обикалям из Централна и Източна Европа доста. Работата ми е да се уверя, че бизнесът ни расте в новите градове, в които навлизаме. В последните няколко месеца започнахме да оперираме в София, Варшава, Будапеща, Букурещ и Прага, като особен растеж се забелязва в България. София е малко по-различен град за нас, тъй като за първи път строим операционен център извън Сан Франциско. Мога да кажа, че намерихме и наехме точния човек, който ще отговаря за бизнеса в България. Той ще бъде представен в близките седмици. За момента мога да кажа, че вече имаме напълно сглобен екип, като търсим още няколко десетки инженера за дългосрочните ни намерения.
- Какви са бъдещите ви планове за развитие в предстоящата година тук?
През последните няколко месеца оперираме в София, където дейността ни се развива изключително активно. Но целта е да доставим високо качество на услугата и на други места. Точната нова дестинация ще се определи само от търсенето на клиентите, като особен интерес има в летните градове, където хората са активни точно в този сезон. Решението за това ще бъде взето от локалния ни екип тук.
Всичко зависи само от търсенето. Услугата Uber съществува за лодки в Амстердам, Холандия, например, или за хеликоптери в Австралия, защото има търсене на пътувания с тези превозни средства в тези градове и страни.
Новите услуги, които българските клиенти могат да очакват, също зависят от локалния екип, който ще се базира на търсенето. Ако получим силен интерес от страна на клиентите за по-висок клас коли например, тогава ще се съобразим с желанието им. В крайна сметка най-големият ни фокус е да закараме успешно всеки клиент от точка А до точка Б, представяйки добра услуга. През оставащата част от 2015 г. очакваме все повече хора да използват нашата платформа.
- Споменавате, че ще строите инженерен хъб в София. Можете ли да дадете повече детайли за проекта?
Досега сме наели над 50 високо квалифицирани инженери, като всички ще са базирани в София. До няколко седмици целият екип ще бъде базиран там. Изключително радостни сме и от факта, че успяхме да върнем няколко наши български служители от чужбина обратно в страната. Дейността в този център ще бъде за целия ни бизнес глобално.
Всичко се случи отчасти случайно, тъй като открихме много талантливи инженери и ни се стори разумно да открием офис тук. Все пак талантът е това, което кара компаниите да растат.
- Наскоро се появиха обвинения, че компанията предоставя нерегламентирана услуга. Таксиметров синдикат също ще стачкува. Какъв е вашият отговор на тези твърдения?
Ние сме технологична компания. Такъв тип услуга променя пазара. Мога да кажа, че сме в добър диалог с регулаторите и търсим начин как съществуващата рамка да позволи нашата работа. Отворени сме към регулацията. Но също смятаме, че регулацията трябва да се развива. Ние сме "За" избора на клиента и предоставяме такава услуга.
Сега сме в София и ако можем да докажем, че услугата е добра както за клиентите, така и за шофьорите, тогава свободният избор би бил прекрасна възможност, която ще повиши стандарта на живот на всички.
- Транспортният министър Ивайло Московски обаче заяви, че услугата Uber Xне отговаря на българското законодателството. Каква сигурност предлага компанията за шофьорите и клиентите?
Uber е най-сигурният начин за придвижване в София, защото компанията спазва всички най-високи стандарти за сигурност. Ако един шофьори иска да бъде част от платформата ни, ние правим обширни проверки, проверяваме и криминалната история, всички документи. Очакваме и колата да бъде на допустимата възраст, така че да поддържаме високото ниво.
Всичко това гарантира, че когато се включите в платформата, вие сте сигурен шофьор. Извън това, в края на всяко пътуване клиентите оценяват шофьора, а това е най-добрият начин да се предоставя добра услуга. Освен това всеки пътник е застрахован за цялото му пътуване.
В момента сме и в разговори със съответните министерства какви други процедури да прокараме, за да гарантираме допълнително сигурността на заинтересованите.