Как един миниатюрен компонент парализира пазара на луксозни автомобили
Това е поредният пример за това как американската търговска политика променя глобалните вериги на доставки
Често използван магнитен компонент, произведен от китайска компания, включена в черния списък на САЩ, стои зад задържането на хиляди доставки на луксозни автомобили за Щатите. Това е поредният пример за това как американската търговска политика променя глобалните вериги на доставки.
Въпросната част e LAN трансформатор, който се използва за свързване на автомобили и компютри към мрежи. Компонентът се е доставял в САЩ за Volkswagen през Европа и Мексико. Неин производител е компания, наречена Sichuan Jingweida Technology, съобщи източник на WSJ. Същата фирма през декември бе добавена от Министерството на вътрешната сигурност в черния списък заради предполагаемото използване на принудителен труд в Китай.
Китайската компания е доставила малката част на друг доставчик и не е предоставила директно LAN трансформатора на Volkswagen. Включването ѝ в черния списък накара автомобилния производител да спре вноса на автомобили Porsche, Audi и Bentley в САЩ, като се очаква забавянето да продължи до март, докато VW замени частта.
Китайският производител, известен още като JWD Technology, отказа да коментира.
Volkswagen потвърди, че проблемната част е LAN трансформатор и че поддоставчикът е бил добавен в черния списък през декември. Volkswagen също така заяви, че работи, за да гарантира, че веригата му на доставки е в съответствие със стандартите, включително по отношение на принудителния труд в компании, с които си партнира директно или индиректно.
Причината за забавянето на Volkswagen илюстрира сложността, с която се сблъскват предприятията, спазвайки двегодишния закон на САЩ, който блокира вноса на стоки, свързани със Синдзян. Регионът в далечния запад на Китай е дом на милиони мюсюлмани уйгури и правителството провежда кампания за насилствена асимилация, която САЩ осъдиха като геноцид. Пекин отрича обвиненията.
Законът засяга автомобилната индустрия, както и производителите на облекло и тези на слънчева енергия, чиито пратки за САЩ също са били задържани или върнати обратно.
Този случай, заедно с неотдавнашните доклади на изследователи, свързващи принудителния труд с веригите на доставка на автомобили, вероятно е стреснал автомобилната индустрия и индустриалните производители, свързани с региона, каза Оливър Монтик, анализатор в Eurasia Group. По негови думи сред автомобилните компоненти, за които се твърди, че са произвеждани чрез принудителен труд, попадат електроника, алуминий, гуми, стомана и батерии.
„Дори и производителите на автомобили да се стремят да подобрят видимостта във веригата на доставки, това ще отнеме много време и може да станем свидетели на повече подобни инциденти“, предупреждава Монтик.
JWD Technology твърди, че има връзки и с други световни компании, като Tesla, BMW, HP, Cisco, Google и Amazon, наред с други.
BMW обаче отрича JWD Technology да е вписана като доставчик във веригата ѝ на доставки. HP заяви, че не е открила доказателства за пряка връзка между нея и китайския производител. Cisco заяви, че извършва надлежна проверка в съответствие със съответните принципи на ООН. Amazon, Google и Tesla не отговориха на исканията за коментар на WSJ.
Износът на автомобилни компоненти от Китай се е утроил през 10-те години до 2023 г. и е достигнал около 79 млрд. долара, сочат данни на китайските митници. Голяма част от тях са предназначени за САЩ, Мексико, Германия и Япония.
Един автомобил обикновено се състои от десетки хиляди компоненти – около 30 000 за автомобил с двигател с вътрешно горене и около 20 000 компонента за електромобил, според някои оценки. Един компонент може да има няколко нива на доставчици, понякога пет или шест компании нагоре по веригата.
Производителите на автомобили често имат добра представа за основните си доставчици, но е трудно да се знае подробно откъде идват подкомпонентите или суровините нагоре по веригата.
Официалните представители на САЩ разшириха четири пъти списъка на предприятията с принудителен труд и сега той включва повече от 30 компании.
JWD Technology е сред трите, добавени наскоро. Тя е със седалище в Мианян, град в провинция Съчуан, на повече от 1500 мили от Урумчи, столицата на Синдзян. САЩ обвиняват компанията, че участва в спонсорирани от правителството програми за прехвърляне на работна ръка от преследвани етнически малцинства към компанията.
Основана през 2002 г., JWD Technology произвежда мрежови и силови трансформатори, радиочестотни филтри и други продукти, използвани в мрежовата комуникация, потребителската електроника и автомобилната комуникация, показва уебсайтът ѝ. На уебсайта на компанията са изброени повече от 130 вида трансформатори за LAN.
По данни на S&P Global Market Intelligence голяма част от вноса на автомобили на Volkswagen в САЩ идва от Европа и Мексико. През 2023 г. германският автомобилен производител е внесъл от Китай в Мексико автомобилни части на стойност 199 млн. долара, които включват колела, части за двигатели, задвижващи оси и електрически ключове, посочва S&P Global Market Intelligence. Данни за вноса на произведени в Китай части от Volkswagen в Европа не бяха налични.
Синдзян не е голям производствен център, но в него има производители на електроника и компоненти, както и на стомана, алуминий, мед и други суровини.
Изследователи от Австралийския институт за стратегическа политика и Университета в Шефилд Халам, както и Хюман Райтс Уоч публикуваха отделни доклади, в които предупреждават, че компаниите се нуждаят от засилен контрол при проверката на компонентите, за да се гарантира, че те не са свързани с принудителния труд в Синдзян. Тези проучвания са предизвикали прегледи на веригата за доставки сред производителите на автомобили, твърдят ръководители на компании, но те са установили, че проследяването на произхода не е лесно.
Доставчиците може да се притесняват да разкрият откъде получават своите подкомпоненти или материали от страх да не загубят търговското си предимство. А за китайските доставчици разкриването на информация в контекста на принудителния труд в Синдзян може да се окаже политически чувствително, тъй като китайското правителство отрича съществуването на такъв проблем.
Джон Фут, адвокат от Вашингтон, окръг Колумбия, който оглавява митническата практика в Kelley Drye & Warren, заяви, че случаят показва, че Volkswagen се отнася сериозно към спазването на закона за принудителния труд.
„Той предприе масирана стъпка, която нарушава търговския баланс, поради ясното чувство за задължение да спазва американското законодателство“, каза той.