Кабинетът задвижи дигитализацията на имотния регистър
До 2026 г. трябва да бъде цифровизиран целият хартиен архив, чийто обем е приблизително 41 милиона страници
Имотният регистър, управляван от Агенцията по вписванията, трябва да стане напълно дигитализиран. Това предвиждат промени в Закона за кадастъра и имотния регистър, които са одобрени на заседание на Министерския съвет днес. Законопроектът бе качен за обществено обсъждане от Министерство на правосъдието още през септември и ако процедурата продължи да се движи, дигитализацията на хартиения архив трябва да приключи до 30 юни 2026 г.
В базата данни на имотния регистър ще влязат специални електронни партиди на недвижимите имоти и електронни партидни дела с вписаните актове и приложените към тях документи. По този начин всичко, което се води на хартия, ще се води и в електронна форма – партидни дела и др. Законодателно се дефинира правомощието на службите по вписванията да въвеждат информация в електронните партиди.
Законодателната реформа бе предвидена още през 2000 г., като системата на вписванията трябваше да премине от персонална към реална, т.е. не по персони, а по имот. Имотният регистър, освен на хартия, трябваше да се води и в електронен формат. Реформата обаче не бе реализирана и в момента вписванията продължават да се осъществяват по персоналната система само на хартия.
В службите по вписванията съществува огромен архив от вписани актове на хартиен носител за периода от 1900 до 2009 г., който трябва да бъде дигитализиран. При извършено преброяване през 2018 г. на архивните масиви, които са единствено на хартиен носител, същите възлизат на приблизително 40 610 656 страници, се посочва в мотивите към законопроекта.