Как Airbus вижда самолета на бъдещето
Или как изглежда концепцията за "умен" самолет
Отделения за багаж, които светят в червено, когато са пълни; седалки, съобразени с личните ви предпочитания за положение; предпазни колани, които предупреждават екипажа, когато са разкопчани. И камери пред тоалетните. Според Airbus така ще изглежда кабината на самолета в съвсем близко бъдеще.
Наскоро европейската аерокосмическа компания обяви изпитания на нова самолетна кабина, която тя нарича "Airspace Connected Experience", или самолет в свързано пространство, събитие в Лос Анджелис, разказва CNN.
Но въпреки че някои от иновациите на компанията, насочени към пътниците, могат да се окажат супер удобни, други като камерите пред тоалетната вероятно още повече ще възбудят дебат относно неприкосновеността на пътниците в небето.
Airbus казва, че свързаната кабина е естественото разширение на ултрасвързаността, която много от нас изпитват на земята - от интелигентни домове до повсеместните устройства на Amazon и Google, до мобилни телефони, които предсказват всеки наш ход.
Как ще работи "умният самолет"?
Когато пътниците се качат на борда, те ще видят OLED панел за добре дошли, който би могъл да предоставя актуализации през цялото пътуване.
Умната седалка ще бъде предварително програмирана с предпочитания за позиции на пътниците, персонализирани забавления за летене и предпочитания за кетъринг.
Кабинният екипаж ще може да улесни по-бързото качване благодарение на багажните отделения, които ще светят в зелено или червено, в зависимост от това дали са пълни.
Екипажът вече няма да трябва да патрулира кабината, като проверява, че седалката на всеки пътник е изправена, подлакътникът е спуснат и предпазният колан е закопчан.
Камерите в самолетите са спорна тема в авиационната индустрия. Страховете за поверителността бяха повдигнати по-рано през 2019 г., когато няколко основни превозвачи признаха, че има камери, инсталирани в техните развлекателни системи.
Авиокомпаниите, включително Singapore Airlines и Emirates, подчертаха, че камерите са деактивирани и не планират да ги включват без съгласието на пътниците.
Независимо от това, пътниците изразиха опасения относно събирането на данни, докато експертите по сигурността изразиха опасения от хакерство.
Относно камерите пред тоалетните, от Airbus казват, че целта не е да се събират данни за това колко дълго пътниците прекарват в тоалетната, а по-скоро да се установи дали се получават струпвания пред тоалетните и как да се намалят те, както и да се следи колко тоалетна ролка или сапун е на разположение вътре и дали има нужда от доливане.
Ако се окаже, че пътник прекарва необичайно дълго време в тоалетната, ще бъде изпратен сигнал на екипаж.
Airbus вече прави изпитания на полети със свързаната технология и ще предаде резултатите на авиокомпаниите, които след това ще имат възможност да избират различни аспекти на свързаната кабина за своите самолети, в зависимост от техните нужди.
Планът е концепцията да бъде въведена в експлоатация за самолети с една пътека през 2021 г. и за самолети с широка каросерия до 2023 г.
Концепцията вече е получила индустриалния печат на одобрение: на изложението Aircraft Interiors в Лос Анджелис през септември 2019 г. тя спечели награда за „най-добро пътуване за клиентите“.