Какво не е наред с жп оператора Deutsche Bahn?
Експерти казват, че натрупаните проблеми в немската железница няма да се решат през следващите поне 10 години
Германският държавен железопътен оператор Deutsche Bahn е засегнат от безпрецедентна 6-дневна стачка, която парализира неговите пътнически и товарни услуги. Последното индустриално действие е четвъртото в текущия спор за заплатите между железопътната компания и синдиката на машинистите GDL, разказва в специален материал DW.
Последната стачка, която може да струва на Deutsche Bahn около 1 милиард евро, е най-новото главоболие за фирма, която е измъчвана от множество проблеми, вариращи от скърцаща инфраструктура до недостатъчно инвестиране.
През 2022 г. всеки трети влак на дълги разстояния е закъснял с повече от шест минути. Ситуацията е по-добра при регионалните услуги, където почти един от всеки десет регионални влака не успява да стигне до местоназначението си навреме.
Лошото движение на влаковете е голям проблем за пътниците. Отчитането на закъсненията означава, че те трябва да адаптират своите планове за пътуване съответно, за да избегнат пропускане на свързващи влакове или срещи. Това отблъсква много потенциални пътници в момент, когато Deutsche Bahn трябва да намери начини, за да привлече повече клиенти и да увеличи обема на товарните превози на влакове, ако иска да постигне своите климатични цели до 2030 г.
Deutsche Bahn: Твърде малко инвестиции
Днешната неточност е резултат от 20 години погрешна транспортна и железопътна политика“, каза Кристиан Бьотгер, професор по индустриално инженерство в Берлинския университет за приложни науки.
През последните 20 години инвестициите в железопътна инфраструктура бяха намалени, като в същото време се движиха повече влакове.
Мрежата просто е претоварена“, каза Бьотгер.
За разлика от Люксембург и Швейцария, които са инвестирали съответно около 575 евро на глава от населението и 450 евро на глава от населението в железопътна инфраструктура, цифрата в Германия е само 114 евро.
За мнозинството германци мобилността означава пътуване с кола и това ръководи политиките на политиците. Освен това през последните 15 години Deutsche Bahn твърдо поддържа тезата, че инфраструктурата на железопътната му мрежа е в добро работно състояние. Неотдавнашен доклад обаче има различно виждане, отбелязвайки, че мрежата е „стара“ и „податлива на грешки“.
„Това е огромен скандал“, каза Бьотгер. „Федералното правителство е похарчило милиони, за да провери отново тези цифри и винаги е потвърждавало, че мрежата е в отлично състояние.“
Той посочва, че няма анкетна комисия и никой не пита дали трябва да се търси отговорност от управителния и надзорния съвет.
В опит да подобри имиджа си Deutsche Bahn планира програма за обновяване на стойност милиарди евро, с цел възстановяване на силно използвани участъци от железопътната мрежа. В крайна сметка Deutsche Bahn иска да разполага с високопроизводителна мрежа до 2030 г. Това ще включва подобряване на 40 маршрута, за да се гарантира повече надеждност и по-висока честота на влаковете.
Обновяване на Deutsche Bahn до 2030 г
„Сега сме изправени пред историческа повратна точка“, каза Pro-Rail Alliance, нестопанска организация за застъпничество за подобряване на железопътния транспорт. Правителствената коалиция в Берлин планира значително да увеличи инвестициите в железопътната инфраструктура.
Има значително повече пари от преди и това е добрата новина“, каза Бьотгер. Голяма част от тези пари обаче са необходими за смекчаване на въздействието на високата инфлация, добави той.
Освен това правителството обеща допълнителни 45 милиарда евро до 2027 г. „и сега само около половината се осигуряват от федералното правителство от бюджета и фонда за защита на климата“, каза Бьотгер.
Парите ще бъдат използвани за обновяване на високоскоростните жп линии, но няма да стигнат за изграждане на нови линии. Бьотгер не очаква тези мерки да подобрят точността на влаковете, тъй като те не се справят с основния проблем на претоварените мрежи.
Правителството е заделило 90 милиарда евро като приоритет за изграждането на нови линии. Освен това са необходими още 50 милиарда евро за така наречения Deutschlandtakt, проект, който ще свърже големите градове на Германия с влакове, движещи се поне на всеки час. Други 30 милиарда евро ще трябва да бъдат вкарани в товарния транспорт, който отдавна е в дефицит.
Но няма преглед на действителните цифри“, каза Бьотгер. „И аз не мисля, че правителството също иска да има преглед, защото резултатът би бил донякъде смущаващ, тъй като би показал, че политическите цели не са финансово жизнеспособни.“
Освен това няма достатъчно проектанти и строителни фирми, които да извършат ремонтните дейности, добави той.
Твърде голям ли е Deutsche Bahn?
От години експерти препоръчват разделянето на Deutsche Bahn, така че железопътната мрежа и операциите да се управляват от различни компании. Министърът на транспорта Фолкер Висинг от Свободни демократи обаче не е впечатлен от идеята. Той планира нова инфраструктурна компания, която ще се фокусира върху поддръжката и разширяването на железопътната мрежа отделно от железопътните операции. Тази компания трябваше да започне работа на 1 януари 2024 г.
Други страни, като Холандия, Дания, Швеция и Обединеното кралство, са намерили начин да разделят мрежата от операциите. „Но това не е магическо решение“, предупреди Бьотгер.
Клиентите на железопътния транспорт не трябва да очакват скоро подобрение в железопътния транспорт. Напротив, нещата ще се влошат, преди да се подобрят, тъй като натоварените маршрути ще трябва да бъдат затваряни напълно на моменти за поддръжка и обновяване.
С оглед на списъка с проблеми и видимите решения се съмнявам, че натрупаните проблеми на железницата наистина могат да бъдат разрешени през следващите 10 години“, каза Бьотгер.