Microsoft откри в България втория в света Dream Space
Американският технологичен гигант инвестира стартово 1 млн. лв., но „не се ограничаваме дотук“
„Майкрософт България“, в партньорство с „Телелинк Бизнес Сървисиз“, откри учебния STEAM център Dream Space. След този в Ирландия, това е вторият такъв в света. Планираната инвестиция през идните пет години е в размер на 1 млн. лв. От Министерството на образованието определиха амбициозния проект като пример за липсващото звено в българското образование, което ще даде живителния импулс за същинска трансформация на системата.
Dream Space е иновативно пространство, което предоставя STEAM (наука, технологии, инженерство, изкуства и математика) обучения. То ще бъде достъпно за всички български учители и ученици безплатно, като за използването му е необходима предварителна регистрация. Целта на проекта е да достигне до 10 000 деца и 600 преподаватели още през първия учебен сезон.
Защо Microsoft избра България?
Идеята вторият Dream Space на американския технологичен гигант да бъде изграден в България произтича от доброто проникване на облачните софтуерни услуги Microsoft 365. Пакетът се ползва от всички училища в страната благодарение на партньорството между компанията и МОН. Новият център ще помогне за още по-интензивното им използване в образователния процес.
Решението (за изграждането на Dream Space в България) се взе предвид това какъв ще е ефектът, както и да бъде по-голяма държавата. Ние сме в регион от 25 държави, сред които България е една от големите, с доста добро ниво на дигитална култура“, обясни пред Economic.bg Албена Спасова, мениджър „Образование“ в Microsoft за Централна и Източна Европа.
Инвестицията от 1 млн. лв. е стартова, но „не се ограничаваме дотук“, отбеляза тя. Сумата ще послужи за осигуряване на оборудване, поддръжка на високотехнологичната зала, наемането на служители и цялата оперативна дейност по менажирането.
Пътят към икономически растеж минава през образованието
Ходът на „Майкрософт България“ е поредният пример за инвестиция на технологична компания в образованието и това не е изненада предвид дълбокото проникване на дигитализацията в икономиката. Апетитът за IT кадри се изостря все повече с всяка следваща година, а дори и на средностатистическо ниво цифровите умения вече са задължителни – ЕС например планира до 2030 г. 80% от населението на Блока да притежава базови такива. Центрове като Dream Space са замислени именно да развиват STEAM умения, изчислително мислене, креативност, етично вземане на решения и екипност.
Вярваме, че доброто образование и подготовката на децата за утрешния ден водят до икономически растеж на страната“, посочи Албена Спасова и допълни, че тази зависимост е видима в много други държави, където Microsoft оперира.
Това е причината, поради която технологична компания като Microsoft инвестира в сектора. „Ние предоставяме технологии, но интензитетът на използването им е това, което помага за икономическия растеж“, добави тя.
Думите ѝ кореспондират отлично със състоянието на образователната система в България. През последните години държавата наля значителни средства в оборудването на класните стаи с хардуер и софтуер, за да обезпечи технологично образователния процес. Само по Плана за възстановяване и устойчивост са предвидени още 576 млн. лв. за изграждане на училищна STEM среда. Резултатите от PISA обаче са красноречиво доказателство, че това не е достатъчно.
Добре известно в сектора е, че основната пречка пред дигитализацията никога не са били само парите или липсата на ресурс. Не само в България, но и във всяка държава по света – това всъщност са хората, заети в системата. Естествено и напълно обяснимо, те се съпротивляват на промените, особено когато са по-драстични и революционни. В случая с родното образование, този феномен донякъде е обвързан и с твърде голямата натовареност на преподавателите, върху които падат все повече и повече ангажименти, включително и чисто административни.
Затова, както отбеляза в този ред на мисли Борис Герасимов, директор на дирекция ИКТ към МОН, е изключително важно те да намерят смисъл в промените, които министерството задвижи през последните години.
А за да не се повтори добре познатият и порочен сценарий с усвояването на евросредства без ефект, на въпросните STEM кабинети трябва да се вдъхне живот.
Затова Dream Space е много важен. Той е липсващото звено, чрез което може да покажем на учителите как да ползват всичко онова, което са получили досега“, обясни още Герасимов.
Ирландският пример
Microsoft отвори първия Dream Space в Дъблин преди четири години, като инвестира 5 млн. евро. А преди броени седмици даде повече от ясен знак за успех на проекта, като обяви, че ще вложи още 3 млн. евро в него – уверен, че така подпомага еволюцията на националната образователна STEM програма.
Ирландия е една от най-проспериращите нации, чиято икономика започна бурното си развитие преди години, когато бе даден тласък на дигиталните и IT инвестиции. Осъзнало тенденцията към цифровизация, правителството създаде благоприятна среда за технологичните компании и най-големите от тях масово избраха страната за своя европейска централа.
Според ирландския министъра на образованието Норма Фоли дигиталната икономика на страната предлага много кариерни възможности, свързани със STEM. Придобиването на такива умения в ранна детска възраст е изключително полезно, за да се гарантира, че всеки ученик ще може да се впише пълноценно в съвременната цифрова реалност. Още по-видим е ефектът при момичетата, които по-рядко биват въвлечени в точните и инженерни науки. Проучване на университета Maynooth обаче установи, че вероятността те да продължат със STEM образование се е увеличила с 42% след обучения в Dream Space.