Държавата ще плати 130 млн. лв. по инхаус договори
Регионалният министър се е разбрал със строителите да си получат парите за дейности по магистрала "Хемус" и пътя Видин – Ботевград през юли
За извършени дейности по автомагистрала "Хемус" и скоростния път Видин – Ботевград, държавата дължи на строителните фирми общо 130 млн. лв. За да бъдат разплатени обаче първо трябва да бъде решен въпросът с порочните инхаус договори. Регионалният министър Гроздан Караджов и Камарата на строителите в България са се разбрали проблемът да бъде решен до месец. Последната дума отново ще има Народното събрание. Това стана ясно от изказване на министъра по време на петъчния парламентарен контрол.
Новината дойде след въпрос на Иво Атанасов ("Има такъв народ"), който попита финансовия министър Асен Василев дали е вярно, че 1.5 млрд. лв. са били заделени в специална сметка за строителството на Видин – Ботевград и че те са били изразходвани от служебните правителства. Подобна теза преди дни изказа бившият премиер Бойко Борисов.
Припомняме, че такава сметка имаше за автомагистрала "Хемус", но стана ясно, че парите по нея са отишли за енергийни компенсации.
"Заделена сметка за Видин – Ботевград няма. Има за "Хемус" с 490 млн. лв., от които 470 млн. лв. са използвани. Работим с МРРБ да намерим начин за финансиране на тези отсечки", заяви Василев.
Атанасов на свой ред попита дали строителството на определени отсечки от Видин - Ботевград е спряно заради това, че държавата търси финансиране или има проблем със строителните фирми. Василев отговори, че отговорът не е еднозначен.
"Има отсечка, възложена по ЗОП, където проблемът е във фирмата. Има отсечки, заложени по инхаус договори и там проблемът е с неправилното възлагане. За да се разреши плащането, инхаус договорите трябва да минат през Народното събрание, както минаха ТРП-тата (бел ред. - договорите за текущ ремонт и поддръжка)", посочи Василев.
Припомняме, че Народното събрание отвърза ръцете на Пътната агенция, като договорите за ТРП на фирмите бяха удължени до септември. С решението на НС, Пътната агенция се разплати по стари задължения с фирмите, като им преведе първите 655 млн. лв. Останалите над 650 млн. лв. ще се разплатят, когато договорите и извършените дейности се анализиран и прецезират от специална Комисия с експерти на МРРБ и Министерство на финансите.
Регионалният министър Караджов даде повече подробности за частичното забавяне на строителството на определено участъци от Видин - Ботевград. Той заяви, че
с Камарата на строителите се разбрахме да разплетем казуса с инхаус възлаганията до месец. През юли ще се направи разплащане с фирмите. И строящите „Хемус“, и работещите по пътя Видин – Ботевград поеха ангажимент от днес да възстановят закъснелия темп на работа и строителството да продължи. Към момента дължимите суми и за двете съоръжения са около 130 млн. лв. общо."
Министърът намекна, че най-вероятно сумата ще бъде заложена при актуализацията на бюджета. Припомняме, че до момента се извършваха частични плащания по инхаус договорите, а Караджов защитаваше тезата, че докато тези договори не бъдат санирани от НС, няма как да се плати изработеното.
Какви са проблемите при скоростния път Видин – Ботевград?
Още миналата година стана ясно, че строителството среща множество проблеми. По време на инспекция от тогавашния служебен регионален министър Иван Шишков стана ясно, че само на два от участъците на пътя се строи, защото за тях има издадени разрешителни за строеж.
Когато сегашният регионален министър Гроздан Караджов пое поста, той заяви, че за строителството на пътя ще са нужни около 642 млн. лв. Реалистичният срок за завършване на обекта е краят на 2027 г. Още тогава министърът заяви, че ще трябва да се мисли за специален закон, който да регламентира строителството, защото "строител" по някои участъци е държавното дружество "Автомагистрали", което реално е превъзлагало дейностите с инхаус процедури на други строителни фирми.
Днес Караджов посочи, че участъците, за които има сключени договори по ЗОП, проблемите за забавеното строителство са свързани с административни и бюрократични процедури. Той обясни, че участъкът Видин - Макреш чака две решения на общината във Видин заради промяна на нивото, на което ще стъпи пътя.
Това е по искане на самата община. Издали сме акт за спиране на строежа и фирмата реално не е в забавяне", обясни Караджов.
Участъкът се строи от консорциум "Северозапад лот 1". Той е с дължина 29.6 км., а цената по договор е 12.06 млн. лв. на километър. Срокът за изпълнение е 30 месеца.
Караджов обяви, че са водени разговори с фирмите-изпълнители, които съобщават, че изпитват трудности заради високите цени на материалите. Министърът обясни, че договорите са сключени без възможност за изплащане на аванси, а първото плащане се дължи едва, когато всичко е построено, на акт 15.
Общината не е издала промените в ПУП. Формален повод за забавяне няма", коментира още Караджов.
Той допълни, че отсечката между Макреш и Монтана, при която "строител" е държавната "Автомагистрали" върви с много добри темпове. Караджов изказа надежда, че дори строителството на отсечката може да завърши предсрочно през ноември тази година. По договор трябва да е готова през ноември 2023 г.
"Зависи от археологическата находка и начина, по които ще минем през нея. Ако Министерство на културата ни даде разрешение, ще свършим през ноември и отсечката ще е готова предсрочно с 1 година", заяви Караджов.
И още - общините искат 30% индексация на всички договори за строителство, а не както регионалното ведомство предлага - 15%. Финансовият министър Асен Василев посочи, че не е нужно парите да се залагат при актуализацията на бюджета. Проектите по европрограми ще бъдат обезпечени в рамките на програмите. По думите на Василев транспортното министерство е заявило, че няма нужда от допълнителна индексация на жп проектите. За проектите на общините, Василев обясни, че при бюджета вече е била заложена 30% по-висока капиталова инвестиция, за да може общините да обезпечат проектите.