КЗК глоби „Лукойл“ с 68 млн. лв. за злоупотреба с господстващо положение
Регулаторът най-после е установил проблем на пазара – след събрана „огромна по обем информация“
След година и половина разследване и след промяна на политическата и геополитическата ситуация, Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) най-после установи злоупотреба с господстващото положение на „Лукойл България“ ЕООД. За откритото пазарно нарушение компанията с руска собственост е глобена с 67.8 млн. лв.
Припомняме, че КЗК образува производството през 2021 г. по жалба на „ОМВ България“, в която е посочено, че „Лукойл“ злоупотреба с господстващо положение чрез прилагане на ценова преса спрямо конкурентите на дружеството при търговията на едро с моторни горива на територията на страната. С това е можело да се предотврати, ограничи или наруши конкуренцията на пазарите на горива и да се засегнат интересите на потребителите.
Сега от КЗК посочват, че към жалбата на OMV са се присъединили в последствие „Инса ойл“ ЕООД и са получени допълнителни сигнали от участници на пазара на едро.
Българският пазарен регулатор е събрал „огромна по обем информация“ от „Лукойл България“, „Лукойл Нефтохим Бургас“, Агенция „Митници“ и почти всички големи търговци и притежатели на складове за горива.
КЗК дори заявява, че със своята намеса „е предотвратена целената стратегия на „Лукойл България“ ЕООД постепенно да завземе пазара на едро на горива“. От съобщението на регулатора става ясно, че дружеството се е опитвало да създаде впечатление, че наложената от него през 2021 г. нова ценова политика на търговците ще доведе до по-ниски цени за крайния потребител.
Тъй като подобно поведение е добре познато на антимонополните органи на ЕС, КЗК счита, че на практика единственият интерес на господстващото предприятие, каквото без съмнение се явява „Лукойл България“, е да елиминира конкурентите си и в дългосрочен план да налага едностранно по-високи цени на потребителите.
В тази връзка следва да се отбележи, че именно търговците на едро и държателите на данъчни складове са единствените, които биха могли да се противопоставят на господстващото предприятие, като оказват известен конкурентен натиск, доколкото имат възможност за внос или доставка на горива от алтернативни рафинерии“, се посочва в мотивите към решението на КЗК.
Припомняме, че през последното десетилетие, под обществен натиск, основно когато цените на горивата тръгнат нагоре, КЗК е правила няколко проверки на „Лукойл“, но никога не откри злоупотреби с господстващо положение. В този период и търговци, и политици са повдигали темата с монопола на „Лукойл“ върху акцизните складове, но до промени в законодателството при 12-годишното управление на ГЕРБ не се стигна. Всъщност законопроектът не бе променен нито при кабинета „Петков“, нито при служебните кабинети на Румен Радев.
И към момента руската „Лукойл“ притежава единствената рафинерия в България, единственото нефтено пристанище – „Росенец“, единствения тръбопровод за нефтопродукти, свързващ рафинерията с основните райони на търсене на нефтопродукти, включително София, както и около 90% от акцизните складове. Тоест дори доставчик да иска да внася, за да работи с по-големи количества, трябва да плаща на „Лукойл“, за да минава през неговите данъчни складове.
Какво е установила КЗК
От анализа на „огромния обем събрани и анализирани данни“, регулаторът, все още управляван от дългогодишния му председател Юлия Ненкова, майка на дългогодишния депутат от ГЕРБ Александър Ненков, се правят следните изводи:
„Лукойл България“ притежава повече от половината от пазара и е лидер при търговията на едро с моторни горива. Част е от групата Лукойл, която притежава уникална за страната логистична, складова и транспортна инфраструктура със стратегическо географско разположение и оперира по цялата верига от производството на горива до реализацията им към крайните потребители.
Комисията установи, че „Лукойл България“ е прилагало цялостна стратегия за ограничаване на конкуренцията при търговията на едро на горива в страната. Чрез промени в ценовата си политика в рамките на 2021 г., дружеството изцяло е отменило предоставяните от него количествени отстъпки при търговия на едро с моторни горива под режим отложено плащане на акциз, докато търговци, закупуващи горива с платен акциз от бази на „Лукойл България“ ЕООД, са получавали допълнителна отстъпка. Прилагана е едностранно ценова политика на съответните пазари, която води до наличие на т.нар. „ценова преса“. Това нарушение се доказва и от проведените тестове, съгласно европейската икономическа теория и практика. В резултат на ценовата преса, конкурентите на господстващото предприятие, които единствено могат да повлияят върху ценовата политика на „Лукойл България“ ЕООД, не биха могли да се противопоставят ефективно в ценово отношение, а това води до отлив на клиенти, финансови загуби и напускане на пазара.
Освен до отстраняване на конкуренцията, такова поведение същевременно води до намаляване на стимулите за навлизане и разрастване на потенциални нови търговци и инвеститори на пазарите на горива, в резултат на което в крайна сметка ще бъдат увредени крайните потребители. Предвид свързаността на пазарите на търговия на едро и на дребно с автомобилни горива, повишаването на цените на горивата на едро, поради отслабен конкурентен натиск, вследствие от поведението на „Лукойл България“ ЕООД, ще има непосредствен ефект върху цените на предлаганите автомобилни горива от бензиностанциите, което, както е известно има огромна социално – икономическа значимост.
В резултат на активните действия на КЗК, в хода на проучването по производството, „Лукойл-България“ ЕООД промени и коригира поведението си, което е най-важната цел на антимонополния орган, а именно да осигури защита и условия за разширяване на конкуренцията, се казва в съобщението на регулатора.
Решението на Комисията може да бъде обжалвано пред Административния съд - София област от страните и от всяко трето лице, което има правен интерес, в 14-дневен срок.