„Кажете сбогом на дизела“: Индия се закани да облага допълнително автомобилната индустрия
Министърът на транспорта заяви, че диверсификацията трябва да се случи в най-скоро време
Министърът на транспорта на Индия заяви във вторник, че ще предложи допълнителен 10% данък върху дизеловите превозни средства, предава Reuters. Той предупреди автомобилните производители да се готвят за още по-високи данъци – мярка, която страната ще предприеме, за да ги принуди да се откажат от дизеловите коли и да намалят вредните емисии.
Кажете сбогом на дизела скоро, в противен случай ще увеличим толкова много данъка, че ще ви стане трудно да продавате тези превозни средства“, заяви той.
Нитин Гадкари направи коментара на годишната конференция на Обществото на индийските производители на автомобили (SIAM) в Ню Делхи, където ръководителите на Tata Motors, Mahindra и Mahindra, Maruti Suzuki и чуждестранни производители на автомобили като Mercedes и Volkswagen се бяха събрали.
Гадкари каза, че ще поиска от министъра на финансите по-късно във вторник „допълнителни 10%“ данък върху стоките и услугите върху дизеловите превозни средства, за да се справи с проблемите, свързани със замърсяването. Понастоящем Индия налага 28% данък и се налага допълнителен в зависимост от обема на двигателя на превозното средство.
Трябва скоро да изоставим бензина и дизела и да тръгнем по новия път. Трябва да има диверсификация възможно най-скоро“, каза той в предупреждение към автомобилните производители.
Коментарите на Гадкари предизвикаха широка дискусия сред автомобилните ръководители на конференцията в Делхи, като някои описаха изказването като „бомба“. Управляващият директор на Mercedes за Индия, Сантош Айер, каза, че много клиенти все още предпочитат дизелови превозни средства и всяка промяна в данъчните политики ще доведе до промяна в „портфейлната стратегия“ на автомобилните производители.
Ще ни трябват шест месеца, за да променим процесите си на планиране на производството, но винаги можем да променяме и променяме според търсенето“, каза той.
Замърсяването е нарастващ проблем в цяла Индия. Опитите за намаляване на емисиите от превозни средства, намаляване на вноса на гориво и ограничаване на изгарянето на стърнища не са дали големи резултати в страна, където предложеният капацитет за производство на въглища е най-високият след Китай.
По-късно министърът написа в социалната медийна платформа X, бивша Twitter, че предложението за увеличаване на данъка не е „в момента активно разглеждано от правителството“.
Акциите на автомобилните производители Mahindra и Mahindra, Tata Motors и производителя на търговски превозни средства Ashok Leyland спаднаха между 2.2% и 2.5%.
Министерството на финансите не отговори веднага на искане за коментар.
Гадкари е отправял подобни закани на минали конференции на SIAM. През 2017 г. Гадкари каза на ръководителите на автомобили, че трябва да преминат към електрически превозни средства (EV), като заяви:
Ще направя това, независимо дали ви харесва или не. И няма да ви моля.“
През последните години Индия насърчава продажбите на електрически превозни средства с данъчни стимули, въпреки че по-малко от 2% от близо 4 милиона продадени коли в Индия през миналата фискална година са били електромобили. Правителството заяви, че иска електромобилите да съставляват 30% от общите продажби на автомобили до 2030 г.
Броят на дизеловите превозни средства на третия по големина автомобилен пазар в света е спаднал до 18% от 50% преди десетилетие, каза Гадкари, предупреждавайки, че точно както Индия прокара по-строги норми за емисии на гориво срещу съпротивата на индустрията, по подобен начин ще увеличи данъци за изтласкване на дизеловите автомобили.
Рам Накра, главен изпълнителен директор на автомобилното подразделение на Mahindra и Mahindra, каза пред телевизионния новинарски канал ET Now, че всяка промяна в структурата на задълженията „със сигурност ще окаже влияние върху обема на продажбите“.
Главният изпълнителен директор на Ashok Leyland Шену Агарвал каза пред CNBC-TV18, че вместо данъчно облагане трябва да се дадат повече стимули за електричество, водород и други алтернативни горива.
Около 962 000 търговски превозни средства са били продадени в Индия от април 2022 г. до март 2023 г., което е с 34% повече спрямо година по-рано, докато продажбите на пътнически превозни средства са нараснали с 27% до 3.9 милиона за периода.
Ако бъде приложено, това би било огромен негатив за производителите на търговски превозни средства, като потенциално ще доведе до намаляване на растежа на сегмента“, каза Амит Хиранандани, анализатор в брокерската компания SMIFS.