Може ли черноморският зърнен коридор да облекчи продоволствената криза?
Очаква се сделката с Русия да бъде подновена най-късно до 20 март, за да продължи износът на селскостопански продукти
Не е ясно дали Москва ще разшири участието си в инициатива, подкрепена от ООН, която даде възможност за износ на зърнени храни от черноморските пристанища на Украйна. Русия каза в понеделник, че би било "неуместно" да се удължи черноморската сделка за зърно, освен ако санкциите, наложени на Москва след нейното нахлуване в Украйна, които засегнаха нейния селскостопански износ, не бъдат премахнати, пише Reuters в свой анализ.
Сделката за освобождаване на износа на зърно от южните черноморски пристанища на Украйна беше удължена на 17 ноември за 120 дни. Източници, запознати с въпроса, пожелали анонимност, казаха, че сделката трябва да бъде подновена най-късно до 20 март, за да продължи износът.
Постигнат през юли миналата година, той създаде защитен морски транзитен коридор и беше предназначен да облекчи глобалния недостиг на храни, като позволи възобновяване на износа от три пристанища в Украйна, основен производител на зърнени и маслодайни семена.
Какво е изнесено?
Съгласно пакта за създаване на безопасен транспортен канал са изпратени около 21.1 милиона тона селскостопански продукти, включително 10 милиона тона царевица. Доставките на пшеница са достигнали 6 милиона тона, или 28% от общия износ. Сред другите изпратени стоки са рапица, слънчогледово масло, слънчогледов шрот и ечемик.
Как може да се промени споразумението?
Русия се стреми към премахване на санкциите върху своя селскостопански износ в замяна на продължаващата подкрепа на пакта. Износът на селскостопански продукти не е изрично ръководен от санкциите, но Москва твърди, че блокирането на нейните плащания, логистиката и застрахователните индустрии, са бариера пред износа на нейните зърнени храни и торове.
Сред исканията на Русия са Западът да облекчи ограниченията върху държавния земеделски кредитор Rosselkhozbank, което трябва да улесни руския износ. Украйна не е оповестила публично каквито и да било промени, които иска, но в навечерието на споразумението от ноември, тя се опита неуспешно да разшири сделката, за да включи повече пристанища.
Трите пристанища, участващи в сделката - Одеса, Черноморск и Пивденний - имат общ капацитет за превоз на около три милиона тона на месец. Украйна искаше да включи пристанищата на южната Николаевска област, която осигуряваше 35% от украинския износ на храни преди инвазията на Русия.
Николаев беше вторият по големина зърнен терминал в Украйна според данните за доставките през 2021 г., така че добавянето му ще позволи да бъдат изпратени много по-големи обеми зърнени и маслодайни семена. Отделно Киев поиска едногодишно удължаване на сделката и рационализиран режим на инспекции.
Това облекчи ли продоволствената криза?
Намалените доставки от големия износител Украйна изиграха роля в световната криза с цените на храните. Други фактори включват пандемията от COVID-19 и климатичните сътресения, които продължават да рефлектират върху селскостопанското производство, включително сушите както в Аржентина, така и в Съединените щати.
Коридорът доведе до частично възстановяване на доставките от Украйна, но те остават доста под нивата преди инвазията и няма да се възстановят напълно в обозримо бъдеще. Транспортирането на зърно до и от пристанищата там е предизвикателство и е скъпо, а украинските фермери намалиха посевите на култури, като например пшеница. Причината е, че те продадоха миналогодишните реколти на загуба, тъй като цените на вътрешния пазар бяха много ниски.
Цените на пшеницата
Цените на пшеницата на борсата в Чикаго се повишиха рязко след нахлуването на Русия в Украйна на 24 февруари 2022 г. Сега те са около нивата преди конфликта, тъй като способността на Украйна да изнася милиони тонове пшеница през коридора помогна за понижаване на цените. Други фактори включват рекордна реколта в големия износител Русия миналата година, мрачните глобални икономически перспективи и силния долар.
Цените на основните хранителни продукти на базата на пшеница, като хляб и юфка, все още са доста над нивата преди инвазията в много развиващи се страни въпреки спада на фючърсите в Чикаго, тъй като слабите местни валути и по-високите цени на енергията повишиха разходите като транспорт и опаковане.
Морските мини
Русия и Украйна се обвиняват взаимно в поставянето на морски мини, които плават около Черно море и представляват значителна заплаха. Плаващият под флага на Сиера Леоне кораб "Разони" е първият, преминал през коридора на 1 август. Член на екипажа на кораба определи морските мини като повод за безпокойство.
Мините са се отдалечили от бреговете на Украйна, а български, румънски и турски военни водолазни екипи, са обезвредили някои, които са се озовали в техните води. Разчистването на останалата част можеше да отнеме месеци и нямаше достатъчно време за това, преди пактът за зърнените култури да влезе в сила.
Застраховката
Базираният в Истанбул Съвместен координационен център, който наблюдава сделката и се състои от служители на Русия, Турция, Украйна и ООН, през август публикува процедури за канала за корабоплаване, за да отговори на опасенията на застрахователите и корабособствениците.
Първоначално застрахователите казаха, че са готови да осигурят покритие, ако има договорености за международен военноморски ескорт и ясна стратегия за справяне с морските мини. Оттогава те създадоха клаузи за осигуряване на покритие, включително уговорки, че корабите трябва да останат вътре в коридора, когато преминават транзитно или рискуват да анулират полиците си.
След споразумението от 22 юли застрахователят на Lloyd's of London Ascot и брокерът Marsh създадоха съоръжение за морска товарна и военна застраховка за зърно и хранителни продукти, движещо се от украинските черноморски пристанища. Покритието му възлиза на 50 милиона долара на пътуване. Цената на цялостната застраховка за кораби, които плават в украинските пристанища - която включва отделни сегменти на покритие - въпреки това вероятно ще остане висока.
Процедурата се усложнява и от застрахователите, които трябва да покрият повече от риска, след като в началото на тази година те въведоха изключения за Беларус, Русия и Украйна, което означава повече експозиция за застрахователите и потенциално по-малко желание за покриване на товари.
Екипажите
През септември Украйна приложи указ, позволяващ на нейните моряци да напуснат страната въпреки военновременните ограничения - ход, насочен към осигуряване на работна сила, която да се занимава с украинския износ на зърно и за по-широката световна корабна индустрия.
В началото на конфликта имаше около 2000 моряци от цял свят, блокирани в украинските пристанища. Прогнозите на индустрията показват, че над 300 членове на екипажа са блокирани в Украйна.