Комитова откри кой е неизвестният строител на част от „Хемус“
Протестираща строителна фирма е получила 95 млн. лв. авансово за дейности по участъци 3 и 4 от магистралата
В четвъртък регионалният министър Виолета Комитова заяви, че различни участъци от автомагистрала „Хемус“ се строят незаконно – без разрешения за строеж, без проектна готовност и без отчуждителни процедури. Заради незаконното строителство, прикрито под договори за наем на техника, които държавното дружество „Автомагистрали“ е сключвало с подизпълнители, няма кой да поеме отговорността за качеството на бъдещия аутобан. Според Комитова „неизвестен извършител“ е извършвал дейности по 2/3 от магистралата.
Само ден по-късно ресорният министър откри неизвестния извършител. Оказва се, че строителната фирма, изпълняваща дейности на около 135 км от „Хемус“, е частната „Автомагистрали Хемус“ АД. Фирмата е получила авансово 95 млн. лв., по данни на ресорното ведомство. Тя работи по участък 3 от магистралата, който се строи по надлежния ред, но и по участък 4, за който има влязъл в сила само подробен устройствен план. Частната пътна фирма се включи в протестите днес пред Народно събрание, в които участваха и „Автомагистрали – Черно море“, които чакат 37 млн. лв. за дейности по „Тракия“.
От МРРБ съобщават, че „Автомагистрали Хемус“ има договор за временно и възмездно ползване на транспортни средства, строителна механизация и оборудване, сключен с държавното дружество „Автомагистрали“ за участъци от „Хемус“. Към договора е сключено и допълнително споразумение за доставка на материали и изделия. По силата на този договор и допълнителното споразумение към него, за конкретния участък фирмата е получила авансово плащане в размер на над 23.7 млн. лв. с ДДС. От тях, за извършени и приети от възложителя дейности са приспаднати над 7.1 млн. лв. с ДДС. Оставащият за приспадане аванс, срещу дължими от „Автомагистрали Хемус“ дейности по изпълнение на договора и допълнителното споразумение са в размер на 16.5 млн. лв. с ДДС.
„Горното показва, че сумата от тези близо 16.5 млн. лв. би следвало да е налична в изпълнителя „Автомагистрали Хемус“ АД, по сметка или под формата на материали, или техника. Същата фирма за участък 4, в който бе установено незаконно строителство, е получила аванс от 72.6 млн. лв.“, пишат от министерството.
Именно заради платените аванси в огромни размери, бюджетът на АПИ е изчерпан още от април. Договорите между „Автомагистрали“ и подизпълнителите са наддоговорени, а държавата дължи 1.3 млрд. лв. на пътните фирми. Финансовият министър Асен Василев предложи в актуализацията на бюджета да бъдат заложени около 200 млн. лв., с които АПИ да се разплати. Трябва да бъдат предвидени и 100 хил. лв. за поддръжката на пътища през зимата. Останалият 1 млрд. лв. да бъде изплатен в следващите пет години. Българска браншова камара "Пътища", която обединява най-големите пътностроителни фирми, не прие предложението и заяви, че протестите ще продължават.
Междувременно председателят на съвета на директорите на „Автомагистрали“ Десислава Христова се разплака пред Асен Василев по време на заседанието на Комисията по бюджет и финанси. Тя поиска депутатите да допуснат законово изключение за трансформация на сключените вече „ин хаус“ договори, за да не бъдат спрени инфраструктурните обекти от национално значение.
„Реално те са подизпълнители. Поставени сме на опорочен път, а за да излезем на „чистия“ път, трябва да направим последна „мръсна“ крачка“, заяви тя пред журналисти.
Според нея, ако договорите бъдат прекратени, авансовите милиарди ще бъдат загубени, а и ще се дължи неустойка в размер на около 15% от стойността на договорите.