Кризата с дизеловото гориво прати цените на рекордно ниво
Очаква се напрежението на пазара да продължи и през зимните месеци
Световните петролни рафинерии не могат да произвеждат достатъчно количество дизелово гориво, което отваря нов „инфлационен фронт“, пише Bloomberg.
Дори бързото покачване на цените на петрола не може да се сравни с темповете, с които растат цените на дизеловото гориво. В САЩ например те скочиха до над 140 долара за барел миналата седмица – най-високото ниво в историята за това време на годината. Разходите за гориво в Европа скочиха с 60% от лятото.
Рискуваме да видим продължаващо напрежение на пазара, особено за дестилатите, през зимните месеци“, тъй като рафинериите имат проблем да се справят", каза Торил Босони, ръководител на петролната индустрия в Международната агенция по енергетика.
Изключително горещото време в Северното полукълбо това лято означаваше, че много рафинерии имат по-ниско от нормалното производство. Те са подложени на натиск да произвеждат други петролни продукти, като гориво за реактивни двигатели (авиационно гориво) и бензин, търсенето на които се е увеличило, според анализатора на Goldman Sachs Калъм Брус.
Европейските рафинерии също не успяха да увеличат доставките през лятото поради масови непланирани прекъсвания“, каза Юджийн Линдел, ръководител на рафинирането в консултантската компания FGE.
С наближаването на по-хладните зимни месеци, свързаните с времето ограничения за рафинериите като цяло намаляват. Дори ако някои заводи преминат през планирана сезонна поддръжка, има надежда за известно облекчаване на дизеловата криза, се отбелязва в статията.
Не бива обаче да забравяме, че спадът в търсенето по време на пандемията от COVID-19 доведе до затварянето на по-малко ефективни рафинерии. Сега потреблението се възстанови, но много петролни рафинерии изчезнаха.
Освен това остават опасенията относно обемите на доставките от редица ключови страни износителки на дизелово гориво, включително Русия и Саудитска Арабия. Китай наскоро въведе нова квота за износ на горива, но търговци и анализатори в Азия казаха, че планираният в момента обем няма да бъде достатъчен, за да предотврати напрежението на пазара до края на тази година. През по-голямата част от 2023 г. доставките от страната останаха на петгодишно сезонно дъно.