Караджов обеща 10% поевтиняване на винетките от догодина
Според регионалния министър така приходите, получавани от лекия и тежкия трафик ще се балансират
Цената на всички видове винетки ще намалее с 10%. Където сумата не е цяло число, ще бъде закръглено в полза на потребителите. Намалението ще влезе в сила от януари 2023 г. Това заяви регионалният министър Гроздан Караджов пред медии след организирана среща с превозвачите, на която се обсъждаше увеличение на тол таксите.
Например най-търсената винетка – годишната, която в момента струва 97 лв., от догодина би трябвало да струва 87 лв.
Новината за винетките бе загатната от министъра по време на телевизионно интервю миналата седмица, но превозвачите не искаха да повярват, че подобна идея наистина е възможна. В интервю за Economic.bg председателят на Камарата на автомобилните превозвачи в България Димитър Димитров посочи, че подобно решение би било изцяло популистко.
По време на днешното обсъждане на по-високите тарифи за превозвачите, Караджов не спомена намалението на винетките. Министърът заяви, че с увеличението на тол таксите се предвижда системата да генерира допълнителни 485 млн. лв. за една година. Какъв ще е ефектът обаче след евентуалното намаление на винетките, не е ясно.
Караджов многократно изтъкна, че близо 2/3 от приходите от пътни такси се събират от винетки. България е поставена в абсолютно необяснима от икономическа и финансова гледна точка ситуация в сравнение с всички европейски системи, за които е прието около 70% от приходите да се събират от камиони над 3.5 т, а от винетки – около 30%.
Отчетите на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) показват, че събраните средства от тол такси през 2020 и 2021 г. са едва около 1/3 от общите и са над 3 пъти по-малко от прогнозираните при старта на тол системата.
Нарушен е основният принцип на ЕС „ползвателят/замърсителят плаща“, тъй като въздействието върху пътната настилка от леките превозни средства е несъпоставимо с това от тежкотоварните ППС-та, категоричен бе вицепремиерът. По думите му и друга несправедливост трябва да бъде прекратена – шофьорите на леки автомобили сега заплащат винетка основно за да се придвижват, докато тежкотоварните автомобили извършват търговска дейност и печелят от придвижването си.