Какво иска българинът според Индекс на пълноценния живот?
Проучване на Lidl показва, че той е адаптивен и рационален по време на кризи
Какво Ви е нужно за пълноценен живот? Мнозина ще отговорят здраве и пари, а някои към тези два фактора могат да добавят и пътувания. Всъщност се оказва, че през изминалата 2022 г. освен физическото и финансовото благосъстояние, за българите изключително важни са били и пълноценните взаимоотношения със семейството, близките и приятелите.
Това са част от изводите от национално представително проучване на агенция „Прогрес консулт“, което измерва Индекс на пълноценен живот. То е по поръчка на една от най-големите вериги магазини в България – Lidl. Целта на германската компания е да отговаря все повече на очакванията и желанията на своите клиенти.
Освен за 2022 г., нагласите на българското население са изследвани и през 2017 г., 2018 г. и 2020 г., което дава възможност на веригата да проследява по-задълбочено очакванията на българите и да реагира своевременно на промените.
Lidl не може да не се интересува какво е важно за българина. Още от 2017 г. искахме да установим елементите на пълноценния живот. Правим го, за да носим добавена стойност при досег с Lidl за нашите клиенти, служители, неправителствени организации и всички останали контрагенти“, коментира Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на веригата за България.
Какъв е приносът на компанията?
Вече знаейки и познавайки желанията на българите, компанията изгражда бизнес стратегията си, така че да подпомага удовлетвореността на хората. Понеже здравето е най-важно, Lidl се стреми да предоставя стока с добро качество и именно заради това хранителните продукти подлежат на строг контрол. Също така веригата предлага средно на месец над 1500 продукта под собствена марка.
Нашата отговорност и основна задача е продуктите да са с най-адекватна цена, която клиентите може да си позволят“, отбеляза Драгийска.
Пазаруването в магазините е лесно и бързо, за да може клиентите да пестят времето си и да го прекарват със семейството – това е друг важен фактор за пълноценния живот. Експертизата, т.е. опитът и препоръките на специалистите, които отговарят за качеството на продуктите, се пренася в асортиментите. Средното време за пазаруване в обектите на Lidl е 19 минути.
По отношение на финансите – също основен фактор за удовлетвореността на българите – компанията играе индиректна роля като солиден бизнес партньор за всички свои контрагенти, но и директна роля като работодател. Веригата се стреми да инвестира в качествени обучения и добро заплащане.
Средното възнаграждение в компанията е 53% по-високо от всички други сектори в икономиката“, заяви Драгийска.
Единствената голяма хранителна верига в България, която дава почивка на своите служители на празници като 25 декември, 1 януари и Великден, е Lidl. Така компанията се грижи за служителите си, за да може те да споделят най-важните моменти с близките си.
Никой друг не ни последва в тази крачка, но ние продължаваме да го правим, защото това е наше убеждение“, изтъкна Драгийска.
Дейностите, в които компанията инвестира, за да допринася за важните неща за българите, са в две направления – инициативи за семейства с деца и такива в полза на обществото. Първата група е ориентирана към най-малките, до 14-годишна възраст, тъй като предишни проучванията сочат, че всъщност децата са най-голямата ценност за българите. Най-успешният проект е този с „Музейко“, при който всяка втора неделя от месеца децата имат вход в музея на цена от 2 лв.
Ние сме последователни в тези инициативи и ги фокусираме върху развитието на децата“, заяви Драгийска.
Втората група инициативи са ориентирани към обществото. Най-разпознавам е проекта „Ти и Lidl за по-добър живот“. За 5 години общият събран фонд по тази линия е 915 млн. лв. Освен това компанията инвестира в зелени проекти, като тази за зарибяване на реките в България с балканска пъстърва, като около 400 хил. броя са пуснати във вода. Също така компанията участва в почистване на крайречните територии.
Какво бе най-желано от българите през 2022 г. ?
Изследването на „Прогрес консулт“ анализира 82 фактора, обединени в 7 групи – здраве, цели, образование, пари, отдих, професия, отношения. Резултатите за 2022 г. бяха представени от Росен Кутелов, социолог и управител на агенцията. На базата на факторите се мери и въпросният Индекс на пълноценен живот, като се съпоставя желаното с действително постигнатото. Това, че индексът е на почти същото ниво от 2020 г. показва, че
българинът е адаптивен, рационален, няма прекомерни нереалистични изисквания и така се адаптира към промените, като успява да се съхрани и по време на кризите“, заяви Кутелов.
Резултатите сочат, че въпреки че разходите при семейства с деца до 18 г. са по-големи, то именно тези хора чувстват живота по-пълноценен в сравнение с тези без деца.
Най-желано през изминалата година от българите са били парите, т.е. финансовото благосъстояние. На второ място се нареждат отношенията с другите, което показва, че определено българинът е социално същество и желае винаги да е част от общност. Целите не са винаги материални, а показват интелигентността и желанието за напредък. Въпреки че здравето е на четвърто място, то се просмуква във всички други фактори.
Най-желано през 2022 г.:
- пари
- отношения
- цели
- здраве
- професия
- образование
- отдих
Какво българинът смята, че реално е постигнал през 2022?
Съвсем естествено, въпреки че парите са най-желани, в крайна сметка успехът с тях не е голям. Това е очаквано предвид икономическата обстановка в страната. Интересен момент е, че българинът се чувства най-успял в отношенията с другите, като тук най-важна за него е комуникацията с деца, близки, социален кръг.
Отношенията никога не са били такава ценност при предишни години. Това означава, че българите разбиват и смятат, че добруването им е свързано с отношенията с други хора. Имат готовност да се включват в нещо, да бъдат част от цялото“, обясни Кутелов.
На преден план излиза и отдихът. Въпреки че по-предпочитана е пасивната ѝ форма, не по-малко важна е активната почивка – като разходка сред природата.
Българинът през 2022 г. най-вече успява да си осигури отдих, а най-малко пари.“
Друга любопитна подробност е, че българите се чувстват удовлетворени и успели по отношение на образованието си, което получават в страната. Целите, здравето и професията са взаимносвързани.
Българите знаят, че за да са финансово добре, първо трябва да са здрави. Освен това осъзнават, че осъществяването на целите им зависи от положения труд, не разчитат на късмет. Въпреки кризите все повече нараства делът на хората, които казват, че са удовлетворени от работата и печелят достатъчно“, обясни Кутелов.
Анализирайки индивидуалните фактори, в проучването на преден план през 2022 г. излиза желанието за здрав, пълноценен сън, което показва, че българите „живеят във все по-големи условия на стрес“.
Българинът е активен, сърцат и недоспал, но освен това жилав, емоционален и рационален“, обобщи социологът.
Реално постигнато през 2022 г.:
- отношения
- отдих
- образование
- цели
- здраве
- професия
- пари