Да развиваш устойчив и печеливш бизнес
Защо „Линдстрьом България“ спечели престижно отличие в конкурса ESG AWARDS 2024
„Линдстрьом България“ бе отличена като „Устойчив лидер” в първото издание на конкурса ESG AWARDS 2024, организиран от ESGNews.bg през септември. Призът е за визия и ангажираност към внедряването на устойчиви практики. Венцислав Бояджиев, управляващият директор на „Линдстрьом България“, ни запознава с компанията, която вече 15 г. е на българския пазар.
Устойчив и печеливш бизнес са възможна комбинация и тази организация е пример за това. Тя предлага работно облекло и изтривалки под наем, услуга с индустриални кърпи за автосервизи и предприятия от машиностроенето и абсорбиращи подложки също под наем.
Обхват
Компанията осигурява сертифицирани облекла за определен вид индустрии – например за заварчици и за работещите в електрониката или в хранително-вкусови предприятия. „Линдстрьом“ има грижата да набави съответното облекло и да предвиди складова наличност, да го персонализира за всеки конкретен ползвател, да го пере и поддържа. Използват иновативна технология за пълен контрол и проследяване на всяка дреха и винаги се знае дали тя е в сервизния център, дали е при клиента, или е поета от логистиката, знае се колко често е почиствана. Компанията е с национално покритие. Ползите за клиентите са в пълния аутсорсинг на тази непроизводствена дейност и в грижата за всеки комплект на всеки работник. От 3 г. насам негодните за употреба облекла се рециклират. Гъвкавостта е важна част от бизнес модела и при сезонна натовареност на даден бизнес, веднага откликват на съответните нови потребности.
Оценка
Отличието „Устойчив лидер“ се приема от компанията като комплексна оценка на общите им усилия за устойчив бизнес. Стремят се да правят малки стъпки към по-добро бъдеще, като имат грижа и за служителите на компанията. Бонусите зависят от изпълнението на конкретни ангажименти в сферата на ESG. Поставили са си за цел да получат платинен сертификат от "ЕкоВадис“ – онлайн платформа за сертифициране на устойчив бизнес.
Личен път и пример
Венцислав Бояджиев е строителен инженер по образование, но малко се е занимавал с това. Бил е управляващ в „Макдоналдс“, заемал е поста изпълнителен директор на „София Ленд“, работил е в сферата на телекомуникациите. От 2009 г. е в „Линдстрьом България“: „Не работя това, за което съм учил, но през годините натрупах богат мениджърски опит, правил съм грешки, но постигнах и много успехи. Всичко опира до личностни ценности, които трябва да съвпадат с фирмените. Причина да съм от толкова време в „Линдстрьом“ е именно това съвпадение на ценностите“. По негови думи за всяка компания е важен балансът между устойчив и печеливш бизнес. Може да се направят чудеса в сферата на устойчивостта, но ако компанията е на загуба, тя ще избере друг лидер. Според Бояджиев е важно с какви хора се обгражда лидерът: „Стремя се в моя екип да има повече характери, отколкото експерти, тъй като експертността се развива“.
Отговорност
Устойчивостта изисква реални, практични и измерими действия всеки ден, казва Венцислав Бояджиев. Не само на думи „Линдстрьом България“ щади природата и пести ресурсите. Но суровата истина на пазара е, че повсеместна практика у нас е парцалите да се купуват по най-ниска оферта и след използването им да се изхвърлят в кофите като боклук. Те са пропити с петролни продукти и трябва да се третират като опасен отпадък, който е нужно да се съхранява и изхвърля от сертифицирани фирми по подходящ начин. Малко са обаче бизнесите с отговорно отношение към този опасен отпадък, сочи опитът на фирма „Линдстрьом България“. Компанията има свой способ, по който те се перат и отново се връщат при клиентите за следваща употреба. Прилага се технология за улавяне на маслата, отделяни при прането на силно замърсените индустриални кърпи, а след това водата преминава през пречиствателна станция.
Как щадим природата
„Линдстрьом България“ се стреми да оптимизира маршрутите за доставка до клиентите. Засега имат един сервизен център в София, който вече изчерпва капацитета си и предстои отварянето на нов в Южна България през 2025 г. Този бизнес модел пести вода, препарати, енергия. „Време е държавата да започне да оказва по-добър контрол върху опасните отпадъци и да налага сериозни санкции“, препоръчват от компанията. И напомнят, че идва моментът да се въведат реални измерители на устойчивостта на всички практики, прилагани от компаниите. Вече има много примери за корпоративен цинизъм с високи намерения и обещания за устойчивост, съпътствани от нелицеприятни действия.
Бързата мода
Взискателността кара компаниите да стават по-устойчиви. Обществото трябва да полага повече грижи за информираността на крайните ползватели. Добре е да се разбере какъв замърсител е т. нар. бърза мода, която в целия цикъл на производство и доставка до потребителя генерира огромно количество въглеродни емисии и отпадъци и замърсява околната среда. Необходимо е всеки да си даде сметка за това и да увеличи жизнения цикъл на дрехите, които ползва. Това се отнася и за работните облекла, които е нужно да са максимално издръжливи.
Силата на намеренията
„България е добро място за правене на бизнес, с либерално данъчно законодателство, което би трябвало да стимулира чуждестранните инвестиции. Но това не се случва, големите инвестиции заобикалят нашата страна и отиват, например, в Румъния. Там данъчната тежест е по-висока за бизнеса, но инвеститорите получават нужното им внимание и подкрепа. Румънската агенция за чуждестранни инвестиции проявява силна активност“, коментира Венцислав Бояджиев. Той вярва, че винаги може повече и по-добре, стига да осъзнаем тази потребност за себе си, но и за общото благо.
Прозрения на бизнес лидера Венцислав Бояджиев
- Водя политика на отворени врати за моите колеги, без значение на какво ниво в йерархията се намират.
- Обграждам се с компетентни и интелигентни хора, които са достатъчно окуражени да изразяват собственото си мнение.
- Доколкото е възможно, опитвам да не съм най-умният човек в стаята.
- Стремя се да говоря последен на срещи, за да не наложа мнението си и да изкривя дискусията.
- Доверявам се на модела „Развитие на хората отвътре“ – мениджърският екип в „Линдстрьом България“ е от 7 човека, израснали в компанията.
- Нашата компания дава възможности за развитие и на регионално, и на международно ниво, но едно от прозренията ми е, че не всеки очаква израстване във вертикална посока. За мнозина развитието в хоризонтална посока чрез смяна на отдели е напълно удовлетворяващо. За всеки човек трябва да се намери мотивиращият фактор.
Текстът е част от бр. 123 на сп. „Икономика“. Публикува се в Economic.bg по силата на партньорско споразумение между двете медии. Темите и мненията са подбрани от екипа на списанието и не съвпадат непременно с редакционната политика на Economic.bg.