5 маркетингови трика на летищата по света
Вижте защо сме склонни да харчим повече преди или след полет
Дейността на пътниците по летищата се свежда до три основни неща: заминаване, пристигане и чакане. Пътуващите са разнородна група с немалко средства у себе си и често имат много време за оползотворяване без особен избор къде да отидат, чакайки. Затова едва ли е голяма изненада, че летищата са внимателно проектирани, за да предразполагат хората да харчат своите пари там.
1. Безмитният магазин се намира точно след мястото за проверка на пътниците
След преминаването през охраната на летището и съответните проверки, пътуващите веднага биват посрещнати от място, носещо относително спокойствие: зоната за безмитно пазаруване. Причината е, че пътниците са по-склонни да се самонаграждават чрез покупки след стреса по време на чакането за проверка, свалянето на колана и обувките и опипването от непознат.
2. Заобикалянето на безмитния магазин е невъзможно
„Класическият дизайн на летищата принуждава потока от пътници да премина през безмитния магазин, като хората често трябва отново да минат през него, за да стигнат до изходите на полетите им”. Това обяснява Джулиан Лукавевич, старши дизайнер в компанията Designit и бивш лектор по авиационно управление в Buckinghamshire New University.
3. Коридорите винаги завиват наляво
Повечето от нас вероятно не са забелязали, но коридорите в безмитните зони обикновено завиват наляво. И за това си има добра причина – мнозинството от пътниците са десничари и дърпат куфарите си с дясната ръка, принуждавайки се да ходят обърнати леко вдясно, за да имат по-добър баланс. Така те гледат повече надясно, отколкото наляво, и виждат повече от дясната си страна. В резултат на това се генерират повече продажби, ако коридорът завива от дясно наляво с повече стоки и пространство от дясната страна, тъй като несъзнателно пътниците гледат вдясно, ходейки наляво.
4. „Златният час” е от ключово значение
Времето, което пътниците прекарват бездействайки след проверката на сигурността и преди качването на полета, се нарича „златният час” – основният период за харчене, от който летищата и търговците на дребно искат да се възползват максимално.
„Много летища искат да удължат този час, тъй като това води до приходи”, коментира Лукавевич, като добавя, че "колкото повече време прекарват пътниците в златния час, толкова повече пари те ще похарчат. И всяка минута има значение”.
Именно затова не може да се каже, че летищата усъвършенстват проверките за сигурността и въвеждат иновации като мобилно чекиране, само за наше удобство. Така пътниците не губят времето си в чакане на опашката за проверка на сигурността – време, през което те могат да харчат парите си.
5. Максимално успокояване за максимално харчене
Повечето летища по света предлагат различни начини за релаксиране – масажни столове, камери за сън и душове. Всичко това е с цел подтикване на пътниците да харчат повече, тъй като те са по-склонни да пазаруват, когато са по-отпочинали.
„Склонността на пътниците да харчат се влияе от нивата на стрес. Ето защо много летища искат да предоставят информация на пътуващите, да създават среда без стрес, така че пътниците да се чувстват по-спокойни и да харчат повече пари”, обяснява Лукавевич.
„На някои летища, например, в зоната за сигурност има дървени панели и растения за свеждане до минимум на тревожността и стреса при процедурите за сигурност”, добавя той.