Караджов одобрява вдигането на цените по вече сключени договори
Според регионалния министър българската тол система е най-модерната в Европа и „Капш“ се справя добре
Пандемията и затрудненията в доставките покачи цените на основните строителни материали, използвани не само в жилищното, но и в инфраструктурното строителство. Войната в Украйна е допълнителен катализатор, който изстрелва още повече цените и изправя през изпитание бранша. Заради това индексацията по вече сключени договори за пътни проекти е належаща. Това заяви регионалният министър Гроздан Караджов по време на годишната среща на бизнеса с правителството, организирана от в. „Капитал“.
Цената на желязото се повиши с около 35-40%, стоманата също. Това са основни материали в строителството. Битумът е по-скъп с около 60%. Тръбите за ВиК инфраструктурата поскъпнаха с 25%“, заяви той.
Междуведомствената група, която бе създадена миналия месец, е анализирала 5 различни подотрасъла, за които ще бъде предложен различен процент на индексиране. Става въпрос за пътно, ниско и високо строителство, ВиК инфраструктура. До края на месеца групата трябва да излезе с предложение за законодателно решение на проблема. Определени текстове в ЗОП ще трябва да бъдат променени, защото сегашният вариант на закона не предвижда подобна индексация, а тя трябва да бъде заложена както при бъдещите договори, така и при заварените.
В сектора на ВиК инфраструктурата имаме проекти за 260 млн. лв., които са оферирани и договорени, но изпълнителите се отказват от тях“, посочи Караджов.
Министърът обясни, че строителите отказват да работят по вече сключени договори, защото цените по тях са договаряни през последните 2-3 години, когато ситуацията е била съвсем различна. Проблем има и по поръчки, за които има само подадени ценови оферти, но вече не се поддържат от изпълнителите.
Войната показа, че нещата, които сме приемали за даденост, се сриват. Покупателната способност на еврото и лева се губи. Време е колкото може повече от резервните и заемни пари да впрегнем в строителството на инфраструктура, за да запазим паритета на тези средства и да прескочим пропастта на кризата“, заяви Караджов.
Припомняме, че финансовият министър Асен Василев се обяви против индексация на вече сключени договори. Дори самият Караджов бе на мнение, че подобна индексация на цени по стари договори няма да е възможна.
Тол системата
Министърът не се отказва от идеята за разширение на обхвата на тол системата, въпреки че превозвачите се обявиха против това заради нестабилната икономическа обстановка. След първия рунд на преговори, Караджов заяви, че предстои втори следващата седмица. Заради войната обаче плановете на правителството за включване на третокласните пътища в обхвата на тол система, остават на по-заден план. Без съмнение обаче още тази година тежкотоварният трафик ще трябва да плаща за второкласните пътища в страната.
До средата на годината ще се въведе и второкласната пътна мрежа. Понеже се насложиха две кризи, след година или две, ще мислим и за допълнително разширение“, заяви Караджов.
Така тежкотоварният трафик ще плаща за използването на общо 6300-400 км пътища. Министърът заяви, че при старта на тол системата заради протести и популизъм в политиката, тарифата на второкласната пътна мрежа е заложена да бъде 0 ст. За километър.
Тези, които най-много износват пътищата плащат 0. Ние през тол камерите виждаме как целият трафик от първокласната пътна мрежа се отлива във второкласната, а тя не е проектирана да издържа на такова натоварване“, напомни Караджов.
Именно заради малкия обхват, парите от пътните такси и винетките не стигат за поддръжка на цялата пътна мрежа. За това са нужни около 1.2 млрд. лв., колкото е заложеният бюджет на АПИ за тази година. Министърът заяви, че тол системата е подсигурила около 427 млн. лв. миналата година.
Дебалансирано е. Леките автомобили плащат 2/3 от тази сума, а тежкотоварните 1/3 или само 150 млн. лв.“, подчерта Караджов.
Той отново подчерта, че българската тол система е най-модерната в Европа, защото е последната изградена. По отношение на изпълнителя „Капш“, Караджов заяви, че фирмата е изградила 80% от тол системите в сета.
Въпреки медийните закачки, тя дава много възможности. Вече работим с Митници, подпомагат се и други дейности, свързани с националната сигурност. Системата показва дори температурата на двигателя“.
Министърът заяви, че всички опити за поставянето на мобилни кантари и ограничаване на претоварването, срещат много тежък отпор. Шофьорите се уведомяват къде са кантарите и трафикът „изчезва“.