МОН разработи 4 варианта за обучение при COVID вълна
Образователните институции в цялата страна ще бъдат затваряни само при крайна необходимост и при тъмночервено ниво на заболеваемост
Министерството на образованието и науката (МОН) разработи четири варианта за работа на училищата, детските градини и Центровете за подкрепа на личностното развитие (ЦПЛР) през новата учебна година. Те ще се прилагат в зависимост от развитието на епидемичната обстановка. Това каза от парламентарната трибуна образователният министър проф. Николай Денков, който беше на изслушване относно подготовката на институциите за посрещане на новата учебна година в условията на пандемия.
За основа са използвани показателите за разпространението на COVID-19 според сценариите на Министерството на здравеопазването за развитие на пандемията.
Действията на образователните институции при различните степени на заболеваемост са разписани в Насоки за обучение в условията на извънредна епидемична обстановка. Тяхна основна цел е осигуряване на максимално продължително присъствено обучение. Документът е изпратен за съгласуване в Министерството на здравеопазването (МЗ). Предстои обсъждането му в Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество в системата на средното образование.
След две тежки години на обучение в условията на пандемия МОН прави всичко възможно да подготви образователната система за поредната вълна от COVID-19, така че да осигури възможно най-качествено обучение с възможно най-малък риск за здравето на учениците, техните преподаватели и семействата им", подчерта проф. Денков.
По думите му анализът на МОН за ефекта от дистанционното обучение е показал сериозни образователни дефицити за големи групи ученици.
"Затова нашата цел е осигуряване на максимално продължително присъствено обучение през предстоящата учебна година”, посочи министърът.
Той обясни, че насоките предвиждат условия за преминаване към електронна среда само в краен случай и най-вече на локален принцип – отделен клас или училище. Образователните институции в цялата страна ще бъдат затваряни само при крайна необходимост и при тъмночервено ниво на заболеваемост – когато заболелите са над 500 на 100 000 души за последните 14 дни.
Осигуряване на условия за преминаване към обучение в електронна среда ще е най-вече на локален принцип – отделен клас, отделно училище или училища в отделно населено място.
Разработени са четири варианта за работа на училища, детски градини и центровете за подкрепа на личностното развитие през новата учебна година. Те са на база на здравните показатели за заболеваемостта и според сценариите на Министерството на здравеопазването за развитие на пандемията.
- При зелен сценарий със заболеваемост по-ниска от 100 човека на 100 000 и при жълт сценарий от 100 до 250 на 100 000 души образователните институции ще работят, спазвайки насоките на МОН и Здравното министерство за намаляване на рисковете от предаване на инфекцията. И при двата варианта при единични случай на деца и педагогически специалисти с COVID-19 след предписание на районните здравни инспекции карантинира цялата паралелка и децата учат електронно. Ако само един ученик е карантиниран, като контактен, само за него директорът организира електронно обучение.
- При второ ниво на заболеваемост ако в училище или в център за подкрепа на личностно развитие има 15% отсъстващи деца заради COVID-19 или процентът на заболели учители и персонал е твърде висок, може да се премине към обучение в електронна среда в конкретното училище или център. Това става с аргументирано предложение на директора до образователния министър след решение на педагогическия съвет, съгласувано с обществения съвет на училището. Към дистанционно обучение преминават първо учениците от 8 до 12 клас, а при влошаване на епидемичната ситуация и учениците от 5 до 7 клас включително. Най-малките деца до 4 клас учат онлайн само в краен случай при обективна невъзможност обучението да продължи.
- При заболеваемост от 250 до 500 на 100 000 в т.нар. червен сценарий училищата работят по график за преминаване към електронно обучение. Мерките за отделни случаи училища с COVID-19 са идентични с тези от зеления и жълтия сценарии. Ако броят заразени ученици и персонал в присъствените паралелки нараства, тогава директорът на училището предлага на министъра то да премине към електронно обучение. В този случай трябва да се осигури максимално присъствено обучение на учениците със специални образователни потребности
- Ако 14-дневната заболеваемост надхвърли 500 на 100 000, т.е. тъмночервен сценарий, всички ученици ще учат от дистанция.
Остава възможността за дистанционно обучение на отделни ученици по здравословни причини, удостоверени с медицински документ. Освен това ученик може да премине към електронно обучение за повече от 30 дни по желание на родителите и след разрешение на началника на Регионалното управление на образованието. Разрешение се дава на базата на информацията за успеха, отсъствията и ангажираността на конкретния ученик. Задължително е избралите да се обучават дистанционно да обезпечат сами електронното си обучение.
За детските градини се предвижда затваряне само в краен случай. При влизане на страната в тъмночервения сценарий ще могат да работят детските заведения със 100% преболедувал или ваксиниран персонал. В този период ще се приемат само деца, чиито родители отговарят на същите условия.
Предвиждат се специални мерки за подкрепа на деца и ученици със специални образователни потребности. Тази група ще преминава към дистанционно обучение само в краен случай, а ако това се наложи, ще се търси възможност за индивидуални консултации и индивидуални терапевтични занимания.