Краят на господството на Tesla е по-близо, отколкото изглежда
А бъдещият господар е очевиден
Той не излиза с поп звезда, не пуши публично марихуана и не казва, че иска да умре на Марс, но Хърбърт Дийс започва да изглежда и звучи все повече като Илон Мъск. Главният изпълнителен директор на Volkswagen AG проведе пресконференция на 15 март, организирана по модела на „Деня на батерията“ на Tesla. Дийс нарече събитието на VW „Ден на захранването“, като заяви, че има само един начин за бързо намаляване на емисиите от транспорта - електричеството.
На скептиците може да се прости, че повдигат вежди при това съобщение, идващо от същия автомобилен производител, който години наред просвещава света за „чистия дизел“. Но най-накрая VW вижда печалба от петгодишните си усилия да създаде стандартизирана платформа, от която да излизат десетки електрически модели.
Миналата година VW стана първият производител на електрически превозни средства в Европа, където продажбите на автомобили с батерии нараснаха благодарение на по-строгите ограничения срещу въглеродния диоксид. След представянето на хечбека ID.3 през 2020 г., до шоурумите от Шанхай до Чикаго започна да пристига кросоувърът ID.4 – първият глобален модел, базиран на електрическата платформа на VW. Тази година VW планира да достави 1 милион plug-in хибридни и напълно електрически превозни средства, а Дийс се стреми да надмине Tesla по продажби на електромобили не по-късно от 2025 г.
Някои анализатори прогнозират, че това ще се случи много по-рано.
В допълнение напоследък Дийс има и още нещо общо с Мъск – цената на акциите на компанията му се изстреляха нагоре. Според мнозина оценката на Tesla е многократно надценена, но впечатление прави, че и книжата на VW са скочили с над цели 80% тази година.
Електромобилите постепенно излизат от онова, което изглеждаше като моноспектакъл, оказвайки се на една все по-претъпкана сцена. Шансовете на VW да блесне са големи, но все още не е ясно кои ще са останалите в актьорския състав. Главният изпълнителен директор на General Motors Co. Мери Бара изпрати нагоре цената на акциите на компанията си през януари, когато заяви, че иска да премахне бензиновите и дизеловите автомобили до 2035 г. Много китайски производители въвеждат бюджетни електромобили, а Hyundai планира почти две дузини модели. Renault SA постигна изненадващ хит в Европа миналата година със своя хечбек Zoe, захранван от батерии. В САЩ подкрепяните от Amazon Rivian Automotive и Lucid Motors (клонинг на Tesla, който е напът да събере 4.4 млрд. долара финансиране), се опитват да повторят успеха на Мъск.
Tesla прави с автомобилната индустрия това, което Netflix стори с кабелната телевизия, ускорявайки отказа от двигателите с вътрешно горене по почти същия начин – с лесен достъп и интересни преимущества. Но и Netflix в момента вижда огромна конкуренция от старата гвардия като Walt Disney и HBO.
Въпреки че Disney+ изоставаше с години от Netflix, услугата на Disney дръпна напред с нова тарифа, шоута като The Mandalorian и класики като „Пинокио“ и „Мулан“. По същия начин Дийс спечели инвеститорите, като доказа, че VW може да използва нещо, от което Tesla все още няма много...
... мащаб
С дузина марки, които запълват всяко кътче на автомобилния пазар - и продажби през миналата година от 9.3 млн. автомобила, в сравнение с половин милион за Tesla - VW е уникално позиционирана да обединява ресурси и да поеме разходите за разработване на нови технологии. До следващата година компанията ще има 27 модела, базирани на нейната стандартизирана платформа.
Нашата трансформация ще бъде бърза“, каза Дийс по време на събитието си, добавяйки, че ще е „по-голяма от всичко, което индустрията е виждала през миналия век“.
Подобно на Мъск, Дийс планира до 2025 г. VW и нейните партньори да имат над 35 хил. обществени зарядни станции по целия свят. Ангажиментът е залегнал и в юридическото споразумение със САЩ и Калифорния относно Дизелгейт. Тогава гигантът обеща да похарчи 2 млрд. долара за изграждане на инфраструктура за зареждане на електрически автомобили. Така през 2017 г. VW създаде филиал, наречен Electrify America, който сега може да се похвали с най-голямата мрежа за бързо зареждане в САЩ.
Дийс планира и половин дузина фабрики за батерии в Европа, които според BloombergNEF ще изискват инвестиция от почти 18 млрд. долара. Енергийният изследовател казва, че подобренията в дизайна на клетките, химията на батериите и производството доближават VW до това да намали цената на батериите наполовина още през 2025 г. Промяната може да направи електромобилите по-евтини от подобно оборудваните автомобили с двигатели с вътрешно горене.
Някои съперници настояват, че стремителният ход на VW към електрическите автомобили е неразумен, тъй като те остават само около 3% от глобалните продажби на автомобили, доставени по целия свят миналата година.
Toyota Motor Corp., която надмина VW като най-големия производител на автомобили в света през 2020 г., отдавна твърди, че хибридите са по-разумно междинно решение. И BMW AG възприе гъвкавостта, изграждайки много от своите модели в различни версии: бензинови, хибридни и електрически.
Смятаме, че стратегията с едно задвижване може да бъде много опасна“, заяви изпълнителният директор на BMW Оливер Ципсе пред Bloomberg Television.
Дийс обаче не планира да натиска спирачките. Технологията на Volkswagen обещава по-бързо зареждане, по-голям пробег и по-бързо ускорение от моделите от първо поколение. До средата на десетилетието VW планира да има мащабна система, която да подкрепя всичките автомобили на батерии в групата - независимо от марката или сегмента, тъй като има за цел да продаде 26 млн. от тях през следващите 10 години.
Те имат увереност, че могат да настигнат Tesla“, казва Майкъл Дийн, анализатор в Bloomberg Intelligence, който очаква VW да вземе глобалната корона при електромобилите още до 2023 г.