Малкият бизнес се страхува от свободния пазар на ток
Липсата на активна информационна кампания от страна на държавата за това „що е то свободен пазар на ток“ и как да участваме в него предшестваше „служебната“ стъпка към либерализация
От 1 октомври целият български бизнес трябваше да е на свободния пазар на електроенергия и всяка фирма - дори фризьорските салони и кварталните кафенета и магазинчета, да са си намерили търговец на ток и да са сключили договор. Заради липсата на активна информационна кампания от страна на държавата обаче масово това не се е случило и мнозинството от фирмите са "служебно" разпределени при досегашния си доставчик - някое от трите електроразпределителни дружества в страната. Проблемът е, че така бизнесът е длъжен да подпише типов договор, при цени, отново базирани на регулаторните, и вероятно по-високи, отколкото биха успели да договорят с търговец.
И докато енергийният министър Теменужка Петкова се хвалеше и очакваше пазарните механизми, заложени с промените в Закона за енергетиката да дадат добър сигнал на Европейската комисия, тъй като България е сред последните страни от Европейския съюз, чийто пазар не е напълно либерализиран, данните на електроенергийните дружества показват, че промяната се случва фиктивно.
Либерализация, но не съвсем
От информацията на ЧЕЗ, изпратена до Economic.bg, е видно, че само 8% от небитовите потребители на ниско напрежение са преминали към свободния пазар. От дружеството обясниха, че за тримесечния период след влизането в сила на Закона за изменение и допълнение на Закона за енергетиката, 92% от небитовите абонати на компанията ще продължат да се снабдявани с електроенергия от „ЧЕЗ Електро България“ АД при условията на типов договор. Едва 3% са подписали с коренно различен търговец на ток, а 5% са избрали „ЧЕЗ Електро България“ АД за свой търговец – доставчик на електроенергия на свободен пазар, а малко под 3% са сключили договор за доставка на електроенергия по свободно договорени цени с друг търговец на свободен пазар.
Не особено различна тенденция показват данните на „Енерго-про“ - към 1 октомври 2020 г. от 100 хил. небитови клиенти на дружеството, които е трябвало да сменят доставчика си, само 14% от тях са преминали реално на свободния пазар на електроенергия през последните 3 месеца.
Общият процент на малки и големи небитови потребители на компанията, обслужваща Североизточна България, регистрирани на свободен пазар с индивидуални договори е 38%, или 56 000. „Останалите 62% преминават от доставка на регулиран пазар към доставка в условията на типов договор към "ЕНЕРГО-ПРО Продажби", който ще е валиден по време на преходния период“, казват от дружеството.
Фирмите, които са преминали към свободен пазар на ток от електроенергийното дружество EVN също са едва 15.4%, или около 30 хиляди като част от тях са преминали към търговеца на дружеството - „ЕВН-Трейд“, но от компанията не уточниха колко точно. Близо 160 хил. обекта остават на типов договор с дружеството, стана ясно още от данните.
„Нямаме клиент, който да е пожелал да смени доставчика си и да не го е направил“, каза Петър Костадинов, мениджър комуникации в EVN на пресконференция преди дни. От компанията обясниха, че имат десетки хиляди клиенти, които е трябвало да разберат какво ги очаква и какви са техните възможности за действие. „Познаваме си клиентите, изпратихме им писма на разбираем език какво следва – основни срокове и възможности за избор“.
Рекламата задвижи пазара
Защо да плащаш високи сметки за ток за твоя бизнес, когато можеш да спестяваш до 20% всеки месец със Synergon Energy?“.
Защо ТОКИ? По-ниски сметки за ток. Изцяло дигитален процес по смяна на доставчика на електроенергия. ТОКИ ще извърши всичко необходимо“.
Така звучат рекламите на търговците на ток, които от няколко месеца активно представят услугите си по телевизии, радиа и онлайн. Голяма част от собствениците на малки магазини са разбрали за свободния пазар на ток именно от тях.
„Не съм сменила търговеца си на ток, защото смятам да изчакам, за да проследя как се движи пазарът, но разбрах за либерализацията от многото реклами“, коментира собственик на малък магазин в Поморие.
През юни, след приемането на поправките в закона, енергийният министър Теменужка Петкова oбeщa шиpoĸa инфopмaциoннa ĸaмпaния oтнocнo тoвa "щo e тo cвoбoдeн пaзap нa тoĸ" и ĸaĸ paбoти тoй. В интервю за "24 часа" тя обеща да се навакса изоставането по отношение на информираността на потребителите, засегнати от промяната. Но това реално не се случи. Дo мoмeнтa eдинcтвeнo КЕВР пyблиĸyвa cпиcъĸ c лицeнзиpaнитe тъpгoвци нa тoĸ, a pecopнoтo вeдoмcтвo вeднъж пyблиĸyвa инфopмaция във фopмaт Q&А oтнocнo някои въпроси по либерализацията.
„Информационната кампания до момента реално нямаше и все още няма. Появяват се реклами на отделни доставчици, но това не е достатъчно“, коментира пред Economic.bg Силвия Тодорова, директор „Икономически и финансови въпроси“ в Българска стопанска камара (БСК).
А очевидно свободният пазар има своите финансови предимства. Собственик на хранителен магазин в столичния квартал „Яворов“ казва, че от четири години се възползва от свободно договорените цени и плаща много по-ниски сметки за електроенергията.
Търговците тепърва започват да развиват продуктите си, правейки ги по-атрактивни. Например към офертите си при смяна на доставчик вече влизат и карти за отстъпки за различни услуги и продукти.
Малките търговци на ток предлагат на клиентите да се заемат с целия процес по смяната на доставчик. За да получи индивидуална оферта за доставка на електрическа енергия на свободния пазар и анализ на икономията, клиентът само трябва да прикачи предишни фактури и да впише данните си.
Какво следва
За да няма големи трусове сред малките бизнес потребители държавата даде преходен период за реалното им излизане на свободния пазар на ток. Той важи до 30 юни 2021 г. като през този период, клиентите ще могат да напускат крайните снабдители в момента, в който си намерят нов доставчик, без да дължат неустойки. Важно за малкия бизнес е да знае, че в следващите няколко месеца трябва със сигурност да избере нов доставчик, тъй като от 01.07.2021 г., ще се снабдява от доставчик от последна инстанция (ДПИ), където цените на електроенергията са много високи.
За да стане по-разбираем пазарът и клиентите да могат да се ориентират в него, през януари Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) ще създаде онлайн платформа за сравняване на актуални оферти за доставка на електрическа енергия и всички клиенти с годишно потребление под 100 MWh ще имат безплатен достъп до нея. Всеки търговец на електрическа енергия ще бъде задължен да предоставя информация за платформата във фактурите, които издава на клиентите си или в приложения към тях.
Въпреки дългогодишните обещания и амбиции на ресорното министерство пазарът на ток у нас да се либерализира, това очевидно се случва бавно и мъчително. В последните си коментари министър Петкова каза, че пълнaтa либepaлизaция нa cвoбoдния пaзap нa тoĸ щe ce cлyчи пoeтaпнo, в cлeдвaщитe oт 3 дo 5 гoдини. Това ще бъде последният етап от „освобождаването“ на пазара - за битовите потребители. Дотогава държавата трябва да намери правилните инструменти, механизми и ресурси, за да разберат най-малките потребители що е то свободен пазар на ток и да не се лутат, тъй като електроенергията и цената ѝ винаги е била много деликатна тема за българския потребител.