Еврокомисията предлага шофьорските книжки в ЕС да са електронни
Брюксел иска да въведе допълнителни ограничения и наказания, за да ограничи пътните инциденти в Блока
Европейската комисия предлага да се въведат електронни шофьорски книжки за целия Европейски съюз. Целта е да се постигне по-добър обмен на данните, свързани с безопасността на пътя, и да се затегне контролът върху извършените нарушения в други страни от Блока. По този начин би трябвало да се повиши ефективността при търсене на отговорност и налагане на наказания на нарушителите.
Комисията предлага шофьор, лишен от право на управление на моторно превозно средство в една страна от ЕС, да не може да управлява автомобил и в останалите държави членки.
Запазва се възможността на водачите да им се издава и физическо свидетелство за правоуправление, ако поискат такова, уточни на пресконференция еврокомисарят по транспорта Адина Валян.
По-ефективни наказания
Действащите правила на ЕС за трансграничните принудителни мерки са допринесли за това чуждестранните нарушители на правилата за движението по пътищата да не остават анонимни, но въпреки това през 2019 г. около 40% от трансграничните нарушения са останали ненаказани. В тази връзка представеното днес предложение е предназначено за справяне с този проблем, като се предвижда правоприлагащите органи да получат достъп до националните регистри на свидетелствата за управление на МПС.
Комисията предлага и засилване на ролята на създадените национални звена за контакт, така че те да могат да си сътрудничат по-успешно с правоприлагащите органи, участващи в разследването на нарушенията. Това е мярка за преодоляване на сегашните пропуски в сътрудничеството между държавите членки при разследване на нарушенията.
Повече наказания и рестрикции
Друго предложение е шофьорски изпити да се полагат при навършване на 17 години. Запазва се изискването за навършване на 18 години за придобиването на право на управление на моторно превозно средство. Предвижда се изпитателен срок от поне 2 години за начинаещите водачи след успешното преминаване на изпита, както и правило за пълна забрана за управление в нетрезво състояние.
Комисията предлага в правилниците за движение по пътищата в ЕС като нарушения да бъдат включени неспазването на достатъчно разстояние спрямо движещото се отпред превозно средство, опасното изпреварване или паркиране, движението в насрещно платно, използването на претоварено превозно средство.
Предложенията трябва да бъдат разгледани от Европейския парламент и Съвета на ЕС.