Износът на България расте и през 2016 г.
Компаниите са продали навън стоки за безпрецедентните 46 млрд. лв.
През 2016 г. компаниите са изнесли стоки на обща стойност 46.1 млрд. лв. – сума, невиждана в стопанската история на България. Данните на Националния статистически институт (НСИ) показват, че увеличението спрямо 2015 г. е 1.4%. Това е значително под постигнатите 5.2% предходната година, но и сегашният резултат е в подкрепа на икономиката.
Статистиката, достъпна в НСИ от 2000 г. до сега, показва, че за този период експортът на България е намалявал само през две години. Единият път е през 2009 г. – най-тежката кризисна година, и през 2014 г., когато свиването бе основно по линия на резкия спад на цените на петрола и останалите суровинни по световните борси.
За изминалите 16 години стойността на българските стоки, продадени извън граница, е скочила близо четири пъти. Освен това статистиката по групи стоки показва, че за този период се променя и структурата на българския износ. Тя все още е доминирана от суровинната индустрия, но делът на преработващата промишленост се увеличава с всяка изминала година, а стойността продадените на машини, оборудване, части и т.н., вече е ¼ от общите продажби.
НСИ не предоставя детайлни данни за вида на продадените стоки и търговските партньори в ЕС към декември, такива има към ноември. А те показват, че спадовете на получените суми са основно при горивата и другите нефтопродукти, както и при тютюневите изделия. В първия случай роля играе цената на петрола. Към края на декември нефтът сорт Брент се търгуваше при около 55 долара за барел. През по-голямата част от годината обаче стойността му беше значително по-ниска, а в началото на 2016 г. цената му докосна дъното от 35 долара за барел. По-ниската цена на износа в крайна сметка се отрази като 16.2% по-малко пари от нефтопродукти в българския бизнес.
Удар по износа оказа и намерението на тютюневия холдинг „Булгартабак“ да спре износа за Близкия Изток. Това се случи през април, а статистиката към ноември показва спад от 5.5%.